Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Trafikverketin ratakapasiteettianalyysi 2015  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« : Maaliskuu 26, 2016, 09:13:53 »

Hiljattain on ilmestynyt tuore analyysi Ruotsin rataverkon kapasiteettitilanteesta:

https://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Detail/50880

Yksiraiteisilla radoilla näyttää liikkuvan enimmillään jopa yli 110 junaa vuorokaudessa. Osa näistä on tosin melko lyhyitä kuten toinen jäljellä oleva pullonkaula Uppsala (Löten)-Samnan pääradalla Uppsalan ja Gävlen välillä.

Kartan punainen väri toimii myös kätevänä indikaattorina junakuvaajalle: ei tarvitse odotella pitkään junien välillä. Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2016, 09:40:52 kirjoittanut Jouni Hytönen » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2016, 20:07:28 »

Kiitos Jouni, oivallinen linkki!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2549


« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2016, 18:28:51 »

Tämän dokumentin kartoista ja rataosaluettelosta näkee mihin se johtaa, kun "rusinat pullasta firmat" lasketaan vapaaksi. Rataverkon kapasiteetti on tehokkaassa käytössä.

Esim Malmö-Lund (vastaa Hki-Tikkurila), kaksiraiteinen, jopa 27 junaa yhteen suuntaan kahdessa tunnissa ja 236 junaa yhteen suuntaan vuorokaudessa. Norrköping-Linköping (vastaa Tampere-Hämeenlinna), jopa 17 matkustajajunaa kahdessa tunnissa yhteen suuntaan (104 junaa vuorokaudessa per suunta). Tai Linköping-Mjölby (vastaa Lahti-Kouvola), jopa 15 junaa yhteen suuntaan kahdessa tunnissa tai 74 junaa yhteen suuntaan vuorokaudessa.

Tässä alkaa olla sitä tunnetta, että rautatiet vastaavat tarkoitustaan. Ja matkustajamäärät ovat koko ajan kasvussa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2016, 18:58:06 »

Ja Suomen erityisolosuhteissa kapasiteetti on niin käytössä, että uusia junia ei reiteille mahdu. Toki jokin Toijala-Tampere lisäraide toisi pelivaraa, mutta väitän, että nykyraiteillekin sopisi paljon lisää liikennettä ja Tampereella seisoskeleva kalusto voisi hyvinkin heittää lisäkeikkaa lähikohteisiin kuten Nokia, Kangasala ja Lempäälä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Maaliskuu 31, 2016, 09:23:43 »

Onkohan niin että meidän kulunvalvontasysteemien suunnittelu on ollut antiikkista / nykypäivään enää sopimatonta verrattuna Ruotsin vastaaviin? Taas yksi keinotekoinen syy, miksi Ruotsiin kannattaa investoida ja investoidaan ja Suomeen ei kannata eikä investoida...kaikki liikenteenohjaajat ja -suunnittelijat Ruotsiin kurssille Iskee silmää 

Joskus on  kiinnittänyt huomiota kun junat Saksan asemilla saattavat tulla samalle raiteelle, jossa on jo ennestään toinen ehkä juuri lähdössä. Kolarivaaraa ei ole, jos kuljettaja on tolkuissaan, mutta onkohan niin että tällainen tehokkuutta huomattavasti parantava menettely Suomessa olisi hyi hyi ja ehdottoman tuomittavaa?

tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2016, 10:13:05 »

Ruotsissa ja Suomessa on käytössä samanlainen kulunvalvonta, tosin meillä on uudempi ja parempi versio. (On Ruotsissa toki joillain radoilla uutta ETCS:ääkin).
Ja Suomessakin saapuu junia varatuille raiteille päivittäin kymmeniä ellei satoja junia.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2016, 10:13:50 »

Joskus on  kiinnittänyt huomiota kun junat Saksan asemilla saattavat tulla samalle raiteelle, jossa on jo ennestään toinen ehkä juuri lähdössä. Kolarivaaraa ei ole, jos kuljettaja on tolkuissaan, mutta onkohan niin että tällainen tehokkuutta huomattavasti parantava menettely Suomessa olisi hyi hyi ja ehdottoman tuomittavaa?

Tampereella ainakin eri kaukojunien runkoja on samoilla raiteilla. Samoin stadissa on lähijunia joissa vain pohjoisen runko lähtee eteenpäin.

Toimii parhaiten varmaankin läpiajettavilla asemilla joissa on riittävän pitkät laiturit.

Kuten Joonas kirjoitti, päivittäin.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Maaliskuu 31, 2016, 10:26:46 »

Aha, miksiköhän sitten julkisuudessa on säännöllisesti rutinaa riittämättömästä ratakapasiteetista ja pelkoja liikenteen kasvusta? Mikä saa Ruotsissa kiskot riittämään enempään (jos kyseessä ei ole kulunvalvonta)?

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2016, 11:05:22 »

Aha, miksiköhän sitten julkisuudessa on säännöllisesti rutinaa riittämättömästä ratakapasiteetista ja pelkoja liikenteen kasvusta? Mikä saa Ruotsissa kiskot riittämään enempään (jos kyseessä ei ole kulunvalvonta)?


Olisikohan jotain tekemistä saman asian kanssa miksi Liikenne- ja viestintäviraston virkamiespääsiäisenä 2010 ihmetteli Trier Hbf:lla aseman kykykyä selviytyä tasatunnin huipusta vielä lisättynä parilla museojunalla. No onneksi asemalla oli palvelualtis suorittaja, joka vaivautui selostamaan virkamiehelle asiaa....
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #9 : Maaliskuu 31, 2016, 11:08:53 »

Aha, miksiköhän sitten julkisuudessa on säännöllisesti rutinaa riittämättömästä ratakapasiteetista ja pelkoja liikenteen kasvusta?

Koska Helsingin ympäristöön ei pahemmin lisäjunia kait mahdu. Mutta tässähän se "väärinkäsitys" onkin, eihän kilpailijan tullessa nykyinen liikenne säily sellaisenaan ja kilpailija(t) aja lisäjunia. Vaan koko paletti menee uusiksi ja liikennemäärät asettunevat nykyiselle tasolle. Tämä siis stadissa.

Tosin minähän en tästä mitään tiedä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2016, 12:23:54 »

Noinhan se pääkaupunkiseudulla onkin, mutta esim. Tampereen seudulla vuorotiheyden lisäys parantaisi junaliikenteen haluttavuutta. Toki hervemminkin asutuilla seuduilla, mutta matkustajia ei löydy lyhyellä  aikavälillä riittävästi. Eikä pitkään tulevaisuudesskaan , kun asukkaat pakkautuvat syystä tai toisesta Helsingin suunnalle. Tävä on vähän sellainen "harakka tervatulla sillalla"-ilmiö, tai kumpi oli ensin, muna vai kana.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #11 : Maaliskuu 31, 2016, 12:45:11 »

Aha, miksiköhän sitten julkisuudessa on säännöllisesti rutinaa riittämättömästä ratakapasiteetista ja pelkoja
Mikä instanssi on nimeltään se, joka jakaa iikennöitsijöille ratakapasiteetin ja aikataulut täällä Suomessa?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #12 : Maaliskuu 31, 2016, 15:11:39 »

Onko teillä Tampereella muuten suunniteltu jo paikallista HSL-tyyppistä liikennöitsijää, joka voisi ajaa esim. Nokia - Toijala ja Ylöjärvi - Orivesi tms.?  Esim. matalalattiaisia FLIRTejä on saatavilla myös kaksivaunuisia, hyvin sopivia tuollaisille lyhyille väleille. Tämä olisi taas ruotsalaistyyppinen ratkaisu: alueellinen toimija tuottaa alueellisin voimin alueen asukkaille palveluja, jolloin on helpompaa varmistaa että kaikkien ääni tulee kuultua.  

Noinhan se pääkaupunkiseudulla onkin, mutta esim. Tampereen seudulla vuorotiheyden lisäys parantaisi junaliikenteen haluttavuutta. Toki hervemminkin asutuilla seuduilla, mutta matkustajia ei löydy lyhyellä  aikavälillä riittävästi. Eikä pitkään tulevaisuudesskaan , kun asukkaat pakkautuvat syystä tai toisesta Helsingin suunnalle. Tävä on vähän sellainen "harakka tervatulla sillalla"-ilmiö, tai kumpi oli ensin, muna vai kana.

Kuvassa kuitenkin Stadler Railin kevyempi ja halvempi kevytEMU GTW. GTW:ssä voimansiirto on omassa modulissaan ja muut modulit ovat vaunuja/ohjausvaunuja. Tässä operaattorina SBB-Thurbo-yhteisyritys, omistajat SBB ja Thurgau. Tulisikohan Bo Bodenseesta. Kuva Andreaksen.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Maaliskuu 31, 2016, 15:18:07 »

Liikennevirasto?

Aha, miksiköhän sitten julkisuudessa on säännöllisesti rutinaa riittämättömästä ratakapasiteetista ja pelkoja
Mikä instanssi on nimeltään se, joka jakaa iikennöitsijöille ratakapasiteetin ja aikataulut täällä Suomessa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2016, 15:40:39 »

Taas tuli kommettiini rutkasti lyöntivirheitä, mutta ajatus kai sentään tuli selväksi. En tiedä onko suunnitelijoilla visioita liikennöitsijästä, mutta vahva painotus mm. kaavoituksessa nojaa raideliikenteeseen. Toinen murheenkryyni on tuo lentoliikenne: Tampereella olisi monia ihan oikeita perusteita lentokentän kapasiteetin käytön lisäämiseen, mutta Finnavian maantiedon tuntemus on surkea.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #15 : Maaliskuu 31, 2016, 21:29:41 »

Liikennevirasto?

Aha, miksiköhän sitten julkisuudessa on säännöllisesti rutinaa riittämättömästä ratakapasiteetista ja pelkoja
Mikä instanssi on nimeltään se, joka jakaa iikennöitsijöille ratakapasiteetin ja aikataulut täällä Suomessa?
Eli se riittämätön ratakapasiteetti ei johdukkaan monopolifirmasta vaan liikennevirastosta?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Trafikverketin ratakapasiteettianalyysi 2015  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina