Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« : Maaliskuu 15, 2014, 15:09:48 » |
|
Ruotsin Valtiopäivä("Riksdagen")vaalit lähestyvät, näillä näkymillä äänestyspäivä olisi sunnuntaina 14. syyskuuta, ja poliitikkojen jutut meedian palstoilla ovat sen mukaisia eli lupauksia, lupauksia. Eilen 14.3. julkaistiin uutinen, jonka mukaisesti tällä hetkellä valtaa pitävä porvarillinen "alliansen" (liittoutuma) haluaisi rakentaa uuden RAITIOTIELINJAN kuningaskunnan pääkaupunkiin Tukholmaan. Linjan pituudeksi tulisi luokkaa 12 kilometriä; hankkeen kannattajat haluaisivat saada rakennustyöt käyntiin niin pian kuin mahdollista. Tänään on Tukholman kantakaupungissa vain yksi raitiotielinja, numero 7, ja se palvelee enimmäkseen kulkijoita ydinkeskustan ja laajan huvipuisto- museo- ja virkistysalueen DJURGÅRDEN välillä. Metrolla "Tunnelbana" on 101 asemaa joista sata (100) on aktiivikäytössä, sekä itse kaupungissa että ns. lähiöissä (förorter). Kaupungissa on erittäin tiheä ja säännöllisesti liikennöity punaisten bussien linjaverkosto. Näiden lisäksi on siniset "blåbussarna", sisäkaupungissa linjat ## 1...4 ja joitten imagona on kuljettaa matkustajia tehokkailla "stom-busslinjer" siis runkolinjoilla. Nyt haluaisivat porvarilliset poliitikot korvata stomlinje/runkolinja NELOSEN raitiotiellä. Linja on erittäin pitkä, kaksitoista kilometriä ja kulkee kaupungin koillislaidalta suuren radiotalo-kompleksin "Radiohuset" nurkalta laajassa kaaressa kaupungin keskeisimpien osien laitamilla hamaan Skanstull'iin etelässä jossa tuleekin suuren Mälarin järven erään lahdelman vedet vastaan. Linjalla on jokaisena arkipäivänä 411 lähtöä, pyhäisin 296 per vuorokausi. Päivittäinen matkustajamäärä ylittää 60 000 mikä tekee reitin koko Ruotsin valtakunnan vilkkaimmin liikennöidyksi "omnibussi"linjaksi. - Minun näkemykseni on, että voisimme panna rakennustyöt käyntiin jo seuraavalla poliittisella valtakaudella (mandatperiod, siis kun vaalien tulos on johtanut asianmukaisiin virkanimityksiin), lausuu Tukholman Maakäräjien (=Landstinget) liikenne-neuvoston varapuheenjohtaja STELLA FARE. Hän kuuluu lähinnä keskusta-oikeistolaiseen Kansanpuolueeseen, Folkpartiet (FP) ja rivien välistä paistaa että "jos MEIDÄN poliittinen ryhmittymämme voittaa syyskuun eduskuntavaaleissa". Nainen jatkaa, että raitiotie on tällä matkustajalinjalla ainoa mielekäs vaihtoehto. - Bussien kuljetuskapasiteetti ei riitä. Tuolla manner- Euroopassa rakentavat raitiotien kun päivittäinen matkustajamäärä on saavuttanut tason 30 000. Nelosen runkolinjalla tämä alkaa kohta hipoa seitsemääkymmentätuhatta (70 000). Vasemmisto-oppositio ei lämpene ajatuksille uusista raitioteistä kantakaupungissa (innerstaden). Heidän lausuntojensa mukaan jo olemassa oleva linja # 7 on sekin koitunut erittäin kalliiksi. Monet vaikuttavat sitäpaitsi kokevan koko seitsikon, jonkinlaisena sirkusjunana. Mitkä "prioriteetit" kysymyksessä nyt voittavatkin, on siis ilmeisesti ensiksi kiinni syksyn valtiollisten vaalien lopputuloksesta.
|