Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« : Joulukuu 23, 2014, 13:25:00 » |
|
Minkähän takia kyseiseen veturiin valittiin Deutzin lähes voimaton esikammiokone, eli noin 20-litrainen V8? Moottori oli tarkoitettu maanalaiseen käyttöön, jossa typpioksidit heiluttivat häntää, saman moottorin ahtamaton suorasuihku antoi yli 200 heppaa ja ahdettu yli 300. Tässä kesytetyssä oli 175 kaakkia, eli turboahdettu saman talon pienempitilavuuksinen, 9-litrainen kuutonen, olisi pessyt sen mennen tullen.
Törmäsin moottoriin 90-luvun lopulla, silloinen Wagner ST5A-kuormaaja sylki pari mäntää pakoputkistaan ja yhden kiertokangen öljypohjastaan, joten uutta oli saatava. Oli melkoinen yllätys säästää tonneja heittämällä VR:n "loppuunajettu" vastaava pellin alle, moottorissa ei ollut niin mitään vikaa, mutta ratavaltio oli päättänyt vaihtaa uuden loppuunajetun tilalle. Wagnerilla ajettiin sitten satunnaisajoa yli 5 vuotta, kunnes se romutettiin uudemman Toron alta, kantokyky ei riittänyt erikoistilanteisiin ja olihan se vähän kulmikas ajettava. Yli tuhat tuntia tuli kuitenkin "loppuunajettuun" moottoriin ja ilman eetteriä se starttasi vaikka kuinka kylmässä. Sarja taisi olla F14 tjsp.
|