HSL ja Veolia testaavat yhdessä käytännön linjaolosuhteissa sähköbusseja Espoossa. Hanke kuuluu Tekesin EVE-ohjelmaan ja siinä on ajoneuvojen lisäksi koekäytetty eri akku- ja komponenttivalmistajien tuotteita. HSL:n tavoitteena on, että 2018 pääkaupunkiseudun liikenteessä olisi jo 100 sähköbussia. Linkki :
http://www.veolia-transport.fi/ebus Bussien teknisen toimivuuden lisäksi on ratkaistava kysymys, millä sähköbussijärjestelmällä liikennettä tullaan aikanaan hoitamaan. Millainen latausjärjestelmä valitaan, kuka latausjärjestelmän rakentaa ja mikä taho sitä hallinnoi. Päävaihoehtoja latausjärjestelmäksi on kolme :
- auto voidaan ladata pelkästään bussiyrityksen varikolla, jolloin tarvitaan isot akut
- toinen vaihtoehto on lataaminen terminaaleissa tai päätepysäkeillä
http://winnipegtransit.com/assets/1240/11.jpg.
- kolmas mahdollisuus on ladata autot pysäkeillä pitkin linjareittiä. Helsingin sisäisessä liikenteessä on asiantuntijoiden mukaan mahdollisuus myös hyödyntää jo olemassaolevaa raitiovaunuverkoston infraa
http://www.siemens.com/press/pool/de/pressebilder/2013/infrastructure-cities/rail-systems/soicrl201309/300dpi/soicrl201309-01_300dpi.jpg. Tämä vaihtoehto lienee kiskoliikenneharrastajan kannalta mielenkiintoisin, sillä saattaisihan saada yhteiskuvaan sporan ja bussin energiaa ottamassa. Näissä kahdessa jälkimmäisessä vaihtoehdossa selvitään pienemmillä akuilla autossa.
Lataamisen vaihtoehtoina on langaton, maahan asennettava induktiokela tai bussin katolla oleva virroitin. Näistä virroitin on todennäköisempi vaihtoehto.
Sähköbussien käyttökohteiksi muodostunevat raideliikenteen liityntälinjat ja Helsingissä kantakaupungin liikenne. Espoon kaupunki rakennuttaa tarjouskilpailun perusteella ainakin Tapiolan ja Matinkylän metron liityntäterminaaleihin latausasemat.