YIT, Skanska ja SRV ovat voittaneet Kehäradan kolme ensimmäistä radan louhintaurakkaa. Nyt päätettyjen urakoiden yhteisarvo on noin 60 miljoonaa euroa. Sopimusten yhteenlaskettu työllistävä vaikutus työmailla on noin kolmesataa miestyövuotta.
Kahdeksan kilometriä pitkän ratatunnelin louhintatyöt alkavat lokakuussa. Louhintaurakka on jaettu neljään eri urakkaan, joista kolme käynnistyy nyt ja neljäs vuonna 2010. Kehäradan tunneli alittaa lentoaseman alueen. Lännestä tultaessa rata laskeutuu tunneliin Katriinantien ja Tikkurilantien risteyksen koillispuolella ja nousee pintaan Ilolassa Laaksotien itäpuolelle ja Koivukylänväylän eteläpuolelle sijoittuvalla alueella.
Lentoaseman 1,8 kilometrin pituisen tunneliosuuden urakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Aviapoliksen 2,1 kilometriä pitkän tunneliosuuden urakoitsijaksi valittiin YIT Rakennus Oy Infra. Ruskeasannan 1,8 kilometrin tunneliosuuden tekijäksi valittiin SRV Toimitilat Oy. Viinikkalan 2,2 kilometrin tunneliosuus kilpailutetaan myöhemmin.
Kehärata on 18 kilometriä pitkä uusi rata. Se yhdistää Vantaankosken radan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta päärataan. Radan kustannusarvio on 590 miljoonaa euroa. Junat alkavat liikennöidä sillä vuoden 2014 puolivälissä.
tekniikka&talous