Kiskokalustoa Suomeen ei juuri voi kukaan muu valmistaa kuin Otanmäen tehdas, eli sulkeminen on kyllä mahdollista, mutta ei lopulta hirveän todennäköistä.
Lisäksi, Suomessa on FR:n aloittaessa liikenteen aika lähellä tilanne, että matkustajaliikennekin vapautuu. Ja siinä vaiheessa nimenomaan suomalaisen ulottuman ongelmitta händläävälle kiskokalustotehtaalle voi tulla yllättävääkin tarvetta.
Ja toki Artic on erinomainen ratikka - vielä parempi kuin Škodan kilpaileva vastaava tuote. Škodaa voi hyvinkin kiinnostaa yhdistellä noita ratikkamalleja ja ehkäpä vielä taiteilla asiat niin, että saavat mainostaa suomalaisella laadulla ja valmistaa sitä Tšekeissä
Siihenkin silti tarvitaan edes jossain määrin elävä Otanmäen tehdas. Ja toki, tšekeissä on eri asenne kiskoliikenteeseen kuin perinteisessä mielessä nähdyssä lännessä. Siellä kiskoliikenne on vähemmän auringonlaskun ala kuin jo EU15:een kuuluneissa maissa, eikä sulkemisintoa välttämättä samalla tavalla ole.
Ja ihan konseptitasolla siinä on mun mielestä jotain tosi makeeta, että entinen itäblokkifirma onnistuu ostamaan tuollaisen länkkärifirman. Go for it!