Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [UK] Luokat 68 ja 88 käyttöön  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Joulukuu 20, 2015, 12:33:26 »

Aika moni meistä on tuttu EMD:n takapajuisen kanadalaisen JT42CWRM:n, tuttavallisemmin luokka 66:n kanssa. Juu, tämä on se sama rakkine, josta norjalaiset veturinkujettajat vaativat lisäkorvauksia siitä, että joutuvat ajamaan kyyrysssä ja että kuulo noilla hirviöillä ajettaessa kärsii. Mutta Iso-Britanniassa moni muukin kummallinen asia on edelleen totta ja luokka 66 käytössä ilman kummenpia mutinoita. Kestäviä nämä diesel-sähköiset kuusiakseliset veturit kuitenkin ovat.

Alla kuvia Puolasta (yrityksenä Freightliner), Iso-Britanniasta (Metronet ja  Freightliner) ja Norjasta (CargoNet (ex. luokka tälle) ja CargoLink). Kuvat Ilkan, Nickin ja minun.







Sattumoisin muuten yllä ja alla olevassa kuvassa on sama Beacon Railin omistama veturi, muutama vuosi välissä.


Seuraavassa satsissa luokat 67 ja 70.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #1 : Joulukuu 20, 2015, 14:32:12 »

Onkohan noilla 66-sarjan vetureilla sama numeroavaruus eri maissa? Vai saman vuokraajan vetureita eri maissa? Borlängessä näkyi keväällä 2014 päivittäin Rush Railin käytössä olevia yksilöitä, joilla ajettiin Vansbroon ja Moraan. Rush Railin T66:t ovat ainakin Beacon Rail Leasingin omistuksessa.

Kaksimetrisenä vaikuttaa vahvasti siltä, että joutuisin itse konttaamaan ohjaamon ovesta sisälle, ymmärrän hyvin norjalaisten tuskaa. Toki dieselsähköisessä, kuusiakselisessa ja kaksiohjaamoisessa veturissa on aina tiettyä tyyliä ainakin ulkoa päin katseltuna. Hymyilee
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2015, 16:27:48 »

Noin on ja ei (as usual), 400-sarjan alku 401 - 406 on sikäli kuin olen onnistunut seuraamaan "aina" (=CargoNet-aikakauden jälkeen) ollut ajossa Pohjoismaissa. Suurin vaellus näillä leasing-hirviöillä oli ensin CargoLinkille ja sitten juuri RushRailille. Yllättäen RushRaililla on SLM-kirjan mukaan näitä oman värisävynsä lisäksi ajossa myös Cargolinkin kirkkaan sinisenä. Ja saattaa olla että ihan alunperin 400-sarjan alku oli ajossa TGOJ:lla. Kukahan tuon vahvistaisi tai kumoaisi? Numerot 66713 ja 66714 ovat jossain vaiheessa myös tarttuneet bongattujen veturien listoille, olisikohan niin että nuo menivät ensin Puolaan ajoon ja sitten Pohjoismaakäyttöön.    

Onkohan noilla 66-sarjan vetureilla sama numeroavaruus eri maissa? Vai saman vuokraajan vetureita eri maissa? Borlängessä näkyi keväällä 2014 päivittäin Rush Railin käytössä olevia yksilöitä, joilla ajettiin Vansbroon ja Moraan. Rush Railin T66:t ovat ainakin Beacon Rail Leasingin omistuksessa.

Kaksimetrisenä vaikuttaa vahvasti siltä, että joutuisin itse konttaamaan ohjaamon ovesta sisälle, ymmärrän hyvin norjalaisten tuskaa. Toki dieselsähköisessä, kuusiakselisessa ja kaksiohjaamoisessa veturissa on aina tiettyä tyyliä ainakin ulkoa päin katseltuna. Hymyilee

Iskee silmää ...on siitä kaksimetrisyydestä aina etua VR:n korkeiden suoja-aitojen kanssa kamppailussa! Kameran saa varmaan nelimetrisestäkin aidasta yli? En muista missä muualla maailmassa suhtauduttaisiin yhtä nuivasti junista kiinnostuneisiin, ammattilaisiin ja harrastajiin.

Alla TGOJ:n Brittien class 66 / Ruotsin T66 saamassa päälleen Cargolinkin sinistä Kristinehamnin pajassa, joka voi tehdä näköjään ihan oikeasti mitä vain (osaamis- ja asennekysymys). Kun kysyntä on niin suurta tällaiselle asiantuntijapalvelulle (piha täynnä saneerattavaa ja huollettavaa), niin jos oikein arvaan työhön menee tyypillisesti pitkään.



Jouni, muistaisitko missä väreissä ne Borlängen RushRail-yksilöt olivat? Pohdin että kävisin kuvaamassa siellä joka tapauksessa jossain vaiheessa. Nyt tuolta on valikoimissa vain yökuvia, joten värintoisto on mitä on.  
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2015, 17:50:11 »

Onkohan noilla 66-sarjan vetureilla sama numeroavaruus eri maissa?

Varsinaisen numeron, eli EVN:n määrää rekisteröintimaan viranomainen. Se ei käsittääkseni muutu, vaikka kaluston omistaja muuttuisi, kunhan rekisteröintimaata ei vaihdeta.
Firman sisäisen numeron ja sarjamerkinnän kanssa firma taas saa tehdä ihan mitä haluaa. Jos firma tahtoo maalata veturinsa kylkeen numerot 66 tai 666, sillä on täysi oikeus niin tehdä. Esimerkiksi Suomessa Fenniarail on päättänyt haluta, että sen veturin keulassa lukee 774 713-2. Se olisi voinut myös valita, että samaisessa kohdassa veturia lukisi FR1, Kukkaruukku, 132 008 tai se olisi voinut jättää kyseisen kohdan tyhjäksikin ihan miten mielensä tekee.
Fenniarail päätti jättää tšekkiläisen sarjatunnuksen näkyviin, mutta se ei kerro mitään siitä, onko kyseessä yleinen käytäntö vai FR:n oma ratkaisu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2015, 17:56:13 »

Jouni, muistaisitko missä väreissä ne Borlängen RushRail-yksilöt olivat? Pohdin että kävisin kuvaamassa siellä joka tapauksessa jossain vaiheessa. Nyt tuolta on valikoimissa vain yökuvia, joten värintoisto on mitä on.
Nyt täytyy luntata omista kuvista. 401, 402, 405, 406 ja 713 muistelisin Borlängessä näkyneen. Mielestäni ne olivat sinisiä, mahdollisesti BRLL:n väreissä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #5 : Joulukuu 20, 2015, 17:58:53 »

Kiitos Jouni! Odotan jännityksellä, millaisia numeroita löytyy!

Jouni, muistaisitko missä väreissä ne Borlängen RushRail-yksilöt olivat? Pohdin että kävisin kuvaamassa siellä joka tapauksessa jossain vaiheessa. Nyt tuolta on valikoimissa vain yökuvia, joten värintoisto on mitä on.
Nyt täytyy luntata omista kuvista. 402, 405, 406 ja 713 muistelisin Borlängessä näkyneen. Mielestäni ne olivat sinisiä, mahdollisesti BRLL:n väreissä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #6 : Joulukuu 20, 2015, 18:04:20 »

EVN-numeroita on myös vaihdettu JT42CWRM:ien osalta, mikä vaikeuttaa seurattavuutta huomattavasti ja saa junalehtien editorit näköjään joskus epätoivon partaalle Iskee silmää

Onkohan noilla 66-sarjan vetureilla sama numeroavaruus eri maissa?

Varsinaisen numeron, eli EVN:n määrää rekisteröintimaan viranomainen. Se ei käsittääkseni muutu, vaikka kaluston omistaja muuttuisi, kunhan rekisteröintimaata ei vaihdeta.
Firman sisäisen numeron ja sarjamerkinnän kanssa firma taas saa tehdä ihan mitä haluaa. Jos firma tahtoo maalata veturinsa kylkeen numerot 66 tai 666, sillä on täysi oikeus niin tehdä. Esimerkiksi Suomessa Fenniarail on päättänyt haluta, että sen veturin keulassa lukee 774 713-2. Se olisi voinut myös valita, että samaisessa kohdassa veturia lukisi FR1, Kukkaruukku, 132 008 tai se olisi voinut jättää kyseisen kohdan tyhjäksikin ihan miten mielensä tekee.
Fenniarail päätti jättää tšekkiläisen sarjatunnuksen näkyviin, mutta se ei kerro mitään siitä, onko kyseessä yleinen käytäntö vai FR:n oma ratkaisu.

Hassuna yksityiskohtana taas Road numberin käytöstä, Ranskassa ennätysveturi 9004 paloi jossain vaiheessa, mutta tässä se ihan ilmiselvästi taas oli kuvausaikaan. Tällä ei todellakaan ajettu 331 km/h 1950-luvulla Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [UK] Luokat 68 ja 88 käyttöön  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina