Olen kulkenut asuntoauton kanssa väliä Rödby-Puttgarden, nykyisellä Scandlinesin lautalla.
Senhän Fehmarnbelt siis korvaisi - mieluummin ennen kuin täytän 100 vuotta.
Kaksi hankaluutta on Saksan puolella. Nämä taitavat olla kustannustekijöitä, joilla on vaikutusta Pohjois-Saksan liikenneinvestointeihin.
Ensinnäkin ainakin nykyinen Puttgardenista alkava tie ei ole kovin välittävä. Sen alkupää ei ole edes kaksikaistainen moottoritie. Oleellisesti pahempi asia on, että liikenne joutuu kulkemaan Hampurin sumpun kautta. Suoraan etelään mennen tämä ehkä vaivoin välttää, koska Hampurin läpäisevällä moottoritiellä on kuutisen kaistaa suuntaansa - näin muistaaksi myös Elbetunnelin osalta.
Kurjempi tilanne on jos matka suuntautuu esimerkiksi Berliinin suuntaan.
Silloin joutuu kiertelemään ja kääntyilemään Hampurin kaduilla pitkään, ennenkuin pääsee eteenpäin.
Hampuri on kuin Checkpoint Charlie pohjoisimman ja etelämmän Saksan välissä.
Tuoreesti on tehty valtavia moottoritien kaistojen lisäystöitä Hampurin pohjoispuolelle, mutta niistä ei ole iloa Fehmarnista tulevan liikenteen kannalta. Tämän pitäisi ohittaa Elbe Hampurista itään olevasta paikasta.
Tämä oli siis satunnaisen kulkijan näkemys.
Nyt et kyllä ole tutustunut karttaan. Moottoritieyhteys Lyypekistä Berliiniin kulkee kyllä läheltä Hampuria, mutta ei ylitä Elbeä, eikä Hampuriin tarvitse mennä lainkaan. Välillä joutuu ajamaan 2 km kantatietä siirtyäkseen motarilta toiselle, kun liittymä on kummallisesti suunniteltu. Tai sitten 25 km kantatietä, jos haluaa vähän oikaista.
Voit myös lähteä Lyypekistä Rostockin suuntaan, ja kääntyä sitten Schwerinin itäpuolelle ja edelleen Hampuri-Berliini-moottoritielle. Kilometrejä tulee vähän enemmän, mutta reitti ei ole hitaampi kuin Hampurin kautta.