Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Itä-Suomen turvalaite/raidemuutoksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« : Lokakuu 28, 2009, 14:29:07 »

Lähde: http://www.rhk.fi/@Bin/3106999/2-2009%20web.pdf

"Iisalmen asetinlaitteen uusinta on RHK:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2010–2013 merkitty
toteutettavaksi vuosina 2009–2011.

Ratapihalle tehdään joitakin raide- ja vaihdemuutoksia, joilla pystytään erottamaan vaihtotyöt junaliikenteestä. Ratapihan pohjoispäähän on mahdollista rakentaa kolmioraide pohjoisen
suunnasta lännen suuntaan, mutta paikka on haasteellinen.
Kolmioraide palvelisi mm. Talvivaaran liikennettä, jonka ei tarvitsisi käydä kääntymässä ratapihalla."

Kuopion ratapiha:

"Ratapihan uudistamisen suunnittelu on loppusuoralla. Tavararatapihan,
turvalaitteiden ja kauko-ohjauksen osalta investointien
on suunniteltu olevan valmiina vuonna 2012. Tavararatapihan
valmistelevat työt voitaneen aloittaa loppuvuodesta 2009, ja rakentaminen ajoittunee vuosille 2010–2011. Loput henkilöliikennettä palvelevat muutokset toteutetaan myöhemmin."

"Uudet turvalaitteet mahdollistavat suunnitelman mukaan tavaraliikenteen vaihtotöiden tekemisen riippumatta läpikulkevasta junaliikenteestä ja henkilöliikenteen raiteiden käytöstä."

"Sorsasalon linjavaihde on tulossa keskitetysti käännettäväksi kauko-ohjauksen rakentamisen yhteydessä." (Miten lie sitten littynee nykyiseen suojastusjärjestelmään, missä on vanhan järjestelmän suojastusopastimet, tullaanko uusimaan kokonaan vai tuodaanko ainoastaan raideopastimet linjavaihteen läheisyyteen, ja miten tullaan toteuttamaan myös suojastusopastimien siirto uudelle ratalinjalle kun kallansillat uusitaan. Saattaa jopa todennäköistä että linjasuojastus uusitaan osittain tai kokonaan Toivala-Kuopio-väliltä.)

Kuopion ratapihan ongelmana ovat raiteiden lyhyet hyötypituudet.
Turvalaitteiden rakentaminen lyhentää mahdollisesti hyötypituuksia jonkin verran. Nykyiset turvalaitteet ovat vuoden 1982 tilanteen mukaiset. Sijainti ja ympäröivä maankäyttö rajoittavat mahdollisuuksia saada aikaan tehokas ratkaisu kohtuullisin kustannuksin. Kaupungilla on tarpeita rakentaa asuntoja
myös konepajan alueelle. Tämä lisää osaltaan reunaehtoja ja rajoituksia toiminnalle kaupungin keskustassa. Myös kuormauspaikan kehittämismahdollisuudet ovat rajoitetut.
Radanpidon käyttöön tulee ratapihan uudistamisen jälkeen kaksi pussiraidetta entisen konepajan lähelle."

Siilinjärvellä ollaan Siilinjärven ja Kemiran releasetinlaitteita korvaamassa uusilla kauko-ohjatuilla asetinlaitteilla (PLC tai tietokone) vuonna 2010-2012.

Nämä muutokset ovat erittäin merkittäviä ko. asetinlaitteilla. Kannattaa kuvata näiden liikennepaikkojen opastimia sen minkä pystyy luvallisilta paikoilta, olematta itse aukean tilan ulottumassa. Yksi hyväksi havaittu keino on kuvata junan takaikkunasta.

Kaiken tämän lisäksi Suonenjoki-Pieksämäki-väliltä on poistumassa kaikki tasoristeykset ensi vuoden elokuussa, ja ne korvataan silloilla. Nyt tarvittaisiin koordinoitua kuvaamista niiden suhteen, koska osaltaan ne tulevat jäämään historiaan. Kuopio-Suonenjoki-väliltä tasoristeykset poistuivat vuonna 2005-2007, eikä niitä kuvattu kovinkaan paljon. Savossa on tapahtumassa paljon ensi vuonna. Itselläni on Savon radan nykyhistorian tallennusta varten menossa projekti (kirja, jossa kuvia ennen-jälkeen periaatteella, ja ehkäpä videoliite-DVD.) Ottakaa yksityisviestillä yhteyttä mikäli on kiinnostusta auttaa projektissa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2009, 15:10:24 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Itä-Suomen turvalaite/raidemuutoksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina