Ei säily kuin museoradoilla Suomen rautatieliikenne on ollut ainoana maana Euroopassa lopetettuna silloin jo yli 50 vuotta. Sen nämä suomalaiset erityisolosuhteet saavat aikaan.
Höpö, höpö, aivan turhaa synkistelyä Sinulta, että rautatieliikenne Suomesta loppuisi. Ja mihin olet unohtanut pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kehäratoineen ja muine tehtyine ja tehtävine suurine investointeineen? Elämme ainakin tällä hetkellä Suomessa jonkinlaista raideliikenteen buumia ja siitä rautatieliikennekin saa osansa. On selvää, että kaukoliikenteessäkin tulee tapahtumaan muutoksia aikojen saatossa: Varmasti voi käydä niin, että tulevien vuosikymmenten aikana joiltakin radoilta loppuu henkilöliikenne, kun esim. kiskobussit saavattavat elinkaarensa pään, mutta ei välttämättä, mitään ei ole kiveen hakattu. Voi myös käydä niin, että liikennettä kehitetään. Vaikea on ennustaa, on niin monta muuttujaa matkassa, mutta eivätköhän ainakin kaukojunaliikenteen pääyhteysvälit porskuta jossain muodossa 50-100 vuoden kuluttuakin. Ja operaattoreita voi olla muitakin kuin VR. Ja uuttakin infraa voi olla, esim. ELSA. Ei kannata taantua turhaan synkistelyyn, vaan kannattaa kuitenkin säilyttää realismi, kun asioita pohtii.