Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Huru 13:n nopeusennätys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #25 : Marraskuu 24, 2016, 19:05:42 »

Kyllä Dr13 kulki aika hyvin, mutta dieseleiden kunkku nopudessa on Dr16 ilman pienintäkään epäilyä.

Tämä on hieman outo juttu. Resiina-lehdessä 2/89 kerrotaan Dr16-veturin (kylläkin prototyyppiyksilön) kulkeneen nopeuskokeessa 156 km/h, joka vastasi taajuusmuuttajien ylärajataajuutta. Dr13-veturille ei liene samalla tavalla määriteltävissä ehdotonta kattonopeutta, paljonko koneisto suostuisi kiertämään?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #26 : Marraskuu 24, 2016, 22:07:03 »

Ehkä sarjakoneissa oli erilainen ylärajataajuus. Dr13 kulkua alkoi rajoittaa ratamoottorin vastasähkömotorinen voima joka vastusti generaattorin syöttämää sähköä. Nopeudessa x nuo sähköt olivat jänniteiltään niin lähellä toisiaan että virta hiipui olemattomiin. Olisi tarvittu lisää kentänheikennystä. Jarrut olivat vähän kehnonpuoleiset, kovemmista nopeuksista veturin sai pysähtymään 2,5-3 km päähän.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #27 : Joulukuu 18, 2016, 14:00:12 »

Sr1:n nopeusennätykset tehtiin "viritetyllä" veturilla, jossa käsittääkseni kentänheikennys oli kytketty myös käsiajolla toimivaksi. En epäile, etteikö 160-välityksinen veturi, joita oli muistaakseni 3101-3110 ja kaksi aiempaa, ja 3111-3112 ei ole tietoa, kulkisi 170-180 helpostikin, jos koneistoa saisi huijattua. Mutta en ole kuullut huijatun.

Sen sijaan puuvaunujunia olen kuullut hyvinkin luotettavalta taholta ajetun 145 km/h ja Dr15 koeajoja teki silloinen opetuskuljettaja, joka kertoi Pm-Kv -välillä ajetun pelkällä veturilla 160 km/h, mutta "otti nopeuspiirturin nauhan mukaansa veturista poistuessaan" omien sanojensa mukaan.

Kerran oli Tpe-Hki pikajunassa sairauskohtaus ja ambulanssi vastassa vasta Riihimäellä; kokenut kuljettaja nosti Sr1:llä nopeuden 160:een 140:n junalla, kun oli tällainen pitkäksi välitetty veturiyksilö, vähenteli vähän nopeutta tiukempiin kaarteisiin ja pääsi näin hyvissä ajoin Riksuun. Ennen JKV:ta näitä "harkinnanvaraisia" nopeuden ylityksiä saattoi tehdä, nythän ne ovat koko lailla mahdottomia.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Huru 13:n nopeusennätys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina