Jos pohtii kulkuneuvoa hieman pidemmällle, niin se on uudella törmäysnokalla varustettu standardi 250 km/h uudemman polven Pendo. Kallistus ei ole junatyypissä ollenkaan vakiopiirre. Jos olen ymmärtänyt, niin hauskan italialaisen rallivehkeen näköinen nokan pidennys vaadittiin törmäysnormien muutoksen takia. Alstom on muutenkin aina suhtautunut turvallisuuteen tosissaan. Olisikohan niin että nokka myy Pendoa myös aiempaa paremmin, ainakin loppuasiakkaille?
Jos taas pohditaan asiaa NTV:n kannalta, niin yritys on juuri 2016 saavuttanut voitollisen toiminnan ja siten todistanut epäileville italialaisille että valtion monopoliyhtiötä vastaan voi kilpailla voitokkaasti. NTV:n hovihankkija ja hovihuoltaja on ollut Alstom, jonka AGV-junalle NTV on ainoaksi jäänyt asiakas. Ei edes SNCF ostanut tätä tyyppiä, vaan keskittyi kapasiteetin nostamiseen kaksikerrosjunilla, joten ratkaisu oli klassikko TGV, ei AGV. NTV:llä on ollut AGV:n myötä ongelma: muita ehkä hitaammalle nopeudelle soveltuvia rataosia on turha liikennöidä kilpa-automaisella AGV:llä, vaan halvempi ja hitaampi Pendo riittää vallan mainiosti. Samalla liikenteeseen saadaan kätevästi sekä lisää kapasiteettia, tuottavuutta että kattavuutta. Matkustajat eivät junatyyppejä varmaan liikenteessä hirveästi erota, kumpikin on ärtsyn näköisessä italialaisessa rallivärityksessä futuristisen näköisine nokkineen. Operaattorille sillä on taas merkitystä, rakennetaanko juna huippuvarustuksella 360 km/h maksiminopeudelle (AGV) vai perusbulkkina (Pendolino) vain 250 km/h nopeudelle.