Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Höyryveturi vanhassa kuvassa Paimiossa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« : Helmikuu 01, 2017, 11:13:11 »

Onkohan tuossa SSS:n kuvassa Paimion Vistan ylikäytävän ylittävä veturi (http://www.sss.fi/wp-content/uploads/2017/01/paimiokuva.jpg) Vk3 vai mikä? Veturin numerosta ei tuosta kuvasta kyllä saa kunnolla selvää.
SSS:n paperiversiossa sanotaan, että kuva on vuodelta 1937.
Kuinka yleinen kulkupeli ko. veturi oli rantaradalla tuohon aikaa?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2017, 16:15:10 »

Etummainen vetopyörä on niin takana, että pyörästön on oltava 2'C (4-6-0). Sopiva vaihtoehto olisi H6 (Hk5), joita sattumoisin oli kolme Turussa: 1937 koko vuoden 493, 494 ja 495. Niitä käytettiin mm. Turun ja Paimion sekä Turun ja Salon välisissä paikallisjunissa.
tallennettu
Matti Finneman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2017, 10:38:15 »

Heippa, en varsinaisesti vastaa ko kysymykseen. mutta haluan esittää kysymyksen koskien höyryveturia.
miten ns kattilakivi (kalkki) puhdistetaan veturin putkistosta ? vai onko sen muodostuminen vähäistä ?
t matti
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2017, 11:07:45 »

Heippa, en varsinaisesti vastaa ko kysymykseen. mutta haluan esittää kysymyksen koskien höyryveturia.
miten ns kattilakivi (kalkki) puhdistetaan veturin putkistosta ? vai onko sen muodostuminen vähäistä ?
t matti

Kattilakiven muodostumiseen vaikuttaa kattilassa käytettävän veden kovuus (emäksisyys, korkea pH-arvo). Ainakin Haapamäellä höyryvetureissa käytetään veden sekaan lisättävää kattilanhoitoainetta, jonka tarkoitus on vähentää kattilakiven muodostumista.

Puhdistamiseen käytetään natriumhydroksidia (lipeä), joka on hyvin emäksistä ja kuumana irroittaa tehokkaasti kiveä ja muita epäpuhtauksia kattilasta ja putkistosta.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2017, 12:12:40 »

Ja rauta sietää lipeätä hyvin. Onhan akkujakin, lipeä-nikkeli/rauta (NIFE).
Vanhemmat mallit vielä rautapeltikoteloissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Höyryveturi vanhassa kuvassa Paimiossa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina