Tästä herääkin kysymys, että onko luotettavuudessa kuinka suuri ero Sm1 ja Sm2 kaluston välillä? Mieleeni tulee heti kuuluisa "ovivika" kuulutus, mutta oliko tämä sitten enemmän Sm1-kaluston ongelma?
Sanoisin ettei Sm1:n ja 2:n ovien toimivuudella tai vikaherkkyydellä ole ollut juurikaan eroa, mutta Sm2-juniin on jälkiasennettu 2010-luvulla ovikohtaiset erotuskytkimet, joilla vikaantunut ovi voidaan lukita siten ettei se enää sytytä ovivaloa. Tämän järjestelmän avulla voidaan vikaantunut ovi paikallistaa kohtuullisen nopeasti vaikkei se ulkoa päin näkyisikään ja laittaa lukkoon, jonka jälkeen muut ovet toimivat edelleen.
Jos Sm1:ssä jäi joku ovi polttamaan ovivaloa vaikka se oli mekaanisesti lukittu, ei auttanut muu kuin poistaa matkustajat junasta, tai jos juna oli lyhyt, käytännössä vain yhden yksikön mittainen, oli vaihtoehtona myös lukita junan jokainen ovi mekaanisesti, jolloin ovivalon palaminen ei haittaa matkantekoa.
Olen myös kuullut useasta tapauksesta joissa ruuhkajunassa on ollut ovivikaa juurikin Sm2:ssa, mutta liikenteenohjauksen ja/tai kalustonkierrättäjän painostukseksta juna on joka tapauksessa tyhjennetty ja peruttu, jotta se saadaan pois tukkimasta rataa. Vaikka hajonneen oven pystyisi lukitsemaan ja erottamaan helposti, sen etsimiseen voi mennä täydessä kolmen tai neljän yksikön junassa sen verran aikaa, että takana oleva liikenne häiriintyy pahasti.