Tutkin hieman tarkemmin, että mitä kaikkea Network Railin tähän mennessä avaama data Britannian rautateistä todella sisältää.
Tässä tiivistetysti mitä kaikkea sieltä löytyy ja on vapaasti käytettävissä:
TD (Train Describer):Reaaliaikainen feedi, joka lähettää uutta tietoa kerran 5-10 sekunnissa. Volyymi on noin pari-kolme miljoonaa viestiä päivässä.
Antaa erilaisia tilatietoja kauko-ohjauksen piirissä olevista tietokoneasetinlaitteista ja "signal boxeista".
Tilatietoihin sisältyy mm.:
- opastimien opasteet (ajon salliva / seis)
- vaihteiden asennot (suoralle- / poikkeavalle raiteelle)
- asetetut kulkutiet (opastimelta opastimelle tai opastimelta laituriin)
- junien lähtöilmoitukset laitureilta (ns. TRTS viestit)
- tasoristeyksien tila (puomit ylhäällä / puomit alhaalla / hälyttää)
- raidevirtapiirien tila (varattuna / vapaana)
- turvalaitteiden ja junanumeroautomatiikan antama tieto (niin sanotut "Berth Step"-, "Berth Interpose"- ja "Berth Cancel"- viestit)
- ajonestot ja muut huomautustekstit
SCHEDULE:Aikataulukaudelle vahvistetut aikataulut, sekä lyhyen aikavälin suunnitelmat ("Short Term Plan" aikataulut). Saatavana ladattavina siirtotiedostoina, jotka tuotetaan päivittäin Integrated Train Planning System -järjestelmästä. Mukaan kuuluu matkustajajunat, tyhjävaunujunat, veturijunat, tavarajunat, museojunat ja ratatyöjunat. Koko paketti sisältää keskimäärin 500 000 aikataulua. Mukana on myös joitain junaliikenteeseen löyhästi liittyviä bussi- ja laivayhteyksiä.
VSTP (Very Short Term Plan):Reaaliaikainen feedi, joka antaa tiedot hyvin lyhyen aikavälin (alle 48 tuntia) muutoksista aikatauluihin.
Train Movement:Reaaliaikainen feedi, joka välittää viestejä TRUST-järjestelmästä.
- Ennen junan lähtöä antaa tiedon junan käyttämästä numerosta (signalling id) ja aikataulusta.
- Antaa tiedon, jos juna on peruttu (tai se asetetaan takaisin kulkuun).
- Antaa myös tietoja junan aikataulunmukaisesta kulusta liikennepaikan tarkkuudella. Kulkutiedot ovat käsinsyötettyjä tai automaattisesti annettuja riippuen paikasta.
RTPPM (Real Time Public Performance Measure):Reaaliaikainen otos junien täsmällisyydestä operaattorien ja myöhästymisluokkien mukaan ryhmiteltynä.
Britanniassa käytetyt myöhästymisluokat:
- "On-Time": saapunut enintään 5 minuuttia (kaukojunat 10 minuuttia) myöhässä.
- "Late": saapunut alle 30 minuuttia myöhässä.
- "Very late": saapunut 30 min tai enemmän myöhässä tai peruttu.
CORPUS:Liikennepaikkojen nimet ja niistä eri järjestelmissä käytetyt lyhenteet:
- TIPLOC (Timing Point Location): aikatauluissa käytetty liikennepaikan lyhenne, 4 - 7 merkkiä.
- STANOX (Station Number): aseman numero, 5 numeroa, joista 2 ensimmäistä määrittää maantieteellisen alueen (BR Region).
- UIC: virallinen UIC:n myöntämä kansainvälinen asemanumero.
- NLC (National Location Code): liikennepaikan numero, 6 numeroa.
- ATCO: UK:n reittioppaiden käyttämä asematunnus.
- 3Alpha: lyhyempi liikennepaikan lyhenne, 3 merkkiä.
Yhdellä liikennepaikalla voi siis olla jopa 6 erilaista koodia, mutta usein ei kuitenkaan kaikkia niistä. Käsitteenä liikennepaikka on hieman toisenlainen kuin Suomessa - Britanniassa yksittäinen opastin, tankkauspaikka, aseman laituri ja jopa pyöräsorvi voi olla oma liikennepaikkansa.
SMART:TRUST-järjestelmän kulkutiedon tuottamisessa käytetyt lähtötiedot. Liikennepaikkojen seurantaan kuuluvien raidevirtapiirien/akselinlaskijoiden tunnukset ja niille määritellyt viiveajat, joilla arvioidaan junan todellinen lähtöaika tai pysähtymisaika laituriin.
TPLAN (Train Planning Data):Sisältää referenssitietoa Network Railin hallinnoimasta rataverkosta. Yksityiskohtaiset tiedot laitureista, liikennepaikkojen välisistä yhteyksistä ja välimatkoista. Mukana aikataulujen suunnitteluun tarvittavaa tietoa, kuten yleisesti käytetyt junakokoonpanot ja niiden suunnitellut kulkuajat liikennepaikkaväleittäin. Tiedot päivitetään kaksi kertaa vuodessa.
NESA (National Electronic Sectional Appendix):Linjakaaviot ja reittikirjat koko rataverkolta. Sisältää myös paikalliset liikennöintiohjeet. Saatavana ladattavina PDF-tiedostoina, joissa on yhteensä 6000 sivua. Reittikirjat päivitetään kaksi kertaa vuodessa.
TSR (Temporary Speed Restrictions):Väliaikaiset nopeusrajoitukset koko rataverkolla. Tiedot toimitetaan perjantaisin viikkovaroitusjärjestelmästä (Weekly Operating Notice).
-----
Näitä kaikkia aineistoja siis voi vapaasti ja veloituksetta hyödyntää harrastajana tai kaupallisena toimijana. Ainoa rajoittava ehto on, että ei saa esittää väärää tietoa tai esiintyä Network Railin nimellä.
Avattu aineisto on raakadataa ilman mitään käyttöliittymiä, joten niiden hyödyntämiseen tarvitaan aika paljon ymmärrystä rautatietekniikasta ja liikennöinnistä ylipäänsä. Lisäksi kaikkea ei ole täysin dokumentoitu, joten esimerkiksi asetinlaitedatan sisältöä joutuu yleensä hieman päättelemään ja arvailemaan.
Britannian junaliikenteen tietojen avaaminen lähti liikkeelle, kun eräs yksityishenkilö (ei edes junaharrastaja) päätti tiedustella Network Raililta junaliikenteen tietojen avaamista kaikkien hyödynnettäväksi, mihin yllättäen suostuttiin välittömästi. Rockshore Ltd teki tietojen jakamiseen tarvittavat ohjelmistot ja alustat, mihin meni aikaa vain 3 kk (!).
Lisätietoja:
http://www.openraildata.infoDokumentaatiot:
http://nrodwiki.rockshore.net/index.php/About_the_feeds