Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2017, 06:58:29 » |
|
Tämän tyyppisiä sylintereitä ja mäntiä tosiaan käytetään autojen (myös ka, la) ja työkoneiden nestetoimisten jarrujen ja kytkimien käytössä jalkapolkimen, paineilmasylinterin tai käsivivun välityksellä. Nesteenä on normaalisti jarruneste ja painetaso on alle 100 bar. Alhaisen maksimipaineen johdosta mäntien kumitiivistin voi olla pehmeätä kumia.
Mm. metsäkoneissa on yleisesti paineilmakäyttöiset nestejarru, jossa kuvan kaltainen sylinteri muuttaa paineilmasylinterin voiman nestepaineeksi. Vaikka maksimipaine oli sallitulla tasolla, aikanaan hankautui, kului ja reikääntyi kumitiivistin niin, että alkoi vuotaa. Ja metsäkone viipotti kelkkana mäkeä alas. Turvaohjaamossa oli mieltä helpottava ohje: Pidä (tuki)kahvasta kiinni. Tietenkin kannatti pitää myös ohjauspyörästä kiinni ja väistellä siirtolohkareita. Lyhyt ajokielto tuli kunnes asia korjattiin. Sylinterin valmistaja Ate vähät välitti tuotteittensa ala-arvoisuudesta.
Kuvan tavara on lähinnä romua, halpaa jo alunperin. Ei siis museoida, vaan kierrätykseen Kuusakoskelle.
|