Viralliset avajaiset pidettiin perjantaina. Liittokanslerikin matkusti juhlajunalla, tosiaan vain Berlin Hbf ja Berlin Südkreuzin välissä
Illalla kävi nolosti ja juhla-ICE:en tuli tekninen vika ja se pysähtyi jonnekin (en tiedä yksityiskohdista). Aikataulunmukainen liikenne alkoi tänään.
Aikakauslehti ”Der Spiegel” julkaisi artikkelin, jossa väitetään, että projekti on kansallistaloudellisesti väärä. Nyt matkustusaika Berliinin ja Münchenin välissä on 4 tuntia, koska poliittisen lehmänkaupan ansiosta rata kiertää Erfurtin kautta. Suoremmalla linjalla matkustusaika olisi voinut olla 3 tuntia. 3 tuntia pidetään maagisena rajana, jossa liikematkustaja vaihtaa lentokoneesta junaan.
Saksan tavalla suurnopeusrata soveltuu myös tavarajunille. Se nostaa rakennuskustannuksia merkittävästi, koska kaltevuusrajat ovat pienempiä. Tarvitaan paljon enemmän kalliita tunneli- ja siltaratkaisuja. Ranskassa rakennetaan halvemmin, sillä hinnalla, että tavaraliikenteellä ei ole asia suurnopeusradoille. Argumentti on, että liikematkustajille tunti lisää on liikaa, mutta tavarajunille muutama tunti lisää ei ole vielä kriittistä.
Käytännössä tavarajunat voisivat kuitenkin ajaa korkeintaan öisin. Tunnelissa ei tavarajuna saa koskaan tulla ICE-junaa vastaan. Korkeilla nopeuksilla tavaravaunujen peitteet voisivat repeytyä tai avovaunujen lasti niin kuin hiiltä lähteä lentoon. Myös samansuuntaisen liikenteen mahtuminen samaan aikatauluun tuntuu haasteelliselta, kun nopeusero on suuruusluokka 200 km/h.
Kaiken lisäksi rata sijaitsee liian kaukana Keski-Euroopan suurista tavaravirroista. Radalla on vain ETCS eikä enää saksalaista kansallista kulunvalvontaa. Deutsche Bahnin rahtitytäryhtiöllä ei ole kuulemma vielä ETCS-yhteensopiva kalusto. Luulisin, että se on kuitenkin kansantaloudellisessa mittakaavassa ohimenevä ongelma.
Tunneleista vielä: Rakennusluvat myönnettiin jo 1990-luvalla. Nykyisin kaksiraiteisia tunneleita ei saa Saksassa enää rakentaa turvallisuussyistä. En tiedä, koskeeko se vain suurnopeusratoja vai kakkia rautatietunneleita. Helsingin kehäratatunneli on kai kaksiraiteinen (olen matkustanut muutama kerta, mutta en muista nyt ihan varmasti. Resiina-lehdessä oli artikkeli, mutta missä se nyt on…). Onko Suomessa turvallisuusmääräykset löysempiä vai onko sekin jo ”liian” vanha?