Satuin löytämään netistä Pitäjänmäkiseuran muisteluita. Sivusto sivuaa myös kivasti rautateitä ja elämää Pitäjämäen asemalla. Linkit lopussa.
Pitäjänmäkiseura muistelee
Rautatiemuseo meni Hyvinkäälle
Jo vuonna 1939 suunniteltiin rautateiden ulkomuseoalueen perustamista Pitäjänmäen ratapihan länsipäähän. Sota kuitenkin romutti suunnitelmat. Uudelleen asia nousi esille pari vuosikymmentä myöhemmin: vuonna 1960 vaikutti melko varmalta, että Pitäjänmäelle avataan täydellinen rautatiemuseo maaliskuussa 1962 VR:n täyttäessä 100 vuotta. Museota ja sinne sijoitettavaa kalustoa varten oli tarkat suunnitelmat ja jopa sivuraiteita oli jo rakennettu valmiiksi, ja kaavailtu museoalue olisi sama kuin mitä jo vuonna 1939 oli kaavailtu. Uutta museota ei saatu VR:n 100-vuotisjuhliin, vaan ratkaisu venyi. Vahvimmin museon sijoituspaikasta kilpailivat pitkään Pitäjänmäki ja Hyvinkää. Rautatiehallitus päätyi vuonna 1971 Hyvinkään kannalle, koska Hanko-Hyvinkää-radan vanha asema- ja varikkoalue oli jo tuolloin päätetty joka tapauksessa säilyttää, myös museon laajentamismahdollisuudet olivat siellä hyvät. Hyvinkäällä museo avattiin vuonna 1974.
http://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/pitajanmaki/tarinat/pitajanmaen_asemaseutu.htmlhttp://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/pitajanmaki/tarinat/rautatieasema_1950-luku.htmhttp://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/pitajanmaki/tarinat/junankayttajat.htm