Oritkarin yhdistettyjä auto–juna-kuljetuksia esitetään palautettaviksi – vasemmistoliiton aloitteen mukaan kasvihuonepäästöt vähenisivät 60 – 80 prosenttia.
Vasemmistoliiton valtuutettu Mikko Viitanen ja muita valtuustoryhmän jäseniä allekirjoittivat maanantaina Oulun kaupunginvaltuustolle valtuustoaloitteen, jossa esitetään kaupungin aloittavan neuvottelut Oritkarin yhdistettyjen auto–juna-kuljetusten uudelleen aloittamisesta liikenneministeriön, Pohjois-Pohjanmaan liiton ja VR-yhtymän kanssa.
Oritkarissa toimi vuosina 2004–2013 terminaali, josta kuorma-autoja ja irtoperävaunuja kuljetettiin yhdistettyinä kuljetuksina Oulun, Tampereen ja Helsingin välillä enimmillään kahdella junaparilla vuorokaudessa.
VR Transpoint lopetti yhdistetyt kuljetukset huonon kannattavuuden ja kysynnän takia, mikä johtui osin Kokkola–Ylivieska-välin ruuhkaisuudesta ja Seinäjoki–Oulu-välin ratatöistä.
Aloitteen mukaan Pohjanmaan radan peruskorjauksen valmistuminen mahdollistaisi yhdistettyjen kuljetusten aloittamisen uudelleen.
Sillä voitaisiin vähentää kasvihuonepäästöjä, sillä yhdistettyjen auto–juna-kuljetusten on arvioitu säästävän energiankulutusta 50 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä matkasta riippuen 60–80 prosenttia.
lähde: Kaleva
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oritkarin-yhdistettyja-autojuna-kuljetuksia-esitetaan-palautettaviksi-vasemmistoliiton-aloitteen-mukaan-kasvihuonepaastot-vahenisivat-60-80-prosenttia/810246/