VR OY SELISELI. Firma hallitsee ITTE JKV softa puolta ja on ITTE ne tolleen koodannut päin helvettiä ettei LASOL OY vie vetureita kalustoyhtiöön.
Ehkä nyt kannattaa kuitenkin unohtaa salaliittoteoriat. Eipä taida VR koodata mitään (enää). Rataverkon ohjauksen puolella Traficom, Väylä ja Finrail Oy ja veturien puolella tässä tapauksessa valmistaja Siemens alihankkijoineen lienevät ne JKV:n vastuulliset "koodaajat". Ja jos omistaja = valtio haluaa kalustoyhtiön, niin tuskinpa VR:n kannattaa läpinäkyvällä kikka kolmosella pullikoida vastaan, vaikka joillakin ehkä halua olisi.
Ja kuten tuosta artikkelista selvisi, ei nuo aiheettomat hätäjarrutukset tavarapuolellakaan ongelmattomia ole, joten kuntoon JKV on laitettava.
Se on totta, ettei turha hätäjarrutus matkustajille ongelmaton ole. Tuli itsekin sellainen virhejarrutus ravintolavaunujonossa seisoessa koettua. Juomalasit, kahvikupit ja lautaset pöydillä lähtivät vauhdilla veturia kohti. Vähän sotkua tuli.