Todennäköisesti kyseessä on kaksiaskelmaisen portaan korvaaminen kolmiaskelmaisella. Avosiltaisissa bogie-vaunuissa oli kaksi askelmaa ja samaa käytäntöä noudatettiin vuonna 1912 valmistuneissa ensimmäisissä uuden korimallin Ei-vaunuissa. Oheisesta kuvasta näkyy hyvin kaksiaskelmainen porras. Vaunun katolla muuten näkyy myös signaalikoukut. Tämä taisi olla ainoa uuden korityypin vaunu, jossa koukut vielä olivat. Tosin ensimmäinen tämän tyypin Ei-vaunu oli monessa mielessä muutenkin hyvin erilainen —prototyyppimäinen — kuin tätä seuranneet mallit.
Samaa pätee kaksiakselisiin vaunuihin. Avosiltaisissa vaunuissa oli kaksi askelmaa, mutta ensimmäisissä uuden korityypin kaksiakselisissa — D(k) ja E(k) — vaunuissa askelmia oli kolme.
F-vaunuista on annettu myös vastaava portaita koskeva muutosmääräys. Kaksiaskelmaisia portaita käytettiin sellaisissa uuden korityypin F-vaunuissa, joiden toisessa päässä oli avosilta. Kansallisarkistosta löytyvän määräyksen (en muista numeroa ulkoa) liitteenä oleva uuden porrasmallin piirustus ilmeisesti hävitettiin seulonnan yhteytessä. Määräyksen sanamuoto menee jotenkin näin "F-vaunujen portaat korvataan konepajakorjauksen yhteydessä oheisen piirustuksen mukaisilla portailla" (lainaus on muistinvarainen).
En tiedä, miten laajasti portaita vaihdettiin vanhoihin vielä käytössä oleviin vaunuihin vai painottuiko muutos enemmän uusien vaunujen rakentamiseen tai portaiden rikkoontumisen yhteydessä tehtyihin asennuksiin. Kuvien perusteella muutoksia ei toteutettu kaikkiin vaunuihin. Esim. tässä F-vaunussa on vielä melko myöhään kaksiaskelmainen porras.
http://vaunut.org/kuva/130062?tag0=9%7CF%7CTässä F-vaunussa taas on kolmiaskelmainen porras.
http://vaunut.org/kuva/106250?tag0=9%7CF%7C