Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: ELSA-Rata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #25 : Tammikuu 26, 2019, 20:09:19 »

Jos suurnopeusrata Turun ja Helsingin välille tulee, niin se tulee aikanaan ns "lentoradan" muodossa. Siitähän on jotkin suunnitelmat olemassa, jossa Turusta tulee suurnopeusrata Lentokentän alle, josta sitten vielä tunnelissa Pasilaan ja siitä Helsinkiin. Siinä tuskin on pysäkkejä Salon ja Lohjan kohdalla, itseasiassa ratalinjaus näytti menevän jostain Vihdin pohjoispuolelta, ja Salokin jäi aika sivuun linjauksesta. Mutta kyseessähän onkin suurnopeusrata, jossa matkustetaan vain suurkaupunkien välillä. Tuossa lentorata-yhtälössä, tunnin juna tai jopa alle sen, on aivan mahdollinen. Esim Turusta Hki-Vantaan lentoasemalle 45 minuutissa, voisi tuntua jo aika houkuttelevalta.

Jos Lohjaa ja Saloa haluaa kehittää raideliikenteellisesti, täytyy ajatella asiaa enemmänkin paikallisliikenteellisesti, ja unohtaa huippunopeudet.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #26 : Helmikuu 13, 2019, 00:50:08 »

Sitä mä en ymmärrä miksei Lohjalla kannattaisi pysähtyä kaukojunatkin, eihän tämä kylä mikään varsinainen metropoli ole, mutta jos tuosta ohitse ajavat niin miksei. Ei tietenkään kaikkien junien olisi pakko pysähtyä Lohjalla. Liikenteen lopullista rakenetta ei ehkä vielä kannata lyödä lukkoon, koko ratahan ei alle kymmenen vuoden ole missään tapauksessa valmis, ehkä 20 vuotta on todennäköisempi ennuste. Mutta mistä näistä koskaan tietää. Jos asema sinne Lempolaan sijoittuisi, niin sen ympärillä on kyllä vapaata tonttia vaikka vähän väljempällekkin kaavoitukselle tarjolla.

Olishan se mukava hypätä junaan ja matkata sinne sun tänne. Lohjalta Kampin dösäluolaan on ihan hyvät yhteydet, mutta jos on vähänkään enemmän tavaraa mukana on kaikki yhteydet siitä eteenpäin surkeeta roudaamista. Jos ja kun Helsinki on se solmukohta, niin voisi sielläkin miettiä miten asiat tehdään siten, että homma toimisi muillekkin kuin pelkän olkalaukun kantajille. Se on Suomen sisäänkääntynein kaupunki hallinnoltaan, se on ihmeellistä kun siellä on paljon erittäin ystävällisiä ihmisiä.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 515


« Vastaus #27 : Helmikuu 13, 2019, 20:02:17 »

Joku "lentorata" taitaa olla ensi vuosisadan juttu, mutta Helsinki–Turku nopean ratayhteyden jatkosuunnittelusta, josta Espoo–Salo-oikorata on yksi osa, tietoa löytyy tuolta uuden Väyläviraston sivuilta.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: ELSA-Rata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina