Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vaalit ja oikoradat - siltarumpuja ehdokkaille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Maaliskuu 02, 2019, 22:42:16 »

Luin jostain Porvoo-Kouvola hankkeesta tai tulihan se linkki tätä kirjoittaessa https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/c1946962-28cb-4b31-9a8d-6e342aec860b

Mutta hei haloo mitäs tuo Oikorata oikoi? Muutaman lahtelaisen kulkua? Järjellä ajatellen, jos halutaan ohjata tavaraa Vuosaareen, niin uusi linjaus Mikkelistä Heinolaan ja kiskot rullalle Kouvolan väliltä, taitaisi jäädä samalla muutama kilometri varastoonkin. Se olisi Oikorata. Samalla Loviisa saisi uuden merkityksen huippujen tasaajana.

Mikäli tuo ei onnistuisi, niin wanha Koria-Voikkaa-Harju uudestaan käyttöön, 2 min pysähdys Korialla on paljon nopeampaa kuin eestaaspelleily Kouvolassa, samalla aikaa säästyisi niin paljon, että Haukivuorikin voisi saada sen minuuttinsa takaisin ;-)

Kotkahaminan syväsatamiin voisi ohjata Karjalan ja Venäjän tavaraliikenteen, Helin reittiä.

Pietarin rata tehtiin tykinkantaman päähän merestä, mutta ihmeen kantavat tykit oli noissa Riihimäen-Kouvolan rannoilla purjehtineissa laivoissa.

Turun tunnin myöhässä oleva juna on varmaan jo pureksittu. mutta Uki-Rauma? Kemir... korjaan Yaran liikenne kustantaisi sen varmaan kokonaan, mutta on näköjään halvempaa korjata veltto Turun rata kuin tehdä puolet lyhyempi uusi parempaan maastoon, eihän se lyhentäisi kuljetusmatkaakaan kuin jonkun 100 kilsaa.

Siitäpä rakentelemaan. Pölkyt poikittain ja kiskot pitkittäin niiden päälle, yksinkertaisten henkilöiden yksinkertaista puuhaa...

tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2019, 23:57:45 »

Porvoo-Kouvola on oikorata, joka oikaisee Savon, karjalan ja Venäjän suuntaista liikennettä Helsingistä.
Toisin kuin itäinen rantaranta tai Heinola-Mikkeli linjaus, nämä kummankin hyödyt yhdistyvät samassa paketissa. Lisäksi Porvoo-Kouvola oikorata takaa jatkossakin savon suunnalta tulijoille mahdollisuuden vaihtaa Kouvolassa kansainvälliseen Allegroon.
Tälle vaihtoehdolle muita potenttiaaleja ovat
-Lapinjärven koulutuskeskus (siviilipalvelus ja täydennyskoulutus)
-Loviisan radan mahdollinen peruskorjauksen kustannukset murto-osan nykyisestä, jos uuden vaihteen asentaa vaikka sinne Lapinjärvelle.

En nyt muista, oliko tuon laskettu aika Kouvolasta lentokentälle 45 minuuttia, mutta lyheni myös Helsinkiin huomattavasti nykyisestä.

Itäinen rantaranta, talvi ja kevät, taitaisi tulla yhtä ongelmaiseksi kuin läntinen nykyinenkin. mm. Keltakankaan Vt15:n eritasoliittymän rakentamisen aloittaminen viivästyi kuukausilla, koska maaperä oli haasteellisen pehmeää.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2019, 00:07:00 »

Edellisen loppukaneetti tuli Haminan ratapihakorjauksesta 1983-84. Oltiin pölkytetty jonkun raiteen pohjaa ja sitten pitikin kaivaa joku poikitus rakenteen alle, joten nostettiin 4-6 pölliä sivulle silleen siististi. Paikalle töpsähti nuorempi ratainsinööri Tötterström (en muista oikeaa nimeä) joka sai kauheen hepulin ja paineli krapulalasit vinossa kohti oikean ratainsinöörin toimistoa. Hoksattiin sitten tauolla, että pöllit olivat suorassa kulmassa raiteeseen ja tämmöinen virhe oli osunut jopa insinöörin silmään... monttu peittoon, lätkää päälle ja pöllit takaisin. Aamulla ehdittiin sorastaakin raidetta kun inssit tulivat isojen piirustusrullien kanssa paikalle. Kädet kävivät jonkin aikaa ja sitten vanhempi inssi kehtasi kysyä kuleilta, että minne se poikittaisraide on hävinnyt? Eihän me mitään tiedetty, tietenkään. Saattoipi olla, että asiasta käytiin syvempiä keskusteluja konttorilla, ilmeistä päätellen. No, eipähän Tötterströmiä sen jälkeen paljoa luonnossa näkynyt.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2019, 00:39:38 »

Kouvolan ehdottama linjaus vaatisi Keltin Lecasoratehtaan valjastamista tositoimiin, Elimäen aukeilla mailla voi tarvita penkereen kevennystä nimimerkillä "Mihinköhän reikään sen telamiinan tungin" entisenä Korian pioneerina. No, kuutostien jatkumo kohti Kuusaata ja voikkaahuikkaata paljastaisi välirauhan ratalinjan Keltistä eteenpäin, kiskot pyörätielle ja hiukan korotusta Voikkaan sillan päätypenkereisiin niin Pendolino sujahtaisi Mikkeliin kuin vekkula aan...

Kouvolalaiselle itsetunnolle tekisi nannaa perustaa "Kouvola West" johonkin Korian tiilitehtaalle tai punertavalle Kuusaalle, Voikkaalla ny ei varmaan enää asu ketään, mutta alueen voi palauttaa ratapihakäyttöön.

Ratayhteydelle voisi antaa nimeksi Hinthaara-Hommasbacken-Selänpää, niin kenellekään ei jää epäselväksi, mistä mihin nuo kivat kiskot johtavat med två språkena.

Kansainvälisesti The Perineum Connector.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vaalit ja oikoradat - siltarumpuja ehdokkaille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina