Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« : Toukokuu 13, 2019, 22:25:40 » |
|
KAPEARAITEINEINEN RAUTATIE FICHTELBERGBAHN
Historiallisella höyryjunalla Saksan korkeimmalla olevan kaupunkiin. Vuodesta 1897 lähtien höyryjuna on kulkenut 17,4 km pituisella kapearaiteisella radalla Cranzahlin ja Kurort Oberwiesenthal välillä.
Granzahlin vuodelta 1880 olevaa asemarakennusta on laajennettu merkittävästi vuosien varrella. Reitillä voit kokea mukavasti Erzgebirgen vuoriston luonnon kauneuden. Junan ikkunan edessä avautuvat tiheät kuusimetsät, vihreät vuoristoniityt ja pienet vuoristokylät. Noin tunnin ajomatkan aikana Fichtelbergbahnin rata nousee lähes 240 metrin korkeuseron. Radan korkeus ja todellinen rautatienostalgia tuntuu varsinkin kun ylitetään mahtava 110 metriä pitkä ja 23 metriä korkea teräksinen Hüttenbachin rautatiesilta Oberwiesenthaler-aseman edessä.
Ratasuunnitelmia alettiin laatimaan Oberwiesenthal kaivoskaupungin liittämiseksi Saksin rautatieverkostoon Chemnitzin ja Chumotovin (via Annaberg ja Vejprty) välisen radan avauduttua vuonna 1872. Rautatien rakentaminen alkoi 1896 ja se avattiin 20.7.1897. Matkustajaliikenne lisääntyi seuraavina vuosina ja turismilla oli kasvava merkitys matkustajaluvuissa. Rahtiliikennekin kasvoi merkittävästi. Suurin rahtiasiakas aina 1990-luvulle asti oli Hammerunterwiesenthalissa sijainnut louhos. Vuoden 1990 jälkeen rata menetti asemansa tärkeimpänä liikennöitsijänä Oberwiesenthaliin ja vuonna 1992 rahtiliikenne lopetettiin. Deutsche Bahnin (DB) tultua radan uudeksi omistajaksi vuoden 1994 jälkeen oli se valmis purkamaan radan tai myymään sen edelleen. Kesäkuussa 1998 Saksin höyryjunayhtiö (BVO Bahn GmbH, nyk. SDG) aloitti radan uutena omistajana. Yhtiö sopeutti toimintonsa ympäröivän alueen matkailuelinkeinon kanssa ja nopeasti saavutti maanlaajuista kuuluisuutta. Erityisesti talviaikaan radan merkitys on yhtä suuri kuin menneinä aikoina, kun se tarjoaa hiihtomatkailijoille helpon ja tyylikkään tavan matkata Neudorfista ja Cranzahlista Oberwiesenthalin hiihtokeskukseen.
Viisi höyryveturia joista vanhin on vuodelta 1933 hoitaa rautatien liikenteen. Osassa junia on buffetvaunu. Radan pituus: 17.349 km. Raideväli: 750 mm. Käyttönopeus: 25-39 km/h. Pienin kääntösäde: 100 m Suurin kaltevuus: 3.3%. Korkeusero 238 m Käytettävät veturit: DR luokka 99.77-79. Asemat: 9. Rakennelmat: 6 siltaa. Radan korkein kohta: Kurort Oberwiesenthalin asema 893 m. merenpinnan yläpuolella.
VETURITALLIT DG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH:lla on oma veturien huoltohalli Oberwiesenthalissa. Huoltohalleilla Oberwiesenthalissa on erillinen vaunutyöpaja sekä veturihalli, jonne mahtuu neljä höyryveturia samanaikaisesti.
Korjaamolla on aina jotain tekemistä. Jos yksi höyryvetureista on ajossa höyryämässä 30 - 40 päivän ajan, ovat muut veturit "Plantag" (kuten veturinkuljettajat ja huolto kutsuvat sitä) toteutetaan toisessa yhdistetyssä korjaamossa. Kattila huuhdellaan ja suoritetaan erilaisia pieniä huolto- ja korjaustöitä. Korjaamo on valmiina hoitamaan myös korjauksia käyttöjakson aikana. Nähtävillä on: hallinosturi, kolme kanavaa vaunujen ja veturien huoltoon, mekaaninen työpaja, vetureita ja vaunuja, jotka ovat kunnossapidossa ja tarvitsevat usein harvinaisia ja epätavallisia oivalluksia. Vaunut ja veturit ovat kuitenkin myös koko ajan tiukan kunnon tarkkailun alaisina. Höyryveturit ovat palveluksessa neljä vuotta kerrallaan. Tämän jälkeen on suoritettava välitarkastus. Siitä neljän vuoden kuluttua höyryvetureilla on oltava päähuolto. Silloin veturi puretaan yksittäisiin osiinsa, laakerit valetaan uudelleen, kattilaa tarkistetaan vaurioiden varalta, hitsattuja, ruuveja, vasaroita, maalattuja linjoja ja kaapeleita uusitaan. Koko firman veturihuolto suoritetaan yksinomaan Lokwerkstatt Oberwiesenthalissa joka pystyy suorittamaan suurimman osan työstä - yleensä paikallisten käsityö- ja konepajateollisuusyritysten avustuksella.
OBERWIESENTHALIN ASEMA Kurort Oberwiesenthal -asema (5.10.1935 asti vain Oberwiesenthal-asemana) on Saksan korkeimmalla oleva asema. Kaksikerroksinen asemarakennus (joka koostuu kolmesta rakennusosasta) on tyypillinen Erzgebirgen alueen asemarakennus. Asemarakennuksessa on myös Fichtelbergbahnin rautatiehallinton tilat. Aseman odotushallissa on pienoisrautatie ja muuta kiinnostavaa katseltavaa.
//otsikko korjattu
|