Hämmentävän paljon on piippuja, kuvakulma suurentaa niitä. Taitavat olla vain torvia. Näkyväthän piiput Erkin linkittämässä ja Jyrkin lisääämässä hienossa kuvassa
http://vaunut.org/kuva/98877?t=t%25C3%25B6%25C3%25B6l%25C3%25B6Vaikeiden aikojen takia sokeria säännösteltiin vuosina 1916 - 21 (liite 1 ). Tehdas ajautui osaksi Suomen Sokeri Oy:tä , joka uudisti tehdasta 1920-luvulla. Kirja "Finska Socker Aktiebolaget 1918 - 1968" (Frenckell, 1968) kirjoittaa "... jalostaminen käytettävissä olevilla koneiilla ei tahtonut sujua... (1919). Käsitin niin , että piippujen määrä väheni uudistustöissä. Kuljetuskin tuli kalliiksi: Raakasokeri lastattiin satamassa VR:n vaunuihin, jotka sitten tuotiin Töölön tavara-asemalla oleville yhtiön siirtokuormauslaitureille, hinattiin kapearaidevaunuille , ja vietiin tehtaalle. Lastaus-, ja purkutyö tehtiin käsin. Veturit jaksoivat viedä 4 vaunua. Ratahenkilökuntaan kuului kuljettaja, lämmittäjä, konduktööri sekä vaihdemies. Siis vain yksi veturi oli ajossa kerrallaan.
Olen nähnyt valokopiot valmistajankuvista. Veturit ovat lähes identtiset. 1908 toimitetun toomi näyttää hiukan ryhdikkäämmältä, ehkä paksummalta, ja puskimet ovat erilaiset. Kuvittelen näkeväni hienossa tehdaskuvassa "Pellen". Joka tapauksessa kattila kiiltelee uuden lailla. Vieressä on halkopino.
Kirjan sivulta 44 on huonompi kuva. Mielestäni veturi on "Kalle", eli vanhempi. Nyt ilman halkopiippua. Onko ryhdytty polttamaan hiiliä? Veturi on juuri tulossa raakasokerimakasiinien väliin, jolloin taustalla oleva piippu on saippuatehtaan. Liitän vielä kartan, johon kuvat voi paikantaa. Kierrekoristeinen savupiippu on tehdasalueen luoteisnurkalla.