Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Riihimäen - Pietarin rautatien ensimmäiset veturit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Heinäkuu 07, 2019, 10:22:58 »

Suomalainen Wirallisen Lehden no 104, 29.8.1868 katsauksen mukaan Riihimäen - Pietarin rautatielle teetettiin vetureita seuraavasti:
    Avonside Engine Company, Bristol: 13 tavaralokomotivia
    Hyde Park Locomotive Works, Glasgow: 10 tavaralokomotivia
    Glasgow Locomotive Works, Glasgow: 10 matkustajalokomotivia
    Beyer Peacock, Manchester: 2 työlokomotivia
    Rautatien konepaja, Helsinki: 2 matkustajalokomotivia.

'Höyryveturit valtionrautateillä'-kirjan mukaan taas:
   Avonside & Co (Bristol): 13 tavaraliikenneveturia, nrot 31-42 (C2)
   Neilson & Co (Glasgow): 10 tavaraliikenneveturia, nrot 21-30 (C1)
   Dübs (Glasgow): 10 henkilöliikenneveturia, nrot 11-20 (A3)
   Beyer, Peacock & Co (Manchester): 2 tankkiveturia, nrot 9-10 (B1)
   Helsingin-Hämeenlinnan konepaja (Helsinki): 2 henkilöliikenneveturia, nrot 57-58 (A5)

Kiinnostavia noissa luetteloissa ovat nimiparit:
  Hyde Park Locomotive Works, Glasgow - Neilson & Co (Glasgow)
  Glasgow Locomotive Works, Glasgow -  Dübs (Glasgow)

Em. kirjan valmistajaluettelo avaa lyhennettyjä nimiä:
  Neilson = Neilson & Co., Springburn Works, Glasgow, UK
  Dübs = Dübs & Co., Glasgow Locomotive Works, UK

Dübsin osalta nimipari saa tuossa selityksen, ja Nielson saa selityksensä Springburnin avulla: Neilson & Co. perusti Springburniin Hydepark Locomotive Worksin.

Kummankin em. nimiparin takana on ajalle tyypillisesti omistajanvaihdoksia, nimenmuutoksia ja tuotantolaitosmuutoksia, mutta myös herrat Walter Neilson ja Henry Dübs.

Veturit numeroitiin juoksevasti tilauksittain. Sarjamerkin (littera & järjestysnumero) veturit saivat vasta vuonna 1885.   
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2019, 13:53:19 »

Neilsonin nimihistoria:
1837 Kerr, Mitchell & Neilson, Hyde Park Street, Glasgow
1840 Kerr, Neilson & Co, Hyde Park Street, Glasgow
1845 Neilson & Mitchell, Hyde Park Street, Glasgow
1855 Neilson & Co, Hyde Park Street, Glasgow
1861 Neilson & Co, Springburn, Glasgow (vanhan paikan kunniaksi tehdas tunnettiin myös nimellä Hyde Park Street)
1864 Henry Dübs jättu firman ja perusti oman tehtaan (ks. alla)
1884 Walter Neilson jätti firman ja perusti Clyde Locomotive Works, Springburn, Glasgow
1898 Neilson, Reid & Co, Springburn, Glasgow
1903 yhdistyi Dübs & Co ja Sharp Stewart & Co kanssa firmaksi North British Locomotive Co, useita tehtaita.

Dübsin nimihistoria:
1864 Dübs & Co, Queens Park Works, Little Govan
tehdas pysyi paikoillaan, mutta siitä tuli
Dübs & Co, Queens Park Works/Glasgow Locomotive Works, Polmadie, Glasgow (Little Govan -> Polmadie paikkakunnan nimimuutos)
1903 yhdistyi Neilson, Reid & Co ja Sharp Stewart & Co kanssa firmaksi North British Locomotive Co

North British Locomotive Co, perustettu 1903. Tehtaat:
1903 Neilson, Reid & Co, Hyde Park Works
1903 Dübs & Co, Queens Park Works
1903 Sharp Stewart & Co, Atlas Works
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Riihimäen - Pietarin rautatien ensimmäiset veturit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina