Kommentti uutispuolen linkkeihin
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,12129.0.html http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,12131.msg93169.html#msg93169 Kartta ja rautatietilasto kertovat jo paljon mikä kannattaa ja mikä on huuhaata.
1) Ensin Hki-Oulu-väli kuntoon: Kerava-Riihimäki 4 raidetta, Riiihimäki-Tampere 3 raidetta ja Tampere-Oulu 2 raidetta. Eikä sitten mitään kunnossapidosta säästämistä.
Tällä saataisiin mahdollisuus nopeampiin juniin ja suurempaan tavarakapasiteettiin tällä reitillä. Luotettavat aikataulut voisivat jopa mahdollistaa rekkojen kuljettamisen junissa (kaatui aikoinaan epäluotettavuuteen).
2) Hki-Turku tunnin juna on höpöä. Ei yhtään tavarajunaa tällä välillä. Yli 70 min minimimatka-aika ilman pysähdyksiä. Karjaa-Salo puretaan, kun ei ole liikennetarvetta, Kirkkonummi-Karjaa puretaan, jollei säästetä poliittisella päätöksellä. Muutama hassu matkustajako ylläpitää radan kunnossapidon? (Sama koskee Tampere-lentokenttä oikorata-huuhaata.)
3) Lahden radan jatke Lahti-Heinola-Mäntyharju nopeuttaisi Savon liikennettä, mutta vähäinen uusi liikennetarve.
4) Hki-Porvoo-Kouvola: Suurin tarve meni Lahden oikoradan myötä. Pieni matka-ajan lyhennys ja huoltovarmuuden parannus sikäli, että ainoa yhteys Itä-Suomeen (Lahti-Kouvola) tuplaantuisi.
5) Hki-Porvoo-Kotka-Lappeenranta: Ainoa ehdotuksista, joka toisi selkeästi uutta matkustajapotentiaalia etelärannikolta, mutta olisiko tavaraliikenteelle tarvetta? Transitioliikenne Venäjältä, ehkä? Selkeä parannus huoltovarmuuteen, kun yhteys Itä-Suomeen tuplaantuisi kahdella tapaa Hki-Kotka-Kouvola ja Hki-Kotka-Lappeenranta (Hki-Kouvola suora rata jättää Kouvolasta-itään yhden kortin varaan).