Kertokaa toki, jos laskin jossain kohdassa pahasti pieleen, tai mikäli tuli jokin karkea ajatusvirhe.
No jos ihan vähän saan saivarrella, niin unohdit sähkönsiirron ja sähköveron, jolloin kokonaissumma voi olla jopa yli tuplat eli yli 10 euroa...
Mutta sähkönsiirtohinta ei suurjännitekuluttajalla ole varmaankaan sama kuin pienjännitekuluttajalla. Taitaapi jopa siirtohinta 110 kV asiakkaille olla pienempi kuin II veroluokan sähkövero....
Mielenkiinnosta tuli katsottua 110 kV siirron osuutta sähkön siirtomaksussa ja muistui tämä vanha keskustelu mieleeni. Teppo on oikeilla jäljillä, että 110 kV asiakkaat pääsevät halvalla siirtomaksujen suhteen.
Kantaverkosta ottomaksu on vaivaiset 0,109 senttiä/kWh, ja siihen päälle kulutusmaksu 0,27 snt/kWh tehden yhteensä 0,379 snt/kWh:
https://www.fingrid.fi/palvelut/sahkonsiirto/maksut/#kantaverkkopalvelumaksut. Lisäksi kun Haukivuorta syöttävä syöttöasema on ilmeisesti kiinni Järvi-Suomen Energia Oy:n 110 kV alueverkossa, niin päälle tullee vielä heidän siirtomaksunsa 0,61 snt/kWh hinnaston
http://www.jseoy.fi/siteassets/dokumentit-jse/hinnastot-ja-ehdot/verkkopalvelutariffit0718_netti.pdf mukaan. Siten kesäaikana yhteissummaksi muodostuu 0,989 snt/kWh + sähkövero 2,253 snt/kWh (rautatieliikenne on kai I-luokan piirissä?) = 3,242 snt/kWh. Hinnastoista käy myös ilmi, että talvipäivisin yhteissumma on vajaan sentin verran kalliimpi. Hinnat ovat alv 0 %, koska vain verottomalla osuudella on tässä merkitystä alv:n vähennysoikeuden vuoksi. Yhden pysähdyksen viemä sähkö on siten yhteensä 7–8 euron arvoista.
Olen ymmärtänyt, että syöttöasemilla on tarvittava laitteisto junaliikenteen loistehon tuottamiseen.