Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Magneettiratikkaa testataan Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Tammikuu 26, 2009, 21:13:34 »

Sopisi ehkä myös uutisiinkiin ...

Ilmajohdotonta, magneettikentän avulla kulkevaa raitiovaunua testataan Saksan Bautzenissa, kertoo Talentumin Ny Teknik. Kiskokalusteita ja lentokoneita valmistavan kanadalaisyritys Bombardierin Primove-tekniikassa raiteen alle asennetaan kaapeleita ja raitiovaunun pohjaan käämejä.
Sähkömagneettisessa induktiossa virransiirtoon ei tarvita fyysistä kontaktia, eivätkä osat kulu.

Lisäksi raitiovaunussa hyödynnetään Bombardierin Mitrac Energy Saver -kierrätystekniikkaa. Katolla olevat kondensaattorit latautuvat, kun vaunu jarruttaa. Kerättyä virtaa käytetään uudelleen kiihdyttämiseen.

tekniikka&talous
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Tammikuu 26, 2009, 21:22:23 »

Kulkeeko magneettiratikka paremmin jos siihen laittaa sinappia päälle? Vai miksi juuri Bautzen? Iskee silmää

EDIT: Lisätty linkki kuvaan ämpäristä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2009, 22:15:41 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #2 : Tammikuu 26, 2009, 21:34:21 »

Sori, nyt mä putosin resiinasta, sinappi  Huh Pyörittää silmiään
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2009, 07:40:08 »

Varmaankin tällainen rata täytyy pitää kaukana autoväylistä. Saksan Lathenissa on jo vuosia testattu ja rakennettu ns. levitaatiojunia. Kiinassa on sellainen, saksalaisvalmisteinen ollut jo vuosia käytössä.
tallennettu
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2009, 10:33:38 »

Kyllä tuo Bombardierin systeemi on tarkoitettu katuverkolle.

http://www.bombardier.com/en/transportation/media-centre/press-releases/details?docID=0901260d800780ff
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2009, 14:58:51 »

Varmaankin tällainen rata täytyy pitää kaukana autoväylistä. Saksan Lathenissa on jo vuosia testattu ja rakennettu ns. levitaatiojunia. Kiinassa on sellainen, saksalaisvalmisteinen ollut jo vuosia käytössä.

Täysin erityyppinen tuote. "Maglev"-junissa on tavallaan pyöreä sähkömoottori avattu pitkälleen, rata toimii staattorina ja juna roottorina, näin karkeasti ottaen.

Tuo ratikka taasen ottaan vain energiaa magneettikentästä, ja liikkuu sitten ihan normaaleilla pyörillä, joita pyörittää normaalit sähkömoottorit.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Magneettiratikkaa testataan Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina