Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Museoitu Rbkt 26907  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Mauri Lagerstedt
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #25 : Toukokuu 17, 2020, 15:30:57 »

Niinkuin aiemmin todettu mm keitele-museo tai jokin muu taho olisi saattanut olla kiinnostunut myös vaunusta. Mutta nyt tarjottiin vain yhdelle. Eikö se kerro jotain....

En usko että HMVY:llä on mitään monopolia kaluston taltioinnin suhteen. Keitele-Museo hankki viime vuonna ensimmäiset siniset vaununsa. Tka7-kalustoa on hankittu viime vuosina useammallekin museoliikenneoperaattorille. Joutilasta kalustoa seisoo edelleen eri puolilla maata, eiköhän sitä riitä muillekin jos halua on.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #26 : Toukokuu 17, 2020, 23:35:26 »

Tarvitaan De vaunu jolla voi syöttää 1500V.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #27 : Toukokuu 18, 2020, 14:15:54 »

En usko että HMVY:llä on mitään monopolia kaluston taltioinnin suhteen. Keitele-Museo hankki viime vuonna ensimmäiset siniset vaununsa. Tka7-kalustoa on hankittu viime vuosina useammallekin museoliikenneoperaattorille. Joutilasta kalustoa seisoo edelleen eri puolilla maata, eiköhän sitä riitä muillekin jos halua on.
Ja onhan kalustoa ennenkin siirtynyt paikkakunnalta toiselle, esimerkiksi Dm7 4204 muutti Suolahdesta Ouluun ja EFiab 11637 Haapamäeltä Suolahden kautta Ouluun. Kyllä tällaisista asioista pitäisi pystyä sopimaan sovussa. (Muistan kyllä, että 11637:n siirtyminen herätti myös aikoinaan keskustelua.) Parempi kuitenkin nykytilanne eli 11637 on kunnostettuna vaununa osa Porhan liikkuvaa lättärunkoa. Ja sehän on Rautatiemuseon vaunu eli kyse on vain siitä, että joku taho huolehtii sen säilymisestä.
tallennettu
Mikko Salmi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #28 : Toukokuu 18, 2020, 21:09:13 »

Juu toivotaan, että museoiden välinen yhteistyö sujuisi jatkossakin, jotta saataisiin monipuolisia museojunia ja jotta yksi museo ei joutuisi huolehtimaan kaikesta kalustosta yksin. Eikös VR:n kalustoluettelossa ole monta museoimatonta vaunu- ja veturityyppiä, jotka ovat saavuttaneet jo 30 vuoden iän. Esim. siniset vaunut, IC-vaunut, punaiset lähiliikennevaunut, lähijunia, sähkövetureita yms. Eli tulevaisuudessa tulee olemaan vielä monta museoitavaa kiinnostavaa kalustuyksikköä Rx- ja Rk-vaunuista alkaen.

Mitä enemmän eri museoiilla on näitä vaunuja tallessa tulevaisuudessa, sitä parempi tulee olemaan varaosatilanne.
 
Veikkaan, että suurempi kysymys tulee olemaan, minne tällainen kalustomäärä tulee mahtumaan. Esim. Dv12-sarjasta olisi hyvä säilyttää vähintään yksilö jokaisesta sarjasta.



tallennettu
Mauri Lagerstedt
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #29 : Toukokuu 19, 2020, 21:34:53 »

Eikös VR:n kalustoluettelossa ole monta museoimatonta vaunu- ja veturityyppiä, jotka ovat saavuttaneet jo 30 vuoden iän. Esim. siniset vaunut, IC-vaunut, punaiset lähiliikennevaunut, lähijunia, sähkövetureita yms. Eli tulevaisuudessa tulee olemaan vielä monta museoitavaa kiinnostavaa kalustuyksikköä Rx- ja Rk-vaunuista alkaen.

Esimerkiksi nyt olisi oikea aika museoida yksikerroksinen IC-runko.
tallennettu
Mikko Salmi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #30 : Toukokuu 20, 2020, 15:29:20 »

Uskoisin myös ajan olevan otollinen IC-rungon museoinnin suunnittelulle, koska monet yksikerroksiset IC-vaunut ovat jo osina vararunkoja. Toivottavasti myös näitä vaunuja tulee päätymään museoille, sillä nehän olivat ennen Pendolinoja Suomessa "luxusjunia".

Tutkin IC-vaunujen käyttöä nykyään ja huomasin, että yhtään 1-luokan IC-vaunua (Cx) ei ole enää VR:llä ajossa, vaan ne kaikki on muutettu toiseen sarjaan (Expt). Onko näin ollen 1-luokan IC-vaunuja edes mahdollista museoida vai olisiko semmoinen pitänyt museoida jo aiemmin? Kuvien perusteella Cx-vaunu on näyttänyt hienolta ja tilavalta, koska siinä on ollut ilmeisesti vain 3 penkkiriviä nykyisten 4 sijaan eli penkit vaikuttavat olleen leveämpiä Cx-vaunussa. Onko asia näin? Itse olen aina istunut vain vanhoissa 2-luokan IC-vaunuissa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Museoitu Rbkt 26907  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina