Oliskin hyvä löytää määräys tai ohje tuon pikku-o:n käyttöönotosta ja käytöstä.
Vuoden 1913 kaluston sijoituspaikkaluettelossa pikku-o:lla on merkitty boggievaunut erotukseksi 2- tai 3-akselisista vaunuista. Merkintätapa on erikseen selitetty alaviitteessä, mikä tarkoittanee sitä, että merkintätapaa ei ole pidetty yleisesti tunnettuna.
Matkustajavaunuihinhan ei maalattu litteraa, joten vaunujen ulkoasusta ei voi päätellä, onko pikku-o jossakin vaiheessa ollut osa matkustajavaunujenkin litteraa. Itse pidän sitä epätodennäköisenä, mutta määräyksistä/ohjeista totuus varmaan löytynee.
'DEop'-vaunujen 2502-2527 II lk osastojen lukumäärän selvittäminen ei ole mitenkään suoraviivaista. Haastavaa on sen selville saaminen, paljonko vaunuja milloinkin oli, mitä ne olivat numeroiltaan, ja minkänäköisiä ne kulloinkin olivat. Piirustuksista käy toki ilmi piirustuksen aikainen aiottu ulkonäkö, mutta vaunu on aikaisemmin saattanut olla erilainen. Siksi piirustuksista tulee aina katsoa päivämäärä ja onko kyse alkuperäisestä vai muutospiirroksesta.
Vuosikertomusten kalustoluetteloissa yhdistettyjen II&III lk vaunujen littera oli akselilukumäärästä riippumatta vuoteen 1920 saakka D. E. Vasta vuodesta 1921 alkaen on erotettu 4-akseliset omaksi ryhmäkseen litteralla DEi. Ja vaunujen numeroitahan ei enää luetteloissa kerrottu. Niinpä luetteloista ei saa selville 'DEop'-vaunujen lukumäärää ja numeroita vuonna 1920.
Pass.vagnar -kirjasta käy kuitenkin ilmi 'DEop'-vaunujen valmistumisajat numerokohtaisesti:
| Nrot | | Vuosi | | Valmistaja | | Verhoilu | | |
| 2501-2503 | | 1903 | | Pasilan knp | | puu & rautalevy | | |
| 2504-2506 | | 1909 | | Pasilan knp | | puu & rautalevy | | |
| 2507-2515 | | 1918 | | Pasilan knp | | puu | | |
| 2516-2522 | | 1898/1919 | | Helsingin knp | | puu & rautalevy | | ent. makuuvaunuja |
| 2523-2527 | | 1899/1919 | | Helsingin knp | | puu & rautalevy | | ent. makuuvaunuja |
Se, miksi liikennekonttori kysyi, missä vaunuissa oli II lk:ssa 2 tai useampi osasto, selittyy sillä, että osa kysytyistä vaunuista oli entisiä makuuvaunuja: Vaunut 2516-2527 olivat alkuperältään 1890-luvun lopulla rakennettuja CE-makuuvaunuja, jotka vuonna 1919 muunnettiin 'DEop'-päivävaunuiksi. Uudistetuksi kirjaan on niistä merkitty vaunut 2516, 2517, 2520, 2523-2527, mutta uudistus on koskenut koko sarjoja.
Kirjan merkinnät ovat muutenkin hieman epäselkeät: Vuoden 1918 vaunut on alunperin musteella merkitty vuoratuiksi samalla tavalla kuin edellisetkin vaunut eli puulla ja rautalevyllä, mutta merkintä on lyijykynällä korjattu pelkäksi puuksi. Korjaus on oikeellinen, sillä VR-historiikin 1912-1937 mukaan rautalevyvuorauksesta luovuttiin vuonna 1912 ja siirryttiin pontattuun haapa- (tai kuusi-) laudoitukseen.
Kirjan mukaan vuoteen 1920 mennessä vaunuista oli hylätty numero 2505. Lisäksi 2501 on merkitty uudelleenrakennetuksi huhtikuussa 1921. Vaunu on siten ilmeisesti ollut jo pois liikenteestä kun Liikennekonttori kysyi vaunuista 2502-2527.
Kysymyksen esittämisen aikaan liikenteessä oli siis eri aikaan rakennettuja/uudistettuja 'DEop'-vaunuja seuraavasti:
| Nrot | | Vuosi | | Valmistaja | | Verhoilu | | |
| 2502-2503 | | 1903 | | Pasilan knp | | puu & rautalevy | | |
| 2504, 2506 | | 1909 | | Pasilan knp | | puu & rautalevy | | |
| 2507-2515 | | 1918 | | Pasilan knp | | puu | | |
| 2516-2522 | | 1898/1919 | | Helsingin knp | | puu & rautalevy | | ent. makuuvaunuja |
| 2523-2527 | | 1899/1919 | | Helsingin knp | | puu & rautalevy | | ent. makuuvaunuja |
Vuoden 1911 kalustokuvasto tuntee vaunusarjoista vain ensimmäisen, Pasilan konepajan vuonna 1903 rakentaman sarjan 2501-2503, jonka pohjapiirustukseen on II lk:aan merkitty vain yksi osasto.
Vuoden 1913 vaunujen sijoituspaikkaluettelo tuntee DE-vaunut 2501-2506, eli kaksi ensimmäistä, Pasilan konepajan rakentamaa vaunusarjaa. Vaunut 2501 ja 2503-2506 kuuluivat Helsinkiin ja vaunu 2502 Pietariin.
Pikku-o -merkintää on luettelossa käytetty vain osassa 'Luettelo asemilla tarvittavista matkustaja= ja konduktöörivaunuista', johon on merkitty kunkin junan kokoonpano. Helsingin vaunuista 3 oli Turun junissa ja 2 varalla. Pietarin vaunu oli varalla.
Viipurin ilmoitus II lk osastojen lukumäärästä vuonna 1920:
| Numero | |lkm | | valm |
| 2502 | | 2 | | 1903 |
| 2503 | | 1 | | 1903 |
| 2504 | | 2 | | 1909 |
| 2506 | | 2 | | 1909 |
| 2507 | | 1 | | 1918 |
| 2508 | | 1 | | 1918 |
| 2509 | | 1 | | 1918 |
| 2510 | | 1 | | 1918 |
| 2511 | | 1 | | 1918 |
| 2514 | | 1 | | 1918 |
| 2515 | | 1 | | 1918 |
Helsinki ilmoitti:
| Numero | |lkm | | valm | | |
| 2502-2016 | | 1 | | 1903-1918 | | |
| 2517-2527 | | 1+4 | | 1898-1899 | | vanhat makuuvaunut |
Viipurin ilmoitus joulukuussa 1920 siitä, että vaunuissa 2502, 2504 ja 2506 olisi II lk:ssa 2 osastoa, on kiinnostava. Liikennekonttori nimittäin pyysi vuoden 1920 lopulla, että kahden ensimmäisen sarjan vaunuihin 2501-2506 rakennettaisiin II lk osastoon väliseinä, jotta saataisiin oma osasto sekä tupakoimattomille että tupakoijille. Konekonttori toimitti tammikuussa 1921 muutospiirustuksen nro 8537 vaunuille 2501-2506, jossa II lk:n osastoon on rakennettu uusi väliseinä. Vaunuissa 2501-2506 oli siis alunperin II lk:ssa vain yksi osasto. Olisiko vaunujen 2502, 2504 ja 2506 II lk ehditty jo joskus aikaisemmin jakaa kahtia, jos Viipurin joulukuun 1920 ilmoitus piti paikkansa?
Helsingin ilmoitus tammikuussa 1921 oli suoraviivaisempi: Kaikissa suoraan päivävaunuksi rakennetuissa vaunuissa II lk:ssa oli vain yksi osasto. Vanhoista makuuvaunuista muunnetuissa oli 1 iso ja 4 pientä osastoa (hyttiä).
'DEop'-vaunut 2516-2527 muunnettiin vuonna 1919 Helsingin konepajan 1898 ja 1899 rakentamista CE-makuuvaunuista 2401-2412.
| DEop | | CE | | rakennettu |
| 2516 | | 2401 | | 1898 |
| 2517 | | 2402 | | 1898 |
| 2518 | | 2403 | | 1898 |
| 2519 | | 2404 | | 1898 |
| 2520 | | 2405 | | 1898 |
| 2521 | | 2406 | | 1898 |
| 2522 | | 2407 | | 1899 |
| 2523 | | 2408 | | 1899 |
| 2524 | | 2409 | | 1899 |
| 2525 | | 2410 | | 1899 |
| 2526 | | 2411 | | 1899 |
| 2527 | | 2412 | | 1899 |
1921: DEi-litteraTammikuussa 1921 ei enää puhuttu 'DEop'-vaunuista, vaan DEi-vaunuista. Liikennekonttori pyysi Konekonttorilta, että DEi-vaunut 2503 ja 2507-2516 muutettaisiin siten, että II lk:ssa on kaksi osastoa. Muutospyyntö koski siis
- yhtä vuoden 1903 sarjan vaunua: 2503.
- koko vuoden 1918 puuverhottua sarjaa: 2507-2515
- yhtä vuoden 1898 sarjan vuonna 1919 uusittua vaunua: 2516.
(Vaunu 2516 sijoittuu eri lähteissä eri valmistuseriin. Pass.vagnar-kirjassa se on vuonna 1898 valmistunut vaunu, mutta esim. Helsingin vastausilmoituksessa se on sisällytetty alunperin päivävaunuksi rakennettuihin vaunuihin.) Vaunuissa 2502, 2504 ja 2506 oli siis ilmeisesti pyydetty väliseinä jo olemassa, aivan niinkuin Viipuri oli ilmoittanut (ellei pyyntö sitten perustunut vain uskoon Viipurin ilmoituksen oikeellisuuteen). Vaunu 2501 oli uudelleenrakennettavana ja 2505 oli jo hylätty.
Muuten: Vaunujen 2501-2506 piirustuksessa 8537 vaunujen päätyseinän ylänurkissa on pyöreät rakenteet: ikkunat vai lamput?