John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5092
|
« : Elokuu 12, 2020, 17:45:45 » |
|
Deutsche Bahn ja ympristöystävällisyys? Useilla DB reiteillä liikennöidään yhä diesel kalustolla. Ratojen sähköistäminen on pitkään vievä prosessi. Miksi muutokseen vierähtään niin pitkä aika? Tällä hetkellä on sähköistyksen alla Bodenseen suunta Lindaun kaupunkiin. Useita suunniteltuja radan sähköistysprojekteja saadaan vielä odottaa. Saksan virallisen tahon mukaan 61% sen radoista on tällä hetkellä sähköistetty. Lopulla reiteistä liikennöidään diesel kalustolla. Maan hallitus on päättänyt viiden vuoden ajanjakson aikana saada sähköistys 70%iin kaikista radoista.Tavoitteen saavuttamista tässä ajassa pidetään kuitenkin epärealistina sanoo Dirk Flege(Allianz auf Schiene yhdistyksen puheenjohtaja) Ottaen huomioon ympäristö,nopeus ym. sähköistystä puoltavat seika tavoite on kannatettava Sähköistysprosessien hitaahko eteneminen selittynee niiden kalleudella,Saksassa kilometrin sähköistys maksaa nyrkkisäännön mukaisesti noin 1-2 miljoonaa Euroa. Mikäli reitti sisältää vaikeata maastoa,tunneleita ,siltoja ,urbaania ratainfraa ym. nousevat kustannukset nopeasti. Yleisesti on tiedossa että rahoitus tulee monista eri lähteistä,rahoituksen saaminen reiteillä joilla kulkee pelkästään tavaraliikennettä on hankalampaa(Flege).Asioita ei helpota pitkäkestoiset suunnittelu ja vaivalloiset lupa-asiat . Myös kansalaisten mahdolliset viralliset valitukset kuulemisineen ,jotka kuuluvat kansalaisten demokraattisiin oikeuksiin,täytyy ottaa huomioon. Muun muassa Lueneburger Heidessa ja Breisgaun alueella asukkaat ovat järjestäytyneet vastustamaan sähköistystä.Yksi vastustuksen syistä on mahdollisesti lisääntyvä tavaraliikenne. DB-verkko(DB-Netz AG) on luvannut tarvittaessa olevansa valmis rakentamaan meluaitoja. yksi ongelma on myös se, että ratainfraan ja sähköistykseen erikoistuneet firmat eivät tällä hetkellä ole palkanneet lisää väkeä, koska maan hallitus ei ole ollut valmis ohjamaan näihin projekteihin tarpeeksi varoja(Flege) Saksan liikenneministeriö ilmoittaa kohottaneensa julkiseen henkilöliikenteeseen sijoitettavia varoja 332miljoonasta kahteen miljardiin vuodesta 2025 alkaen. Näillä rahoja kunnat voivat mm. käyttää paikallisten liikenneyhteyksien sähköistämiseen. 70% sähkörataa pidetään yhä tavoitteena mutta ei vielä vuoteen 2025 mennessä. Hallituksen edustaja mainitsee Saksan jo ylittävän Euroopan keskiarvön ratojensa sähköistämisessä. Tällä hetkellä vedetään jo 90% koko ratojen liikennesuoritteesta sähköisesti. Liittohallitus aikoo nopeuttaa ratojen lupamenettetyitä uusissa projekteissaan. Myös uusia tekniikoita sähköistämättömille ja vähäliikenteisille radoille suunnitellaan,esimerkkinä polttokenno(vety)-hybridijunat sekä akku-yläjohtohybridi joista viimeksimainittu liikkuu akkuvoimalla kun yläjohtoa ei ole.Edellämainittu taasen vaatii vetyasemia.Ratapihoilla liikkuu myös yhä tuhansia diesel vaihtovetureita. Kokanaisuutena näiden monimuotoisten vaikeidenkin asioiden edistäminen ja ratkaiseminenon on liittovaltioiden ja rautatietoiminnasta vastuullisten käsissä joka jatkossa vaatii hyvää koordinointia ja toimia.(Dirk Flege) Kuitenkin matkustajille Muenchenistä Zuerichiin matka aika tulee sähköistyksen valmistuttua joulukuussa 2020 lyhenemään aikanaan tunnilla.(Lähde:Die Zeit)
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2020, 18:17:41 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5092
|
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2020, 18:50:52 » |
|
Saksan Oberland Netzin sähköistys Baijerissa ja perusparannus n. 74 miljoonaa Euroa ja kilometrit 73,Tässä yksi esimerkki..Saksassa ilmeisesti kuuluu hintaan myös perusparannus ?Asioista tietävät voi ottaa kantaa, En tiedä onko Suomessa halpaa?
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2020, 23:08:43 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2020, 22:29:53 » |
|
Ai München-Zürich saa vihdoinkin tämän vuoden joulukuussa sähköt? Sitä ollaan varmaan odotettu lähemmäs 100 vuotta! Onko jopa manner-Euroopan viimeinen kahta suurkaupunkia yhdistävä rata ilman sähköjä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2020, 06:19:52 » |
|
Ai München-Zürich saa vihdoinkin tämän vuoden joulukuussa sähköt? Sitä ollaan varmaan odotettu lähemmäs 100 vuotta! Onko jopa manner-Euroopan viimeinen kahta suurkaupunkia yhdistävä rata ilman sähköjä?
Wien-Bratislava taidetaan mennä edelleen dieselillä, vaikka kyseessä on kaksi pääkaupunkia ja lähellä toisiaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2020, 09:21:02 » |
|
Ei sähköistys sinänsä ole ympäristöteko, jos sähkö tuotetaan likaisin menetelmin kuten Saksassa tehdään. Saksan sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt per tuotettu energia on puolitoistakertainen verrattuna EU-keskiarvoon, nelinkertainen verrattuna Suomeen ja kymmenkertainen verrattuna Ranskaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2020, 23:25:36 » |
|
Pietarista Minskiin ja Baltian maiden pääkaupunkeihin ja niiden välillä ajetaan myös ilman sähköä mutta menevät kai käsitteen "manner-Eurooppa" ulkopuolelle. Kööpenhamina-Hampuri ajetaan kanssa dieselmoottorivaunuilla vaikka sähköt olisi koko matkalta, vissiin kalustopulan vuoksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2020, 00:08:59 » |
|
Vieläkö Kööpenhamina-Hampuri juna kulkee junalautalla kuten joitakin vuosia sitten? (olkoonkin että sähkörataakin pääsisi suoraan) Se selittäisi dieselkaluston käytön. Toisaalta jos ajettaisiin mantereen kautta sähköllä, junan pitäisi olla monivirtalaitos (Tanska 25kV 50 Hz vs. Saksa 15kV 16 2/3 Hz) Voi olla että ovat laskeneet dieselin olevan halvempi/yksinkertaisempi. Tiedä heistä sitten
|
|
|
tallennettu
|
Don't panic.
|
|
|
Antero Airola
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 145
|
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2020, 07:00:11 » |
|
Rödbyn - Puttgardenin junalautta laakkautettiin viime joulukuussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2020, 11:55:42 » |
|
Vieläkö Kööpenhamina-Hampuri juna kulkee junalautalla kuten joitakin vuosia sitten? (olkoonkin että sähkörataakin pääsisi suoraan) Se selittäisi dieselkaluston käytön. Toisaalta jos ajettaisiin mantereen kautta sähköllä, junan pitäisi olla monivirtalaitos (Tanska 25kV 50 Hz vs. Saksa 15kV 16 2/3 Hz) Voi olla että ovat laskeneet dieselin olevan halvempi/yksinkertaisempi. Tiedä heistä sitten Ei kulje enää vaan kulkee Jyllannin kautta. Sähköt olisi mutta sopivia junia ei? Ei edes vaikka vaihtaisi veturia rajalla, vaan ajetaan piskuisilla DSB:n diesemoottorijunilla. No nyt korona-aikaan yhdentekevää, mutta ennen tautia olivat loppuunmyytyjä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|