Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunut ilman yhtiötunnusta 1890-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #25 : Elokuu 18, 2022, 11:46:32 »

Helsingin - Hämeenlinna rautatie liitettiin Pietarin - Riihimäen rautatien käyttöönoton jälkeen Helsinki - Pietari -rautatien hallinnon alle. Jostain syystä en nyt onnistu löytämään tästä mitään muistiinpanoa tai lähdettä. Kuitenkin tiedän, että tieto on minulla jossakinkirjattuna.
Milloinkahan tuo mahtoi tapahtua ja mitä silloin varsinaisesti määrättiin?

tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #26 : Elokuu 18, 2022, 12:47:54 »

Epäilen ettei väliaikana 29.12.1862 - 31.1.1867 ollut rautatien johtokuntaa, vaan jotenkin toisin rataa muiden toimiensa rinnalla hallinnoinut ylihallitus hallinnoinnin suoritti.

Arkistojen Portti kertoo rauteiden hallinnoinnista http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Rautatierakennukset :

Ensimmäisen rautatien rakentamista valvoi keisari Aleksanteri II:n vuonna 1857 nimittämä rautatiejohtokunta, joka toimi aluksi kenraalikuvernöörin ja senaatin alaisena. Kun senaatin maanviljelys- ja yleisten töiden toimituskunta perustettiin vuonna 1860, tuli johtokunta sen alaiseksi.

[Tässä välissä pitäisi kertoa rautatierakennuksille asetetuista rautatiejohtokunnista, mutta eipä vain kerrota!]

Johtokuntien asettamisesta luovuttiin Savon radan rakentamisen yhteydessä vuonna vuonna 1887, ja rautateiden rakennustyöt siirrettiin Tie- ja vesikulkulaitosten ylihallituksen alaisuuteen. Kunkin rautatierakennuksen paikallisena päällikkönä toimi ylihallituksen esityksestä senaatin määräämä piiri-insinööri. Rautateiden hallinnosta ja valvonnasta vastasi muuten senaatin alaisuuteen vuonna 1877 perustettu keskusvirasto, Rautatiehallitus. Rautatieliikenne ja rautateiden rakentaminen olivat näin eri keskusvirastojen hoidossa, kunnes asetus vuonna 1922 siirsi myös rakennustehtävät Rautatiehallitukselle.

Rautateiden rakentaminen siirtyi Ratahallintokeskuksen alaisuuteen vuonna 1995, kun Valtionrautatiet yhtiöitettiin. Ratahallintokeskus tuli osaksi Liikennevirastoa vuoden 2010 alusta lähtien.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #27 : Elokuu 18, 2022, 16:52:37 »

Epäilen ettei väliaikana 29.12.1862 - 31.1.1867 ollut rautatien johtokuntaa, vaan jotenkin toisin rataa muiden toimiensa rinnalla hallinnoinut ylihallitus hallinnoinnin suoritti.

Helsingin - Hämeenlinna rautatie liitettiin Pietarin - Riihimäen rautatien käyttöönoton jälkeen Helsinki - Pietari -rautatien hallinnon alle. Jostain syystä en nyt onnistu löytämään tästä mitään muistiinpanoa tai lähdettä.

Löysinkin tuon kaipaamani tiedon Hki-Hl-rautatien alistamisesta Pietarin-Riihimäen rautatienrakennuksen johtokunnan alaisuuteen:

Hki-Hl -rautatie siirtyi Rautatiejohtokunnalta ensin Suomen tie- ja vesikulkulaitosten ylihallituksen huoleksi ja vuonna 1868 edelleen Pietarin - Riihimäen rautatierakennuksen johtokunnan huoleksi.

"Asiasta tehdystä alamaisesta anomuksesta on Hänen keisarillinen Majesteetinsa wiimekuluneen maaliskuun 27 p:nä [1868] armossa säätänyt, että rautatien johtokunta, niin kau'an kuin rautatien rakennusta Riihimäen ja Pietarin wälillä kestää, ryhtyisi kaikkiin niihin toimiin Helsingin=Hämeenlinnan wälisen rautatien suhteen, jotka owat Suomen tie= ja wesi=kulkuaitosten ylihallituksen huolena, kuitenki niin, että kummallakin rautatiellä olisi eri kirjanpito ja tilit tuloista ja menoista. Tämän johdosta otti rautatien johtokunta Helsingin=Hämeenlinnan wälisen rautatien johdantoonsa, wiidennen piirikunnan insinöörin, ewerstiluutnantti Strömberg'in toimittaessa myös liike=päällitön wirkaa Helsingin-Hämeenlinnan wälisellä rautatiellä. Rautatien kone=paja annettiin siis myöskin rautatien iohtokunnan käytettäwäksi niiden, uudella rautatiellä tarwittawien monenlaisten töiden walmistamiseen, joita siellä woidaan tehdä ja jotka, walmistettuina yksityisissä tehdas=laitoksissa, olisiwat wieneet melkosia maksuja."
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2022, 17:08:54 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #28 : Elokuu 18, 2022, 18:01:25 »

Arkistojen portista tämäkin:

Tie- ja vesirakennusten ylihallitus 1816–1925

Koskenperkausjohtokunta 1816–1840
Aleksanteri I:n käskystä Kuninkaallisen Suomen koskenperkausjohtokunnan työtä jatkamaan perustettiin 1816 koskenperkausjohtokunta, jonka puheenjohtajaksi tuli Suomen kenraalikuvernööri. Johtokunnan toimialue myös laajeni koskenperkauksista järvenlaskuihin, soiden ojitukseen ja kanavien rakentamiseen. Päähuomio kohdistui pääasiallisten vesikulkuväylien parannustöihin ja pitämiseen kulkukelpoisina, mikä tarkoitti sitä osaa Suomen joista ja järvistä, joiden merkitys liikenteelle ja tavarankuljetukselle oli suurempi.

Koskenperkausinsinöörikunta 1821–1869
Töiden suunnittelua ja toteutusta varten perustettiin 1821 johtokunnan alainen koskenperkausinsinöörikunta vastaamaan vesireittien ja teiden teknisestä toteutuksesta sekä työnjohtajien ja muun tarvittavan henkilöstön kouluttamisesta piirustuskonttorissa. Koskenperkausinsinöörikunta oli sotilaallisesti järjestetty ja sen jäsenillä oli sotilasarvot. Insinöörikunnan jäsenet olivat osa Suomeen sijoitettua armeijaa ja heillä oli sotilasarvot. Insinöörikunnan päällikkönä toimi koskenperkausjohtokunnan puheenjohtaja, jolla oli everstin tai kenraalimajurin arvo. Ohjesäännön insinöörikunta sai 1837. Koskenperkausinsinöörikunnan arkisto muodostaa oman arkistokokonaisuutensa Tie- ja vesirakennushallituksen arkiston sisällä.

Tie- ja vesikulkulaitosten johtokunta ja ylihallitus 1840–1887
Vuonna 1840 koskenperkausjohtokunta uudistettiin tie- ja vesikulkulaitosten johtokunnaksi. Samalla insinöörikuntaan perustettiin kolme rakennusmestaria käsittävä rakennusmestarikunta. Saimaan kanavan ja rautateiden rakentamisen alkaessa tuli tarpeelliseksi myös uudistaa tie- ja vesikulkulaitosten johtokunta jälleen.

1860 johtokunta muutettiin tie- ja vesikulkulaitosten ylihallitukseksi, joka määrättiin samaan aikaan perustetun senaatin maanviljelys- ja yleisten töiden toimituskunnan alaiseksi. Uudistuksen myötä ylihallituksen ylitirehtöörin virka siirtyi kenraalikuvernööriltä omaksi senaatin alaiseksi hallinnon virakseen, jota usein hoiti joku senaattoreista. Ylihallituksen tehtävät laajenivat kattamaan rautatiet, lennättimet aikaisempien kanava-, vesitie- ja tienhoito tehtävien ohella. Myös ruoppaukset, satamat ja telakat tulivat ylihallituksen vastuulle. Lennätinlaitos oli suoraan Venäjän armeijan valvonnassa, ylihallituksen huolehtiessa sen ylläpidosta ja uusien linjojen rakentamisesta. Aikanaan lennätinlaitos yhdistettiin postilaitokseen.

Samana vuonna insinöörikunta sai uudistetun ohjesäännön, joka lähinnä järjesteli insinöörien sisäistä hierarkiaa uusiksi ja määräsi, että Saimaan kanavan päällikkö ja piiri-insinöörit tuli valita koskenperkausinsinöörikunnan parista.

Saimaan kanavan rakennustyöt lisäsivät johtokunnan tehtäviä ja kanavan valmistuttua Saimaan kanavan päälliköksi tuli yksi insinöörikunnan jäsenistä. Suomen alkava teollistuminen ja vaurastuminen lisäsivät kanavien rakentamista Saimaan, Päijänteen ja Kokemäenjoen vesistöjen reiteille. Samaan aikaan alkoi Suomen ensimmäisen rautatien rakentaminen Helsingistä Hämeenlinnaan ja sen jatkoyhteyksien suunnittelu Pietariin, Turkuun ja Tampereelle. Tie- ja vesikulkulaitosten ylihallitus hoiti yhdessä vuonna 1857 perustetun rautatiejohtokunnan kanssa Suomen rautateiden hallinnointia. Koko maan kattavan liikennehallinnon tarpeita varten Suomi jaettiin kuuteen insinööripiiriin, joihin nimitettiin piiri-insinöörit. Piirit olivat Oulu, Vaasa, Tampere, Päijänne, Kuopio ja Saimaa vesiliikenteen ollessa vielä hallitseva tavarankuljetuksen keino.

1869 insinöörikunnan jäsenet siirrettiin siviiliviranomaisiksi, mutta sitä haluavat saivat pitää sotilasstatuksensa, uudet insinöörit saivat vain siviilivirkamiehen aseman. Vuonna 1871 perustettiin kasvavaa rataverkostoa varten rautatietarkastajan virka, jonka tehtävänä oli valvoa rakenteilla olevia ja valmiita yksityisiä rautateitä, valtion rautatiet kuuluivat rautatiejohtokunnalle.

Vuonna 1869 tie- ja vesikulkulaitosten ylihallituksen johtosääntö uudistettiin, tosin vain vähäisin insinööripiirien jakoa koskevin muutoksin. Samana vuonna sen sijaan insinöörikunta siirrettiin siviilivirkamiesten joukkoon ja koskenperkausinsinöörikunta sulautui ylihallituksen muuhun henkilöstöön.

Tie- ja vesirakennusten ylihallitus 1887–1925
1877 perustettiin erillinen rautatiehallitus aikaisemmasta rautatiejohtokunnasta ja valmiiden rautateiden hallinnointi siirtyi sen vastuulle, kuitenkin vasta 1887 ylihallituksen johtosääntö uudistettiin ja samalla sen nimi vaihtui tie- ja vesirakennusten ylihallitukseksi. Samalla tehtävät laajenivat enemmän teiden ja vesien hallinnointiin valtion rautateiden kuuluessa omalle hallitukselleen. Uuden ylihallituksen tehtäviin kuului käsitellä rautateiden rakentamista, kanavien, siltojen, teiden, laivatelakoiden, satamien, uittoväylien sekä muiden tie- ja vesirakennusten ylläpito. Myös järvenlaskut, perkaukset ja ojitukset kuuluivat sen tehtäviin ja myös niissä ohjeistaminen ja neuvominen.

Ylihallituksen tuli antaa vuosittain raportti senaatille edellisen vuoden toiminnastaan. Ylihallitus myös hoiti rakennustöihin tarvittavien maiden pakkolunastuksen, mikäli hallitsija oli tähän suostunut. Ylihallitus ja paikallinen kuvernööri vastasivat järjestyksen ylläpidosta suurilla työmailla. Työmaita varten perustettiin myös omia sairaaloita, joista huolehtiminen kuului tie- ja vesirakennusten ylihallitukselle lääkintöhallituksen toimiessa ylempänä valvojana.

Vuonna 1892 tie- ja vesirakennusten ylihallitus siirtyi samana vuonna perustetun senaatin kulkulaitostoimituskunnan alaisuuteen. Vuosien 1898 ja 1899 suurten tulvien seurauksena senaatti nimitti komitean tutkimaan tulvien syitä ja sen työn tuloksena ylihallituksen alaisuuteen perustettiin vuonna 1907 hydrografinen toimisto, jonka tuli kerätä tietoja vedenkorkeuksista, virtauksesta, sadannasta ja haihdunnasta sekä laatia tarvittaessa ehdotuksia toimenpiteistä.

Kasvava teollisuus ja vesioikeuslain uudistus 1902 lisäsivät paineita vesiväylien käytölle ja hallinnalle vastakkain ollessa patoamista vaativat tehtaat ja veden vapaata kulkua haluavat kalastajat ja vesiliikenne. Suomen itsenäistyttyä ylihallitus siirtyi kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön alaisuuteen. Vuonna 1918 tielain myötä myös tieasiat siirtyivät kokonaisuudessaan tie- ja vesirakennusten ylihallitukselle. Uutta tehtävää hoitamaan perustettiin ensin väliaikaisiksi aiotut yli-insinöörin virka ja tieosasto, mutta vuonna 1920 niistä tehtiin pysyviä. Teiden ja tieverkon rakentaminen tulivat yhä tärkeämmiksi autoistuvassa Suomessa, mikä vaikutti myös ylihallituksen toimenkuvaan. Vuonna 1925 ylihallituksen tehtävistä annettiin uusi asetus ja samalla sen nimi vaihtui tie- ja vesirakennushallitukseksi.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #29 : Elokuu 19, 2022, 07:55:31 »

Tie- ja vesirakennusten ylihallitus 1887–1925
1877 perustettiin erillinen rautatiehallitus aikaisemmasta rautatiejohtokunnasta ja valmiiden rautateiden hallinnointi siirtyi sen vastuulle,

Käsittääkseni rautatiehallitus muutettiin rautatiepäällikön kansliasta, ei rautatiejohtokunnasta.
Rautatiejohtokunta- nimikettä käytetään Arkistojen Portin teksteissä ikään kuin kysessä olisi koko ajan yksi ja sama johtokunta.  Näinhän ei ollut, vaan kullekin uudelle rautatierakennukselle asetettiin oma johtokuntansa. Rautatiejohtokuntien asettamisesta luovuttiin Savon radan rakentamisen yhteydessä v. 1887.

Mutta milloin perustettiin rautatiepäällikön kanslia?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #30 : Elokuu 19, 2022, 11:51:43 »

Wiki Strömbergistä kertoo asiasta näin:
Kun päätös Helsingin ja Hämeenlinnan välisen radan rakentamisesta tehtiin, hänet nimitettiin 1858 rakennustyötä johtaneen Knut Stjernvallin apulaiseksi. Tämän Suomen ensimmäisen rautatien valmistuttua maaliskuussa 1862 Strömberg nimettiin sen vt. päälliköksi. Hänen virkansa vakinaistettiin vuonna 1871. Tie- ja vesikulkulaitosten ylihallituksen alaisena rautatiepäällikkönä hän sai johdettavakseen myös Suomen muut ratayhteydet sitä mukaa kun ne valmistuivat, tosin viraston johtosääntö ei jättänyt rautatiepäällikölle paljoakaan itsenäistä toimivaltaa.[1] Strömberg oli myös Riihimäen-Pietarin ratarakennuksen piiri-insinöörinä 1868–1870.

Rautatiepäällikön kansliasta muodostettiin vuonna 1877 itsenäinen virasto, Rautatiehallitus, ja Strömberg nimitettiin sen ensimmäiseksi pääjohtajaksi[3]
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #31 : Syyskuu 20, 2022, 20:13:24 »

Vanhoissa 1860-luvun kirjelmissä on yleensä nimi Helsingfors-Tavastehus Jernväg, mutta ainakin jo vuonna 1864 esiintyi kirjelmissä ja raporteissa myös nimi Finska Statens Jernvägar.


* Finska Statens Jernvägar 1864.png (358.25 kilotavua, 994x193 - tarkasteltu 43 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunut ilman yhtiötunnusta 1890-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina