ETUSIVU
KALENTERI
HAKU
OHJEET
Resiina-lehti
Museojunat
Keskustelu
Vaunut.org
Info
•
Yhteystiedot
Muista minut!
Unohtuiko salasana?
Rekisteröidy!
Resiina
Rautatiet ja harrastus
|
Ulkomaat
| Aihe:
Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
|
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
«
:
Syyskuu 14, 2022, 15:36:28 »
Retusaari (Kotlin) ja Kronstatti (Kronstadt) - osa 1/4
Osa 1 pohjautuu ruotsalaiseen maantieteelliseen käsikirjaan vuodelta 1834
Osa 2 pohjautuu saksalaiseen kirjallisuuteen lähinnä ajalta 1894-1914
Osa 3 pohjautuu suomalaiseen ja venäläiseen kirjallisuuteen ja karttoihin 1920-1940
Osa 4 pohjautuu venäläisiin karttoihin ja rautatiealan kirjallisuuteen 1950-2020
Saarella on ollut laaja linnoitus- ja rakennusratojen verkosto, mutta ei koskaan julkista liikennettä hoitavia rauta- tai raitioteitä.
Teksti on oheisessa 1-sivuisessa PDF:ssä ja muina liitteenä kartta 1930-luvulta ja kuva vanhasta linnakkeesta. Osat 2-4 tulevat lähipäivinä.
Retusaari osa 1 av 4.pdf
(28.88 kilotavua - ladattu 29 kertaa.)
Retusaari 30-luvulla.JPG
(3010.99 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 95 kertaa.)
Kronstattin linnake-001.jpg
(501.75 kilotavua, 1363x719 - tarkasteltu 89 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
Vs: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
«
Vastaus #1 :
Syyskuu 14, 2022, 18:42:44 »
Tämä on hyvää taustatietoa Retusaaren varhaishistoriasta :
http://www.kivennapa.fi/wiki/index.php/Retusaari
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
Vs: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
«
Vastaus #2 :
Syyskuu 15, 2022, 15:24:34 »
Artikkelini toisessa osassa kerrotaan
Retusaaren ja Kronstattin rautateistä aikakaudelta 1841-1917
ja saaren muusta taustasta lähinnä vuoden 1894 tilanteessa. 1890-luvulla saaren raiteistojen pituus oli n. 45 km ja 1900-luvun alkuvuosina siellä oli neljä höyryveturia. Liitekarttoihin ei ratoja ole merkitty, harmi kyllä.
Itse artikkeli on 2-sivuinen PDF.
Muut liitteet ovat
- postikortti ratalinjasta pohjoisen kasarmin luona
- asemakaavakartta vuodelta 1854
- Pietarin alueen kartta (Brockhaus n. 1894)
- Pietarin alueen kartta (Baedecker, n. 1910)
Retusaari 2 av 4.pdf
(36.85 kilotavua - ladattu 35 kertaa.)
Kronstatti pohjoinen kasarmi (postikortti).jpg
(1345.45 kilotavua, 2587x1653 - tarkasteltu 65 kertaa.)
Kronstadt 1854.jpg
(966.42 kilotavua, 2403x1456 - tarkasteltu 69 kertaa.)
Retusaari ym 1894 map Brockhaus.jpg
(2344.87 kilotavua, 2109x1428 - tarkasteltu 66 kertaa.)
Retusaari ym n1910 map Baedecker.jpg
(392.62 kilotavua, 1300x849 - tarkasteltu 71 kertaa.)
tallennettu
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
Rautatiet ja harrastus
|
Ulkomaat
| Aihe:
Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
|
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Ajankohtaiset
-----------------------------
=> Havainnot
=> Uutiset
=> Tapahtumat
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Junakuvaus
=> Kalusto
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiinan nettisivusto
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Yleinen keskustelu
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiina-lehti
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Radat ja laitteet
=> Ulkomaat
=> Kääntöpöytä
-----------------------------
Muut aiheet
-----------------------------
=> Osto- ja myyntipalsta
=> Sivuraide
Powered by SMF
|
SMF © 2006-2008, Simple Machines
| ©
2024 Resiina
Ladataan...