Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 154
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2023, 10:05:24 » |
|
Jyri Paulaharjun kattavassa teoksessa Rautatietykit - menneisyyden jättiläiset tästä tykistä ja sen sisaresta kerrotaan seuraavaa: "Suomeen rautatietykkiajatuksen toivat rannikkotykistöupseerit E. I. Järvinen ja J. L. Rikama, jotka opiskellessaan Italiassa Torinon tykistöakatemiassa saivat tietoja I maailmansodan rautatietykeistä ja asejärjestelmän tarjoamista mahdollisuuksista erityisesti liikkuvana rannikkoaseena.
Tuumasta toimeen ja niin avorautatievaunuun asennettiin 152 mm:n Canet-rannikkokanuuna (152/45 C eli näin syntyi virallisesti nimike 152/45-CLoRaut). Uuden asejärjestelmän koeammunta tapahtui Helsingin Jätkäsaaressa 17.3.1924. Tulokset olivat niin hyviä, että 1930-luvulla eräässä yhteydessä kaavailtiin koottavaksi seitsemän rautatietykkiä. Määräraha ja muut hankinnalliset seikat supistivat hankkeen lopulta yhteen kaksitykkiseen rautatiepatteriin."
Kirja mainitsee tykin kantamaksi 20 km ja tulinopeudeksi 4 laukausta minuutissa.
|