Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Ranskan Guyana (myös suomalainen raideleveys)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« : Lokakuu 05, 2023, 19:42:27 »

GUF - Guyane / Guyane française / French Guiana / Ranskan Guayana
Koskee enimmäkseen rautatieharrastajia (”tavikset” muistanevat elokuvan Papillon):
Kompakysymys missä maassa on tai on ollut sama raideleveys kuin Suomessa ja Venäjällä (Neuvostoliitossa) tuo parhaissa tapauksissa mieleen Yhdysvaltojen etelävaltiot ja Panaman. Tyypillisin unohdus käsitellään tässä:
Ranskan Guayanassa on ollut kaksi tai kolme kapearaiteista rautatietietä, joilla on ollut höyryveturi. Radat  ovat palvelleet rangaistussiirtoloita, yhtä kultakaivosta ja (ilman veturia?) puunhakkuualueita.
Normaali- ja leveäraiteinen (sama kuin Suomessa) palvelee edelleen rakettien lähetysasemaa. Jostain syystä Ariane-raketit siirretään normaaliraiteisella radalla paikoilleen, mutta Sojuz-raketit venäläisellä raiteistolla.
Ohessa kuva rangaistussiirolan kapearaiteisesta (ranskalainen Decauville-tehtaan veturi) on lainattu Baldwin-tehtaan lehdestä 2/1928, missä oli Robert Niles Jr. kirjoittama hauska artikkeli ”Where Do Good Locomotives Go When They Die” (Etelä-Amerikan metsiin unohtuneista vetureista). Toinen kuva Arial 4 raketista MAN-kuorma-auton vetämänä on La vie du Rail-lehden numerosta 2609 (1997), missä oli pitkä artikkeli näistä rakettien siirtoradoista ja niiden toiminnoista Guyanessa.

Decauville kapsukuvan lähdetiedot:
Baldwin Locomotives, October 1928 (vol 8, # 2) p. 2-6: Where Do Good Locomotives Go When They Die? by Robert Niles Jr
Arianekuvan lähdetiedot:
La vie du Rail 2609/27.8.1997. Artikkeli "Avec Ariane sur les rails de l'espace" p.12-21 by Laurent Bromberger & Christian Besnard.


* GUFDecauville -BL2-1928.jpg (620.64 kilotavua, 948x1415 - tarkasteltu 108 kertaa.)

* GUF Ariane -LvdR 2609-1997.jpg (2477.6 kilotavua, 1835x2389 - tarkasteltu 127 kertaa.)
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2023, 19:26:40 »

Anteeksi taviksen tyhmä kysymys, mutta mihin perustuu nimitys normaalista raideleveydestä?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #2 : Lokakuu 07, 2023, 09:25:26 »

Anteeksi taviksen tyhmä kysymys, mutta mihin perustuu nimitys normaalista raideleveydestä?
Standard gauge (suomennetty yleensä "normaali raideleveys") on rautateiden varhaisuudessa ylivoimaisesti yleisin raideleveys (lähtökohtaisesti 4 ft 8 1/2 in =1435 mm, mutta vaihtelua n. +/- 1-2 cm). Iso Britannia oli 1840-luvulla johtava rautatiemaa ja siellä päätettiin jatkossa suosia tätä raideleveyttä Kuninkaallisen komissionin (Royal Commission) 1845-1846 tekemän selvityksen perusteella.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #3 : Lokakuu 08, 2023, 13:36:15 »

Onko tilastoa siitä kuinka paljon kilometrejä on yleisimmillä raideleveyksillä?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2023, 21:30:23 »

Onko tilastoa siitä kuinka paljon kilometrejä on yleisimmillä raideleveyksillä?
1930 tienoilla maailmassa oli noin 1'127'000 km rautateitä. Reilusti yli puolet oli normaalia raideleveyttä, yksistään Yhdysvalloissa luokkaa 350'000 km, Euroopassa noin 300'000 km, muut maat luokkaa 100'000 km. Toisena oli 1,0 metrin raideleveys, noin 113'000 km, sitten 1067 mm n. 76'000 km, sitten tulivat 5 jalkaa (1524 mm) ja 5 jalkaa 6 tuumaa (1,66 m tienoilla vähän vaihdellen).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Ranskan Guyana (myös suomalainen raideleveys)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina