”Joululahjarahaa" Pori – Parkano – Haapamäki -radalle
Lauri Oinonen
14.12. 9:19
Kirjoittajan mukaan poikittaisrata yhdistäisi toimiessaan uuden ja vanhan Pohjanmaan, Keski-Suomen, Savon ja Karjalan radat toimivaksi rataverkostoksi maamme leveimmällä kohdalla.
Tällainen positiivinen viesti on tullut koskien Pori – Parkano – Haapamäki -rataa. Poikittaisrata on nyt myötätuulessa, koska länsirannikon satamien merkitys aletaan tajuta myös Suomen huoltovarmuuden takaajina.
Pori – Parkano – Haapamäki -rata on ollut sotien välisenä aikana 1930-luvulla mittavin radanrakennushanke ja toteutui liikennekuntoon juuri ennen talvisotaa vuonna 1938.
Kyse on laajemmasta ratakokonaisuudesta edelleen Haapamäeltä toimia ratoja pitkin Jyväskylän ja Pieksämäen kautta sekä Joensuuhun että Savonlinnan kautta Parikkalaan Karjalan radalle. Poikittaisrata yhdistäisi uuden ja vanhan Pohjanmaan, Keski-Suomen, Savon ja Karjalan radat toimivaksi rataverkostoksi maamme leveimmällä kohdalla.
Tämä mahdollistaisi elinkeinoelämän ja teollisuuden logistiikan toiminta- ja toimitusvarmuutta poistaen maanteiden ruuhkautumista ja kulumista. Kyse olisi mielekkäästä ilmasto- ja ympäristöpoliittisesta logistisesta ratkaisusta. Suomenlahden risteävän meriliikenteen ongelmat vähenisivät Helsingin edustalla, jos Pohjanlahden eri satamat olisivat runsaammassa käytössä.
Nykyään raideliikenne ahtautuu Tampereella ja tämä ongelma poistuisi, kun liikenne mahdollistuisi Porista suoraan Parkanon kautta Haapamäen risteysasemalle. Merkittävä määrä sisäisen ja itäisen Suomen tavaralogistiikkaa voisi palata aiemmin käytetylle reitille ja näin vapautuisi runsaasti ratakapasiteettia nopean henkilöliikenteen radoille raideliikenteen pullonkaulojen poistuessa.
Kyse on tarveselvityksestä ja tässä välttämätöntä on nähdä kokonaisuus länsirannikolta itäiseen Suomeen eri maakuntiin ulottuen. Tällä hetkellä rataosuus Niinisalo – Parkano on jo raskaan liikenteen kunnossa ja konsultin selvitystyö on tekeillä Pori – Niinisalo -osuudelle.
Tarpeellista on nyt aloittaa selvitystyö osuudelle Parkano – Haapamäki rataosuudelle nyt esitetyn "joululahjarahan" mahdollistamana olemassa olevalle ratakäytävälle.
Konsulttiyhtiö WSP on laatinut alustavan suunnitelman kokonaisuudelle Porista Haapamäen kautta Savonlinnan kautta Parikkalaan Karjalan radalle ja käyttää tästä nimitystä "Suomen Kehärata". Kokonaisuuden osa Jyväskylä – Pieksämäki on kunnostettavana jo aiemmin ollut osa eurooppalaista TEN T -rataverkostoa.
Kirjoittaja on Pori – Parkano – Haapamäki -ratatyöryhmän varapuheenjohtaja.
https://www.suurkeuruu.fi/puheenvuoro/art-2000010054384.html