Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeriö: Talvi ei riitä VR:n junaongelmien syyksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Helmikuu 04, 2010, 20:56:30 »

VR:n jatkuvat liikennöintiongelmat ovat vaikeuttaneet tänä talvena tuhansien ihmisten matkantekoa. Eniten ovat kärsineet lähiliikenteen matkustajat.

Onko hyväksyttävää, ettei VR pysty talvella kuljettamaan ihmisiä normaalisti? Ei, vastaa liikenne- ja viestintäministeriön liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Mikael Nyberg.

"Ei se ole missään määrin hyväksyttävää. Olemme huolestuneita palveluongelmista. VR:lle on annettu yksinoikeus rataverkkoon hyviä rautatiepalveluja vastaan, ja tämä ei ole ollut sitä", Nyberg sanoo.

Hänen mielestään nyt on syytä käydä asiat läpi ja selvittää, onko varautuminen ollut riittävää. "Ongelmat liittyvät sekä asiakaspalveluun, kalustoon että rataverkkoon."


Ministeriö on keskustellut VR:n kanssa junakaluston ongelmista. Päätös lähijunavuorojen harventamisesta on kuitenkin Nybergin mukaan tehty VR:ssä.

Miksi talvi on asia, joka vaatii poikkeusjärjestelyjä?

"Kyllä niin sanottuna normaalitalvena pitäisi pystyä järjestelmät hoitamaan niin, että liikenne on häiriötöntä. Mielestäni myös tällaiseen talveen pitäisi operaattorin pystyä varautumaan. Eihän lentoliikenteessä tai bussiliikenteessäkään ole ollut mitään suurempia ongelmia", Nyberg sanoo.


http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Ministeri%C3%B6+Talvi+ei+riit%C3%A4+VRn+junaongelmien+syyksi/1135252611413
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2010, 22:10:29 »

Eipä junaliikenne ole ongelmatonta muuallakaan. Lentokenttäjuna putosi lumen takia kiskoilta Tukholmassa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lentokentt%C3%A4juna+suistui+kiskoilta+Tukholmassa/1135252624298
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2010, 11:54:56 »

Johonkin rajaan asti luonnonvoimille on annettava periksi, mutta kun meillä on antauduttu noille markkinavoimille. Kustannuksista säästetään lyhytnäköisesti kaikessa. Nämä talvikeliongelmat ovat myös merkittävät maanteillä kun tiekarhusta on tullut sukupuuttoon kuoleva laji.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2010, 18:10:51 »

Kyllä tässä nyt on jotain ihan oikeasti pahasti perseellään. Olen nimittäin tänään aktiivikäyttänyt lähiksen palveluita ja jo valmiiksi harvennettukin liikenne takkuaa jenkkimäiseen Ameriiiikan malliin. Juuri hetki sitten Stadista lähti N-juna 16 minuuttia aikataulustaan myöhässä (josta muuten myöhästyin kokonaisen sekunnin!) ja miltei heti perään tämä teliviallinen K-juna. Aiemmin päivällä myös M-junat kulkivat 5 minuutista varttiin hitaassa. Nämä havainnot siis vain niistä junista, joita mä oon käyttänyt tai miltei käyttänyt sekunnin viiveellä.

Tästä tekee hämmästyttävää nimenomaan se, että vaikka puolet kalustosta on sulatuksessa, edes jäljelle jäänyt kalusto ei tunnu selviävän millään velvoitteistaan. En vähättele työnsankareita Ilmalassa ja ymmärrän hyvin, että liikennemäärät ovat jotain aivan muuta kuin 80-luvulla, mutta silti tämä korpeaa, kun esim. vaihtoyhteydet katkeilevat ja on sitten itse myöhässä joka paikasta. Vähintä mitä HSL tässä tilanteessa voisi tehdä, olisi lippujen vaihto-oikeuden pidentäminen kaikkien lippujen osalta kahteen tuntiin.

Tsekatkaas myös tuo juttu ja siihen liittyvä keskustelu:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/pendolinoissa-ilmeni-yllattavia-vikoja-joutuuko-vr-harventamaan-kaukoliikenteenkin-vuoroja/169187

(Edit: linkin lisäys)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2010, 20:42:48 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2010, 21:54:04 »

Kyl iso osa on taas rataverkon huollon puutteita. Kunnossapidosta vastaava Liikennevirasto luulee ja ohjeistaa urakoitsijoitaan, että vaihteet ovat ainoa vikalähde. Vaikka vaihteet prakaavatkin ensimmäisinä, näillä ilmoilla korostuu linjojen auraamattomuus. Vaikka uutta lunta ei moneen päivään sadakaan, joutuvat varsinkin matalalattiajunat koville kahlatessaan mahaansa myöten hangessa päivästä toiseen. Kuuntelin tuossa yhtäkin Sm4:sta lähiliikennealueen reunoillla, kun sen matalattiaosaston pohja jatkuvasti 160 km/h vauhdissa osui kovalla kolinalla johonkin. Ei taida mitään kulkinetta olla sellaiseen suunniteltu. Olisi hyvä, jos hyväveliverkosto kerrankin repeilisi ja joku VR:ltä haukkuisi reilusti radanpidon menetelmät ja periaatteet eikä aina vain rahanpuutetta, joka ei kohdistu omaan lompakkoon. Olisi ehkä ministerilläkin jotain uutta miettimistä. Tietysti, vaikeatahan haukkuminen on, kun konsernin oikea käsi kilpailuttamattomalla kunnossapitoalueella 150 vuoden kokemuksella vasemmalle kädelle kiusaa tekee.
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2010, 00:25:40 »

Kyllä tässä nyt on jotain ihan oikeasti pahasti perseellään. Olen nimittäin tänään aktiivikäyttänyt lähiksen palveluita ja jo valmiiksi harvennettukin liikenne takkuaa jenkkimäiseen Ameriiiikan malliin. Juuri hetki sitten Stadista lähti N-juna 16 minuuttia aikataulustaan myöhässä (josta muuten myöhästyin kokonaisen sekunnin!) ja miltei heti perään tämä teliviallinen K-juna. Aiemmin päivällä myös M-junat kulkivat 5 minuutista varttiin hitaassa. Nämä havainnot siis vain niistä junista, joita mä oon käyttänyt tai miltei käyttänyt sekunnin viiveellä.

Tästä tekee hämmästyttävää nimenomaan se, että vaikka puolet kalustosta on sulatuksessa, edes jäljelle jäänyt kalusto ei tunnu selviävän millään velvoitteistaan. En vähättele työnsankareita Ilmalassa ja ymmärrän hyvin, että liikennemäärät ovat jotain aivan muuta kuin 80-luvulla, mutta silti tämä korpeaa, kun esim. vaihtoyhteydet katkeilevat ja on sitten itse myöhässä joka paikasta. Vähintä mitä HSL tässä tilanteessa voisi tehdä, olisi lippujen vaihto-oikeuden pidentäminen kaikkien lippujen osalta kahteen tuntiin.

Tsekatkaas myös tuo juttu ja siihen liittyvä keskustelu:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/pendolinoissa-ilmeni-yllattavia-vikoja-joutuuko-vr-harventamaan-kaukoliikenteenkin-vuoroja/169187

(Edit: linkin lisäys)

Älä valita. Veronmaksajana ja lipun ostaneena sun pitäisi olla tyytyväinen. Saithan palvelusi kuitenkin halvalla.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2010, 00:05:12 »

Tänä "poikkeuksellisena" talvena junaliikenteen käsittämättömän heikko hoitaminen on korostunut. On surkuhupaisen säälittävää katsoa uutisissa kuinka VR:n herrat selittävät liikenteen jatkuvaa takkuilua. Totuus on, että liikenne on aina ongelmissa, jos sataa hiukan lunta tai/ja on pakkasta, kuten Suomessa yleensä talvella on. Maahamme on hankittu surkeata italialaista kalustoa, joka paitsi ei   ilmastollisesti ilmeisesti sovellu tänne, on myös järkyttävän epämukavaa. Tiedottaminen poikkeustilanteissa on myös ylivoimainen VR:n hoidettavaksi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeriö: Talvi ei riitä VR:n junaongelmien syyksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina