Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 252
|
« : Tammikuu 18, 2025, 15:07:19 » |
|
Teollisuuden, ratatyöurakoitsijoiden ja muiden pikkutoimijoiden vetokalustosta on vaikea saada kokonaiskuvaa. Resiina-lehdessä 2/2010 oli Eero Heinosen laatima hyvin kattava ja yksityiskohtainen selostus tällaisten vetureiden käytöstä, tiedoista ja sijoituspaikoista silloisen tilaneen mukaan. Tänä vuonna tuon listauksen tilanteesta tulee kuitenkin jo 15 vuotta kuluneeksi.
Siksi ohessa yritykseni listata tällaisessa käytössä olevia vetureita, jotka ovat käytössä Suomessa tai vaihtoehtoisesti käytössä muualla mutta peräisin Suomesta. Olen rajannut listausta varsin merkittävästi, jotta työmäärä on pysynyt kohtuullisena:
- VR:n ohella listauksesta puuttuvat myös Fenniarail ja North Rail, joiden kalustoa seurataan täällä ja somessa muutenkin laajasti - listasta puuttuvat museoveturit - listasta puuttuvat pysyvästi käytöstä poistetut veturit - listasta puuttuvat miehittämättömät, hyvin rajatuilla alueilla käytetyt vaununsiirtolaitteet/robottiveturit, ja myös kaksiakseliset pienveturit, silloinkin kun viimeksi mainitut on Traficomin rekisterissä "vetureina" (=Dr, Dv, Dk) eivätkä "pienvetureina" (=Tve) - lisäksi listassa on todennäköisesti huomattava määrä muita puutteita ja virheitä tiedonpuutteiden, väärinymmärrysten ym. syiden seurauksena.
Tiedot ovat järjestyksessä (Traficomin) tyyppimerkintä, EVN-numero, perinteinen ja usein täysin epävirallinen lyhytnumero, valmistaja ml. valmistajan tyyppi ja valmistusnumero.
Korjauksia ja päivityksiä otan mielelläni vastaan, koska tietoni todennäköisesti ovat osaksi jo hyvinkin vanhentuneet. Listan täydentäminen myös kattamaan pois rajaamiani kalustoryhmiä, kuten robottivetureita, kaksiakselisia pienvetureita tai esim. ratatyökoneita tarjoaisi varmasti myös kiintoisaa tietoa, mutta omat resurssini siihen eivät riitä.
SSAB, Raahe
- Dr35 9810 8128 001, lyhytnumero 3501, Valmet Move 66 6619/1976 - Dr35 9810 8128 002, lyhytnumero 3502, Valmet Move 66 6618/1976 - Dr35 9810 8128 003, lyhytnumero 3503, Valmet Move 66 6620/1976 - Dr35 9810 8039 011, lyhytnumero 6611, Valmet Move 66 6621/1976
Kaikki neljä ilmeisesti ovat yhä käytössä, ja ovat Rautaruukille uutena tulleita. Aiemmin, mm. Resiina-lehdessä 2/2010 olleessa listauksessa (ks. yllä), tiedetään silloisella Rautaruukilla olleen enemmänkin saman sarjan vetureita käytössä. Ilmeisesti nämä eivät enää ole ajossa. Rautaruukilla Hämeenlinnassa ollut sisarveturi (Valmet Move 66 667/1971) on se HMVY:lle päätynyt museoveturi.
Saalasti / Steelwheel
- Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971 - Dr35 9810 8139 013, lyhytnumero 6613, Valmet Move 66 6613/1973
Näitä Saalastin koneita yhtiö kait käyttää omiin tehtäviinsä ja toisinaan vuokraa ratatyöurakoitsijoille. Vetureista vanhempi palveli alkujaan Rautaruukilla Raahessa, uudempi mm. StoraEnsolla Inkeroisissa ennen Saalastille tuloaan.
Ovako, Imatrankoski
- Dr35 9810 8039 024, lyhytnumero 105, Valmet Move 66 6624/1981
Tämä veturi tuli Imatrankoskelle suunnilleen vuonna 2006 ja toimitettiin uutena Yhtyneille Paperitehtaille Jämsänkoskelle.
Ratarinki-yritysrypäs, mukaan lukien Imatran Veturipalvelu, Kymen Veturipalvelu ym.
- Dr17 9810 6007 001, lyhytnumero 6701, Valmet Move 67 6701/1975 - Dr45 9810 8049 001, lyhytnumero 901, Valmet Move 90 901/1966 - Dr45, lyhytnumero 902, Valmet Move 90 902/1967 - Dv15 9810 1993 001, lyhytnumero 1993, Lokomo Vv15 513/1961 - Dv15 9810 2000 000, lyhytnumero 2000, Valmet Vv15 v. 1961 - Dv15 9810 2001 003, lyhytnumero 2001, Lokomo Vv15 517/1961
Imatran Veturipalvelun ja Kymen Veturipalvelun nykyinen veturitilanne on minulle hiukan hämärän peitossa. Sunilan radan sulkeminen liikenteeltä on vähentänyt veturitarvetta aivan olennaisesti, ja olen käsittänyt, saamatta sille täyttä vahvistusta, että ainakin Dv15-sarjaan olisi tehty lisää vähennksiä, jos niitä ylipäänsä enää on ajossa yhtäkään. Move 67 on alkujaan Kaukas-yhtiön / UPM:n kone Lauritsalasta, Move 90 -vetureista vanhempi on tullut UPM:ltä mutta Kuusankoskelta ja uudempi Karhulan - Sunilan rautatieltä. Kaikki tässä vielä listatut Dv15:t ovat entisiä VR:n vetureita, joiden lisäksi yhtiöllä oli neljäs, ilmeisesti vuosia sitten ajosta poistettu saman tyypin veturi. Tämä neljäs kuitenkin toimitettiin Ensolle Kaukopäähän uutena, eikä siten koskaan ollut osa VR:n palveluksessa Vv15/Dv15-sarjan veturina.
Näillä yrityksillä oli pitkään myös tyyppien Move 66 (Dr35) ja C600 (Dv17) vetureita. Viimeiset olivat
- Dr35 9810 8039 068 (aiemmin mm. Ovako 104), Move 66 668/1971 sekä - Dv17 9810 6003 070 (aiemmin Kaukas-yhtiöllä ja UPM:llä Lauritsalassa), C600 637/1969,
mutta nämä kaksi vietiin Hyvinkäälle Sinisten Vaunujen Ystävien toimesta v. 2024, ja nykyinen ja tuleva tilanne näidenkin osalta on vähän epäselvä.
Finngas, Hamina
- Dv17 9810 6000 001, lyhytnumero 6001, Rauma-Repola C600 663/1972
Alun perin Veitsiluoto Oy:n veturi Kemistä, jonka valmisti Lokomon emoyhtiö Rauma-Repola vielä Lokomo-yhtiön lakkauttamisen jälkeen. Mahdollisesti viimeinen C600-sarjan veturi edelleen ei-museaalisessa käytössä ylipäänsä(?)
Arctic Rail
- Dr16 9810 2108 011, lyhytnumero 2811, Transtech Dr16 v. 1991
Ainoa VR:n veturihuutokaupoissa toiselle toimijalle kaupaksi mennyt veturi, tähän mennessä.
Mantsinen
- Dr35 9810 8139 005, lyhytnumero 171, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 171/2011 - Dr35 9810 8139 006, lyhytnumero 172, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 172/2011
Viimeisten tietojeni valossa ensin mainittu on käytössä Uimaharjulla ja viimeksi mainittu Varkaudessa.
GRK
- Dv35 9810 8000 002, lyhytnumero 2, Valmet Move 51h 556/1960
Entinen VR:n Vv13 1783 / Tve3 484
Skoda, Otanmäki
- Dv35 9810 8000 003, lyhytnumero 5103, Valmet Move 51h 570/1964
Entinen Rautaruukin veturi, palvellut Otanmäellä ilmeisesti jo kaivosaikana
Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi
- 9874 000 004, lyhytnumero 1, Valmet Move 500C 50001/1983
Ainoa Tve4-veturisarjan suurennettua, kolmiakselista varianttia toimitettu veturi.
SSAB, Luulaja, Ruotsi
- 9274 2660 515, lyhytnumero 515, Valmet Move 66 6614/1975 - 9274 2660 517, lyhytnumero 517, Valmet Move 66 6623/1979
Viimeiset SSAB:n Ruotsissa palvelevat Move 66 -veturit. Näitä vetureita toimitettiin Luulajaan kaikkiaan kuusi kappaletta, mutta yksi on museoitu (Valmet Move 66 669/1971, eli SSAB 512, Norrbottens Järnvägsmuseumissa vuodesta 1999) ja loput kolme poistettu 2002-2011 ja mitä ilmeisimmin romutettu saman ajanjakson kuluessa.
Edit 19.01.2025: Arctic Train korjattu muotoon Arctic Rail
|