Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 37 miljoonan rata pysäkkeineen seisoo tyhjänä – ministeri pyytää anteeksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« : Syyskuu 16, 2025, 18:27:09 »

Suomen ja Ruotsin välinen, 37 miljoonaa euroa maksanut sähkörata seisoo parhaillaan tyhjän panttina. Maiden välisen henkilöliikenteen aloittaminen siirtyy pahimmillaan kahden vuoden päähän, kertoo Kuntalehti.

Radan valmistumista juhlittiin helmikuussa Torniossa maiden välisessä juhlassa, johon osallistui myös liikenneministeri Lulu Ranne (ps). Hän kertoo Kuntalehdelle olevansa pahoillaan siitä, että ostoliikennetuki päädyttiin viivaamaan yli budjettineuvottelujen loppusuoralla.

Radan operaattoriksi on suunnitteilla VR, joka on jättänyt noin kaksi miljoonaa euroa vuodessa maksavasta ostoliikenteestä tarjouksen. Yhteyden aloittaminen odottaa edelleen rahoitusta, VR:ltä kerrotaan Kuntalehdelle.

Raideyhteyden rahoitus varmistui vuosien jahkailun jälkeen loppuvuodesta 2021. Tuolloin uutisoitiin Laurilasta Tornion kautta Haaparantaan kulkevan radan rakennustöiden alkavan vuonna 2022.

Tieto hankkeen etenemisestä otettiin innostuneesti vastaan Lapin kauppakamarissa. Toimitusjohtaja Liisa Ansala kertoi Ilta-Sanomille pitävänsä päätöstä upeana asiana, jota on ehditty odottaa.

– Raideyhteys tuo positiivisia näkymiä kaikille sektoreille, niin teollisuudelle, kaupalle kuin ihmisille. Lappi on tällä hetkellä viidenneksi suurin vientimaakunta, ja pääosa viennistä tapahtuu merikuljetuksin. Raideyhteys voi antaa mahdollisuuden muihinkin logistisiin ratkaisuihin. Matkailuteollisuus odottaa myös raideyhteyttä, koska se mahdollistaa matkailun kehittämisen raideyhteydellä Eurooppaan, Ansala sanoi.




Lähde: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011498555.html
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2025, 18:46:46 »

Sillä lailla. No eipä ole yllätys. Mahtipontisia suunnitelmia, varsin suurisuisia puheita, jonkunmoisia toteutuksia, ja surkea lopputulos??? Laita suomalainen poliitikko ja virkamies byrokratioineen asialle ja pety raskaasti.
tallennettu
Joonas Kauppinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2025, 22:01:24 »

Rahan haaskausta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1157


« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2025, 22:22:43 »

Rahan haaskausta.
Ei haaskausta vaan pihtailua kun ei ymmärretä mitä hyötyä olisi jos matkustajajunaliikenne, vaatimattomat kaksi junaparia päivässä todella alkaisivat kulkea.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 346


« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2025, 12:50:51 »

Samaa fiksua touhua kuin Huutokoski-Parikkala -radan kunnostus. Antaisivat rahat vaikka mulle, keksisin niille parempaa käyttöä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 597


« Vastaus #5 : Syyskuu 22, 2025, 13:07:29 »

Ja "anteeksi-anteeksi-anteeksi" liturgia piilottaa kaiken sen avuttomuuden ja typeryyden joka on nykyisen hallituksemme tyrmistyttävänä mielenvikaisuutena nähtävissä joka ikinen päivä.

Päästäkää meille Barabbas!!!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9836


« Vastaus #6 : Syyskuu 22, 2025, 15:57:36 »

Pardon Us/ Laurel & Hardy (colorized) 1931.MGM,Hal Roach.
tallennettu
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2025, 22:36:21 »

Kun matkustaliikenne on ollut poikki vuosikymmeniä niin onko mikään bussifirma kokeillut mitään pitempää tai lyhyempää rettiä Perämeren ympäri?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1157


« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2025, 23:48:09 »

Kun matkustaliikenne on ollut poikki vuosikymmeniä niin onko mikään bussifirma kokeillut mitään pitempää tai lyhyempää rettiä Perämeren ympäri?

Pääsee nytkin bussilla Haaparannasta Luulajaan kuten päsee junallakin, ja voi jatkaa muuallekin Ruotsiin, useita vuoroja, mutta ongelma on siinä että miten pääsee muualta Suomesta Tornioon/Haaparantaan mistä bussi tai juna lähtee ettei odotusajoista tule turhan pitkiä tai tarvitse kävellä kilometrikaupalla.

Esim Oulusta tai Kemistä aamulla lähtevä bussi on perillä Haaparannan/Tornion matkakeskuksessa 10 minuuttia sen jälkeen kun bussi Luulajaan on lähtenyt. Ainoa juna tas on Kolarin yöjuna joka kanssa on väärään aikaan perillä Tornion itäisellä asemalla josta on lisäksi 5 km kävelymatkaa Haaparannan asemalle.

Aikatauluja ei siis ole koordinoitu maiden välillä koska ainakin bussivuorot palvelevat paikallisia asukkaita eikä pitkän matkan kulkijoita.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 850


« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2025, 09:11:25 »

Näistä voi kukin rakennella omat matkaketjunsa. Huomioi kuitenkin tunnin aikaero.

Bussiaikatauluja Tornio: https://www.tornio.fi/asuminen-ja-ymparisto/kadut-ja-liikenne/joukkoliikenne/kaupunkilinja/ ja https://www.matkahuolto.fi/

Bussiaikatauluja Haaparanta: https://www.haparanda.se/boende-och-miljo/resa/lokal-och-regional-kollektivtrafik

Juna-aikatauluja Haaparanta: https://www.norrtag.se/ ja https://lanstrafikennorrbotten.se/

Juna-aikatauluja Tornio: https://www.vr.fi/rautatieasemat-ja-reitit/tornio-itainen
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2287


« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2025, 10:51:36 »


Myös ostologistiikka kertoo

"Suomen ja Ruotsin välinen valmis sähkörata Tornion ja Haaparannan välillä ei ole toiminnassa. Rautaan on investoitu jo 37 miljoonaa euroa, mutta liikennettä radalla ei ole voitu aloitetaa lainkaan.

Radan  valmistumista juhlittiin jo helmikuussa maiden välisessä juhlassa Torniossa, johon osallistui myös liikenneministeri Lulu Ranne (ps).

Asiasta kertoo Kuntalehti 16.9. julkaisemassaan artikkelissa.

Paljon hehkutetun Suomen läntisen rataliikenteen ja uuden logistisen väylän avaaminen Länsi-Eurooppaan voi siirtyä pahimmillaan kahden vuoden päähän."

Hukkaputki tämäkin ...

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/talous/tornio-haaparanta-radan-37-miljoonan-investointi-seisoo-tyhjan-panttina
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1157


« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2025, 11:40:00 »


Mitään toimivaa matkaketjua jos täytyy matkustaa pidempiä matkoja Suomen ja Ruotsin välillä ei noilla yhteyksillä pysty rakentamaan koska vaihtoajat ovat liian pitkät. Tai sitten matkoihin sisältyy useita satoja kilometrejä pitkiä bussimatkoja jotka kanssa syövät aikaa.

Matkustaminen on tehty yhtä hankalaksi kuin kehitysmaissa tai ent. Neuvostoliitossa vaikka kyseessä on kaksi korkean elintason ja hintatason EU-maata.

Mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin suoralla bussilla, tai jos vaihtoaika olisi minimoitu (mitä se ei ole) ,  Oulusta Luulajaan kestäisi n 4,5 tuntia. Junalla, jos sellainen kulkisi Suomesta, kestäisi n 3,5 tuntia. Ja esim Oulu-Tukholma kestäisi 14 tuntia päiväjunilla.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 37 miljoonan rata pysäkkeineen seisoo tyhjänä – ministeri pyytää anteeksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina