Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Helsinki-Tampere alle kahdessa tunnissa 1964  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2798


« : Eilen kello 12:43:29 »

Hr13 koeajo Hki-Tpe-Hki 108+108min 1964-02-28

Keväällä 1964 tutkittiin mahdollisuutta laatia uudet Dm8-kiitojuna-aikataulut Helsingin ja Tampereen välille siten, että matka-aika alittaisi kaksi tuntia.

Asia aiheutti paljon pohdintaa ja koeajo suoritettiin Hr13+8 aks junalla helmikuun 28 päivänä 1964. Matka-ajaksi määriteltiin 1 t 48 min kumpaankin suuntaan. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näiden kaupunkien väli ajettiin alle kahdessa tunnissa (ei ainakaan virallisesti ollut tiedossa nopeampaa ajoa).

Ohessa:
A) Hr13 junalle annetut poikkeusmääräykset

B) tasoristeyksiä koskevat poikkeusmääräykset

C) ja D) aikataulu junalle A 1 Hki-Tampere pistekohtaisine nopeusrajoituksineen

E) ja F) aikataulu junalle A 2 Tampere-Hki pistekohtaisine nopeusrajoituksineen


* Helsinki-Tampere Hr13 koeajon määräykset.jpg (962.61 kilotavua, 1300x1806 - tarkasteltu 59 kertaa.)

* Helsinki-Tampere koeajo poikkeusmääräykset.jpg (969.47 kilotavua, 1300x1748 - tarkasteltu 58 kertaa.)

* Koeajojuna A 1 Hr13+8 aks 640228a.jpg (960.91 kilotavua, 1300x1779 - tarkasteltu 62 kertaa.)

* Koeajojuna A 1 Hr13+8 aks 640228b.jpg (981.32 kilotavua, 1300x1640 - tarkasteltu 51 kertaa.)

* Koeajojuna A 2 Tpe-Hki Hr13+8 aks 640228a.jpg (838.29 kilotavua, 1300x1705 - tarkasteltu 42 kertaa.)

* Koeajojuna A 2 Tpe-Hki Hr13+8 aks 640228b.jpg (823.95 kilotavua, 1300x1724 - tarkasteltu 46 kertaa.)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #1 : Eilen kello 13:24:38 »

Jos 140 km/h oli koeajossa sallittu, erilaisia rajoituksia oli kuitenkin melkein jatkuvasti. Jotain 3-5 kilometrin pätkiä jäi rajoitusten väliin tilaa nostaa nopeus 140:een.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 676


« Vastaus #2 : Eilen kello 18:13:47 »

Järvenpää-Jokela- ja Jokela-Hyvinkää-väleillä sekä Tampereen suuntaan mentäessä myös Viialan ja Lempäälän välillä taisi olla "peräti" noin 10 km:n matka, jossa oli sallittu nopeus 140 km/h. Olikos käytännössä niin, että Tampereen suuntaan mentäessä esiintyi veturissa jotain teknisiä ongelmia ja tavoiteltuun aikaan ei aivan ylletty? Jotain tämmöistä muistelisin. Paluumatka taisi mennä täysin suunnitelmien mukaan ja silloin ajettiin myös VR:n silloinen virallinen nopeusennätys 150 km/h.

Erikoishuomiona aikataulussa on Pukinmäessä ollut nopeusrajoitus 10 km/h. Tuolloin Pukinmäessä tehtiin Kehä I:n ylittäviä siltoja ja työmaa kierrettiin radan itäpuolelle rakennettuja apusiltoja pitkin, joissa nopeus täytyi pudottaa näin alhaiseen lukemaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Helsinki-Tampere alle kahdessa tunnissa 1964  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina