Kunpa vaan ei
No, ilmeisesti tästä ei ole todellista pelkoa
Mutta asiaan. Kyseessä on siis Alstom-tekniikalla kalustettu veturi, jonka teho neliakselisena olisi 4800 kW ja se on toivottoman alitehoinen kärkitekniikkaan verraten. Unohda.
Kuusiakselinen veturi olisi ehkä 40% kalliimpi ja josko vaikka kalustohankinnoille olisi varattu tietty summa rahaa, kävisi niin, että 80 veturin sijaan saataisiinkin vain 55 kuusiakselista voimanpesää. 25 veturin puute paikattaisiin varmaankin...niin, millä?
VR Group on kuitenkin selvästi hakemassa huippuveturia, joka selviää kaikista tulevaisuuden haasteista, joka on laadukkaasti tuotettu ja jonka elinkaarikustannukset ovat edulliset.
Joku EP20:n pikkuveli EP5 ei liene näistä oikein mitään. Sr1:nkin tapauksessa: Volga on edelleen Volga vaikka siinä olisi automaattivaihteisto ja nelipistestereot. Jos venäläinen veturitekniikka olisi haluttua kärkitekniikkaa, niitä vilisisi läntisen Euroopan radoilla. Mutta kun ei, vaan siellä vilisee Siemensin ja Bombardierin vetureita.
Sr2 on niin laadukkaista materiaaleista valmistettu, että vaikka sarjan vanhimmilla yksilöillä alkaa olla ikää jo 16-17 vuotta ja kilometrejä todella paljon, ei niissä näy kulumisen jälkiä oikein missään. Tämä kertoo jo jotakin todellisesta työn laadusta.
Sr2:ta hankittaessa haettiin parasta ja sellainen saatiin. En näe mitään syytä tyytyä huonompaan.