Tuukalle: Ai on pääosa radoista Turussa sähköistetty, HÖPÖHÖPÖ!
Riippuu tietysti, miten tiukasti "Turun ympäristö käsitetään", mutta jos nyt vaikka 75km säteeltä Turun tuomiokirkosta ratoja katsellaan, niin pitempiä ratoja löytyy kolme:
1) Turku-Helsinki
2) Turku-Tampere
3) Turku-Uusikaupunki
Noista radoista siis 2/3 on sähköistetty.
Turun ympäristössä on sitten lyhyitä pistoja sinne tänne, mm. Naantaliin. Jos näistä valitaan ne, joilla on mitään tarvetta isolle linjadieselille, eli ne joilla deeverin voimat eivät selvästikään riitä yhteyden hoitamiseen ilman merkittävää myöhässä kulkemista, onko niiden ratojen yhteenlaskettu pituus yhtä merkittävä kuin toisen sähköistetyn rataosuuden? Väitänpä, että ei ole. Mutta, kuvitellaan että olisi ja lasketaan sen pohjalta:
1) Turku - Helsinki (S)
2) Turku - Tampere (S)
3) Turku - Uusikaupunki (D)
4) Turun paikallisradat (D)
Tällöinkin päästäisiin vasta lukuun 50%, eli voitaisiin todeta, että Turun ympäristön radoista puolet on sähköistetty ja puolet sähköistämättä.
Tässäkin on kuitenkin vielä puutteensa, koska liikennemäärät sekä yksittäisten sähköistämättömien osuuksien pituudet vaikuttavat myös.
Jos radan pituus on vain joitakin satoja metrejä tai muutama kilometri, sitä varten ei kannata paikalla isoa linjadieseliä pitää. Sama homma hoituu nimittäin deevereilläkin. Jos sitten vaunujen vetäminen tällä lyhyellä pätkällä onkin tehottomamman veturin takia esim. 2 minuuttia hitaampaa, ei sillä ole vielä mitään merkitystä. Ei tuotantolaitos siitä hajoa, että lasti tuodaankin kello 10:31 eikä 10:29.
Kun sähköistämättömät osuudet ovat lyhyitä pistoja, pieni määrä Turussa toimivia dieselvetureita - yksikin - voi kätevästi hoitaa kaikkien ratojen liikenteen.
Osuuden pituuden kasvaessa tilanne muuttuu.
Tällöin heikommasta veturista aiheutuva hidastus ei ole enää muutamia minuutteja, vaan kymmeniä minuutteja tai tunteja, matkan pituudesta riippuen. Tällöin voi kannattaa pistää asialle isompi veturi, jotta homma saadaan hoidettua asiallisesti. Isompi veturi tuo muassaan kuitenkin myös isommat kulut. Sen hankintahinta on kalliimpi kuin pienemmän veturin kohdalla, joten sille täytyy löytää riittävästi tekemistä hankintakulujen kompensoimiseksi. Veturille pitää siis löytää töitä mielellään koko päivän ajaksi. Kuusi kertaa viikossa, eli noin kerran päivässä Uuteenkaupunkiin ja takaisin ei vielä ole kovin paljoa tekemistä ja lopuille radoille Dr16 on tarpeettoman iso. Polttoainettakin kuluu enemmän, vaikka hyötyjä isommasta tehosta ei ole. Dr16-sarjalaisia on vain niin ja niin monta, ja jokainen Turussa käytössä oleva yksilö olisi poissa muualta. Niitä käytetään mieluummin siellä, missä niiden hyödyt tulevat paremmin käyttöön.
Turun tapauksessa joko hoidettaisiin pikkuratojenkin työt Dr16:lla tai sitten Dr16 makoilisi varikolla suurimman osan aikaa sillä välin kun deeverit työskentelevät. Deeverit voisivat sitten lepäillä laakereillaan Dr16:n käydessä Uudessakaupungissa. Tai molemmat hoitaa hommansa alkupäivästä ja viettää iltapäivän ja illan siestaa.
Turussa päin radoista on tosiaan vain ehkä noin 60% sähköistetty, mutta miten paljon löytyy sellaista liikennettä, joka kulkisi reittinsä alusta loppuun sähköistämätöntä rataa? Miten suuret ovat junarahtimäärät vaikkapa Pansion satamasta Uudenkaupungin satamaan? Käytännössä kaikki junat tuodaan Turkuun sähkövedolla ja diesel hoitaa vain vikan pätkän (ja sama tietty toisinpäin). Tuollaiseen lyhyen pätkän kiskomiseen ei mahdottoman isoa konetta tarvita. Uudenkaupungin rata olisi jo siinä hilkulla, että Dr16-sarjalaiselle melkein olisi tarvettakin, mutta sen liikennemäärät ovat liian vähäiset, eikä sillä kolkalla Suomenmaata juuri ole muita osuuksia, joilla Dr16 ei kärsisi tekemisenpuutteesta. Siksi liikenne hoidetaan muilla vetureilla, kun se niilläkin siedettävästi hoituu.
Junan pitää kuitenkin olla aika painava, että sitä vetämään Dr16 tarvittaisiin, kevyemmät kulkevat muullakin kalustolla.
Vielä väitteeseen, että Turun radoista suurin osa ei olisi sähköistettyjä:
Katso tätä karttaa, jossa siniset radat ovat sähköistettyjä ja vihreät sähköistämättömiä:
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/finland/finland.gif . Onko Turun ympäristössä ratoja kuvaavilla viivoilla vallalla enemmän sininen vai vihreä väri?
//Korjattu lainaus