Näin saattoi päätellä 25.5.2010 aamulla, kun jo valmiiksi noin 45 minuuttia myöhässä ollut P266 ohjattiin Kempeleessä sivulle väistämään vastaantulevaa pellettijunaa, joka oli hetkeä aikaisemmin lähtenyt matkaan Nokelasta. Sama kai se on, tullaanko Ouluun 45 vai 55 minuuttia myöhässä... Yleensä tuo pelletti odottaa Nokelassa kaikessa rauhassa ja lähtee vasta P266:n saavuttua.
Junaliikenteessä pitää katsoa kokonaisuutta, tässäkin tapauksessa. Jos pelletti olisi jäänyt myöhään, niin mihin ja kuinka moneen asia olisi vaikuttanut? Eiköhän tässäkin tapauksessa menty pienimmän pahan mukaan. Kun lähes kaikki junat liikkuvat rataosalla myöhässä, niin joku joutuu kärsimään.
Kyseessä lienee ollut kuitenkin P273, eikä 266?