Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ryhtyy itse rahoittamaan ratahankkeita  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 25, 2010, 13:54:39 »

Oulu. VR ryhtyy itse rahoittamaan Oulun ja Seinäjoen välisen radan perusparannusta, koska valtion budjetin määrärahat ovat liian pienet. VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan yhtiö haluaa varmistaa keskeisen ratahankkeen valmistumisen määräajassa.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies (kok) sanoo, että VR:n päätös on nykytilanteessa ainoa mahdollinen. Hän korostaa samalla, että keskustelu henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta on syytä lopettaa nyt, kun VR rahoittaa itse liikenneministeriölle kuuluvia ratainvestointeja.

Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/VR+ryhtyy+itse+rahoittamaan+ratahankkeita/1135257091470
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2010, 16:25:00 »

Lainaus
Häkämiehen mielestä keskustelu henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on syytä lopettaa viimeistään nyt, kun VR varmistaa osaltaan Suomen kilpailukykyä ja työntekijöidensä työllisyyttä rahoittamalla itse liikenneministeriön budjettiin kuuluvia radanparannushankkeita.
Onkos tuo nyt vähän niin kuin korruptiota?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2010, 16:51:42 »

Korruptiosta en tiedä, mutta ei taida olla pätevä syy EY-oikeuden kannalta.
Voisihan Transpointtikin asfaltoida pätkän nelostietä ja sillä perusteella kiellettäisiin muiden kuljetusfirmojen toiminta ko. välillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2010, 16:56:21 »

Lainaus
Häkämiehen mielestä keskustelu henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on syytä lopettaa viimeistään nyt, kun VR varmistaa osaltaan Suomen kilpailukykyä ja työntekijöidensä työllisyyttä rahoittamalla itse liikenneministeriön budjettiin kuuluvia radanparannushankkeita.
Onkos tuo nyt vähän niin kuin korruptiota?
Sitähän se on, jos ulkopuolinen taho rahalla ostaa poliittiset päättäjät tietylle kannalle. Tosin tässä asian voi nähdä toisinkin: Oulu-Seinäjoki on VR:lle sen verran tärkeä pätkä, että korjaustöiden viipyminen tulee sekin varmasti kalliiksi. Ja jos urakoitsijana on VR Rata, kiertää raha kuitenkin jossain määrin takaisin konsernille.

Ylen mukaan VR olisi rahoittanut ratatöitä myös viime vuonna 40 miljoonalla eurolla. En muista aiemmin kuulleeni moisesta, missähän tämä on tapahtunut? ( http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/05/vr_rahoittaa_ratatoita_toista_ja_viimeista_kertaa_1709590.html )
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2010, 16:57:13 »

Johan on "pojat" keksineet oivan keinon lopettaa puheet kilpaillutuksesta. Jos vaikka jyvitetään tuo 40 milliä 10 vuodelle, niin eihän se tee kuin 4 milliä vuodelle. Tämä on taskurahaa (=VR saa kerättyä helposti veronmaksajilta nämä eurot), jos VR jatkaa liikennöintiä (koko maassa) monopoliasemassa. Fiksumpaa olisi ollut että VR lainaa nämä rahat valtiolle (markkinakorolla), jotka valtio olisi sitten maksanut ajallaan  takaisin. Näinhän meneteltiin mm. 60 luvulla kun Helsingin kaupungilla ei ollut rahaa rakentaa Vuosaaren siltaa (kuului silloin Suomen suurinpiin siltoihin), sillan rakensi asuntosäästäjät Ry ? (Martti Ilveskorpi), kaupunki osti sen sitten "häpeissään" itselleen muutamien vuosien kuluttua. Tuohan tämä nopeutettu korjaus Vr myös säästöjä monissa muodoissa, kun rata kunnostetaan nopeutetussa aikataulussa.        
tallennettu

Skiffari 40
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2010, 17:51:05 »

VR rahoittaa 40 miljoonalla ratatöitä jotka pääosin tekee VR-Rata. VR tekee siis 40 miljoonaa vähemmän tulosta, joten rahat pois omistajalta. Toisaalta VR-Rata saa töitä, joten konsernille tulee lisätuloa. Koko paketin omistajana valtio, jonka pitäisi tuo ratatyö suoraan kustantaa. Samaan aikaan valtio(LVM) tukee kannattamatonta junaliikennettä noin 35 miljoonalla vuodessa(2007-2011).

Jotenkin siis VR-yhtymällä on ylimääräistä rahaa kutakuinkin saman verran kuin ostoliikenteestä maksetaan. Ilmeisesti näin oli viime vuonnakin jolloin tuettiin ratatöitä myös 40 miljoonalla, vaikka VR Cargon tavaraliikenteen tilanne oli huono.

Kiemuraisia ovat rahan reitit Suomen raideliikenteessä...

tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #6 : Toukokuu 25, 2010, 17:54:11 »

Entäs sitten jos osin VR:n rahoilla kunnostetulle Oulu-Seinäjoki rataosuudelle tulee kilpaileva yhtiö tavarajunan kanssa?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #7 : Toukokuu 25, 2010, 18:06:35 »

Entäs jos VR:n rahoittaman urakan nappaakin vaikkapa Hyyryläinen, kun VR-Rata ei viitsi/ymmärrä jättää tarjousta ajoissa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 25, 2010, 19:17:39 »

Entäs jos VR:n rahoittaman urakan nappaakin vaikkapa Hyyryläinen, kun VR-Rata ei viitsi/ymmärrä jättää tarjousta ajoissa?

Mitäpäs sitten, samaa LVM:n omistamaa yhtiöläjää se on siinä missä nämä kaksi VR-yhtiötäkin...
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #9 : Toukokuu 25, 2010, 19:43:07 »

Entäs jos VR:n rahoittaman urakan nappaakin vaikkapa Hyyryläinen, kun VR-Rata ei viitsi/ymmärrä jättää tarjousta ajoissa?

Mitäpäs sitten, samaa LVM:n omistamaa yhtiöläjää se on siinä missä nämä kaksi VR-yhtiötäkin...

Joo, näinhän se menee. Hyyryläinen on osa valtionyhtiö Destiaa ja valtion omistamaan VR-konserniin kuuluu 31 eri yhtiötä. Hyvä veli verkosto rehottaa ja päättäjiä voidellaan sopivin väliajoin niin kaikilla on hyvä mieli.
tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #10 : Toukokuu 25, 2010, 19:57:17 »

Onko jollakulla sisäpiiritietoa, vai miksei erästä "pienehköä" hollantilaiskonsernia tunnuta pitävän edes vaihtoehtona?  Hymyilee Osoitteesta www.volkerrail.fi voi tutkailla kalustoluetteloa, joka ainakin omien empiiristen havaintojeni mukaan on hieman kattavampi kuin MVH-vainaalla, nykyisellä Destia Rail Oy:llä...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 25, 2010, 20:59:22 »

Mitähän huomiset (talous)lehdet tästä tuumaavat, vai tuumaavatko mitään? Nythän nimittäin kävi pirun ovelalla tavalla sellainen juttu, että VR osti monopolin itselleen itsensä ministeri Häkämiehen (kok.) (komm.) siunauksella.

Miksi näin annetaan tapahtua? Jos mietitään muita toimialoja, mitäpäs kansalaiset tuumaisivat siihen, jos poliisi teki tarjouksen tuomioistuimien pyörittämisestä? Tai että Kesko löisi tarpeeksi hilloa tiskiin saadakseen valtakunnallisen yksinoikeuden maitokaupan pyörittämiseen? Toki nämä ovat täysin karrikoituja esimerkkejä, mutta tämän VR-jutun sukulaisia silti.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Toukokuu 25, 2010, 22:11:47 »

Voisihan tässä olla kyse siitäkin, että valtio on vaatinut VR:ää näin tekemään maksuna monopolisopimuksesta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 25, 2010, 22:13:17 »

Jösses mitä kommentteja. Näiden jälkeen en taida enää iljetä vetää rautatieharrastaja-turvaliiviä päälleni. Ei muuta kommentoitavaa.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2010, 00:55:48 »

Jösses mitä kommentteja. Näiden jälkeen en taida enää iljetä vetää rautatieharrastaja-turvaliiviä päälleni. Ei muuta kommentoitavaa.

Järkevä päätös että radan käyttäjä osallistuu taloudellisesti kunnossapitoon

Tässä taas huomataan että muutama kommentoija yrittää pilata harrastajien maineen VR:n silmissä. Onneksi en tilannut rautatieharrastaja-turvaliiviä, kannan VR:n turvaliiviä ylpeenä eikä tarvitse kuunnella mitä ihmeellisempiä vihellin sooloja, tai kyselyitä siviileiltä typeriä valituksia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Toukokuu 26, 2010, 07:50:19 »

Jösses mitä kommentteja. Näiden jälkeen en taida enää iljetä vetää rautatieharrastaja-turvaliiviä päälleni. Ei muuta kommentoitavaa.

Järkevä päätös että radan käyttäjä osallistuu taloudellisesti kunnossapitoon

Eikös radan käytöstä makseta matkustaja- ja tonnikilometreihin määrättyä ratamaksua valtiolle radan ylläpitoa varten...

Minähän päivänä ratojen varsilla nähdään turvaliivirovioita mielipiteiden vuoksi  Iskee silmää
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #16 : Toukokuu 26, 2010, 09:05:04 »

Jösses mitä kommentteja. Näiden jälkeen en taida enää iljetä vetää rautatieharrastaja-turvaliiviä päälleni. Ei muuta kommentoitavaa.

Järkevä päätös että radan käyttäjä osallistuu taloudellisesti kunnossapitoon

Tässä taas huomataan että muutama kommentoija yrittää pilata harrastajien maineen VR:n silmissä. Onneksi en tilannut rautatieharrastaja-turvaliiviä, kannan VR:n turvaliiviä ylpeenä eikä tarvitse kuunnella mitä ihmeellisempiä vihellin sooloja, tai kyselyitä siviileiltä typeriä valituksia.

Miten niin pilata mainetta?

Mikäköhän sen ratamaksu-nimisen veron tarkoitus sitten on? Saako VR siitä nyt sitten alennusta?

Kun tällainen eriytetty järjestelmä on rakennettu, niin miksi sitten ei pidetä siitä kiinni?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #17 : Toukokuu 26, 2010, 12:36:04 »

Tässä taas huomataan että muutama kommentoija yrittää pilata harrastajien maineen VR:n silmissä.

Tai siis, VR:n maineen harrastajien silmissä.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #18 : Toukokuu 26, 2010, 13:42:48 »

Eiköhän nykyisellään ole VR:n kannalta taloudellisesti yhdentekevää maksaako se tuon homman omasta budjetistaan, vai ratamaksun kautta radanpitäjälle.
Toinen asia on sitten se, että VR:hän näistä rataverkon ongelmakohdista kärsii, eli siksi kannattaa ehkä kustantaa itse nämä hommat jotka valtiovalta on jättänyt hoitamatta.

Poliitikkojen horinat on sitten aivan toinen juttu!!
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Toukokuu 26, 2010, 14:19:22 »

Tämän päivän Kymen Sanomissa oli uutinen jossa kerrottiin VR:n rahoittavan myös Kotkan Kotolahden ratapihan laajennustyön. Työhän on jo aloitettu mutta oli hyytymässä rahanpuutteeseen.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #20 : Toukokuu 26, 2010, 14:35:35 »

Eiköhän nykyisellään ole VR:n kannalta taloudellisesti yhdentekevää maksaako se tuon homman omasta budjetistaan, vai ratamaksun kautta radanpitäjälle.
Toinen asia on sitten se, että VR:hän näistä rataverkon ongelmakohdista kärsii, eli siksi kannattaa ehkä kustantaa itse nämä hommat jotka valtiovalta on jättänyt hoitamatta.
Oikeastaan valtiovallan voisi näistä hommista tarpeettomana poistaa ja antaa VR:n hoitaa koko homma, koska se tuntuu omistajaa paremmin tietävän mitä on tehtävä. Ei taida olla kovin selvää mihin edellinen VR:n investointipaketti, reilu 40 MEUR kulutettiin. Huolestuttavaa, jos valtion kilpailuttamat urakat laskettiin reilu 40 MEUR halvemmiksi ja siten vääristettiin markkinoiden toimintaa.  Ote vanhasta RHK:n hankintastrategiasta, jota Liikennevirasto ilmeisesti ei noudata: 1. RHK luo mahdollisuudet toimivien markkinoiden ja kilpailun syntymiselle ja kilpailun ylläpitämiselle. Vielä huolestuttavampaa on, jos VR on omin päin käynyt töissä. Tutkivalle journalistille olisi töitä.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #21 : Toukokuu 26, 2010, 16:19:47 »

Tuskin tässä kukaan yrittää pilata maineita puoleen tahi toiseen. Mutta ei VR, eikä mikään muukaan kasvoton instanssi, voi olla sellainen linnake, josta ei saa esittää mitään kritiikkiä. Kilpailuyhteiskunnan markkinat eivät vaan ole sellainen lintukoto, jossa kaikki menee aina sääntöjen mukaan.

Mitä itse asiaan tulee, VR tottakai haluaa pitää kiinni monopoliasemastaan kaikin keinoin. Niinhän tekisi mikä tahansa vastaavassa tilanteessa oleva yritys. Eikä siinä mitään pahaa ole. Ja VR:n kustantaessa itse rataremontteja, sillä on kaiken järjen mukaan oikeus ko. kohteeseen tai ainakin mahdollisuus periä vuokraa muilta käyttäjiltä.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #22 : Toukokuu 26, 2010, 17:14:33 »

Miten tästäkin uutisesta on saatu täällä näin VR-vastainen? Samat tyypit täällä sitten naljailevat kun junat eivät pysy aikataulussaan ja vaativat toimenpiteitä. Nyt niitä toimenpiteitä on ko. yhtiön puolelta luvassa.

Edit: Lukekaa ainakin se mitä Häkämies on oikeasti sanonut, näin Hesarin mukaan: "Kun yhtiö investoi rataan ja kalustoon, on kohtuullista odottaa, että kilpailun avaamista ei nopeuteta. Pitäähän yhtiön tietää, että investoiko se rataan, johon tulee kilpailija nopeammin kuin on sovittu vai pidetäänkö sopimuksesta kiinni", ministeri sanoi.

Tästä keskustelusta saa vahvasti sellaisen käsityksen, että Häkämies on vaatimassa VR:lle ikuista yksinoikeutta rataverkon käyttöön!
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #23 : Toukokuu 27, 2010, 08:51:32 »

VR:n kustantaessa itse rataremontteja, sillä on kaiken järjen mukaan oikeus ko. kohteeseen tai ainakin mahdollisuus periä vuokraa muilta käyttäjiltä.

Minkä järjen mukaan? Rataverkon omistaa Suomen valtio ja VR-osakeyhtiö on siitä täysin erillinen yhteisö.

Minäkin maalasin aikanaan vuokrakämppäni seinät, joten saman järjen mukaan minulle olisi pitänyt syntyä omistusoikeus siihen asuntoon.

Ei se oikeassa elämässä sentään noin mene.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #24 : Toukokuu 27, 2010, 18:56:49 »

VR:n kustantaessa itse rataremontteja, sillä on kaiken järjen mukaan oikeus ko. kohteeseen tai ainakin mahdollisuus periä vuokraa muilta käyttäjiltä.

Minkä järjen mukaan? Rataverkon omistaa Suomen valtio ja VR-osakeyhtiö on siitä täysin erillinen yhteisö.

Minäkin maalasin aikanaan vuokrakämppäni seinät, joten saman järjen mukaan minulle olisi pitänyt syntyä omistusoikeus siihen asuntoon.

Ei se oikeassa elämässä sentään noin mene.

Tuohon maalausesimerkkiin olisi rinnastettavissa korkeintaan se, että VR suorittaisi vesakonraivauksen jossain --> omistusoikeus. Ei se oikeassa elämässä sentään noin mene.

Mutta ajatellaanpa vaikka henkilöä X, jolta Y ostaa tontin ja perustaa sinne puutavaraliikkeen. Henkilön X maiden kautta tontille menee heikkokuntoinen tie, jonka Y korjaa raskaalle liikenteelle sopivaksi. Kyllä Y silloin haluaa, ettei samaa liiketoimintaa harjoittavaa firmaa Z tule naapuritontille. Mutta se asia onkin sitten äksästä kiinni.

Erimielisyydet piristää. Tylsää olis, jos kaikki ois aina samaa mieltä.  Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ryhtyy itse rahoittamaan ratahankkeita  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina