Marko Tuominen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 188
|
« : Syyskuu 02, 2010, 22:05:27 » |
|
Kalvitsa-päivä Kalvitsan asemalla lauantaina 2.10. Asemalla museohenkistä ohjelmaa Savon rautatien syntymäpäivän (1.10.1889) merkeissä. Lisätietoa http://blogit.maaseuduntulevaisuus.fi/kalvitsanasema/. Tapahtumaan pääsee Keitele-Museon lättähatulla, joka ajaa reitin Jyväskylä-Pieksämäki-Kalvitsa-Mikkeli-Otava-Mikkeli-Kalvitsa sekä Kalvitsa-Mikkeli-Kalvitsa-Pieksämäki-Jyväskylä. Aikataulu liitteenä.
|
20101002_Kalvitsa_juna.pdf (101.19 kilotavua - ladattu 267 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2010, 18:38:38 kirjoittanut Marko Tuominen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2010, 18:25:21 » |
|
Tässä sitten lisätietoa tapahtumista.
Kalvitsa-päivän junaretkellä on harvinainen mahdollisuus matkustaa Otavan satamaradalla. Junassa ja Kalvitsassa on lisäksi pientä kulttuuriohjelmaa, ja aseman baari palvelee.
Aikataulut: Pieksämäki 9.35, Haukivuori 10.09, Kalvitsa 10.30, Mikkeli 11.05, Otava 11.25, Otavan satama n. 11.40. Paluujuna Kalvitsaan: Otavan satama n. 12.15, Otava 12.30, Mikkeli 13.00, Kalvitsa 13.30.
Kalvitsasta pääsee myös takaisin Mikkeliin klo 14.35. Paluujuna Pieksämäkeä kohti lähtee Mikkelistä 15.18, Kalvitsasta 15.46 ja Haukivuorelta 16.05. Pieksämäellä juna on 16.35. Junat pysähtyvät tarvittaessa myös Kantalassa, Pitkäahossa ja Hiirolassa.
Etelä-Suomesta on yhteys Mikkeliin kello 10.55. Lättähattu lähtee aamulla Jyväskylästä kello 8.00.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2010, 08:40:52 kirjoittanut Petri P. Pentikäinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 08, 2010, 20:57:18 » |
|
Kalvitsa-päivän junaretkellä on harvinainen mahdollisuus matkustaa Otavan satamaradalla.
No tuohan olisi kyllä houkutus täältä "syrjäiseltä rannikkoseudulta" asti. Pisimmät käymättömät rataosat ovat vielä yli 100 km/kpl, mutta sen verran pitkällä urakka on ettei tällaisiakaan sovi väheksyä. Katsotaan mikä on museojunailun yliannostuksen aste tuossa vaiheessa. Suolahden lätätkö siis tarjoavat kyydin? Onko 14.35 lätän lähtöaika Kalvitsasta vai saapuminen Mikkeliin? Eli Hki-Mikkeli-Otavan satama-Kalvitsa-Mikkeli-Hki olisi hoidettavissa pelkillä junilla niin että Kalvitsassa ehtisi viivähtää vähän yli tunnin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2010, 08:40:12 » |
|
Kyllä, 14.35 on lähtöaika Kalvitsasta. Tulo Mikkeliin on 15.06, joten 15.22 etelään lähtevään Pendolinoon ehtii hyvin. Lättä on Suolahden kalustoa, lähtö- ja tulopaikkana Jyväskylä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2010, 08:55:46 » |
|
Hienoa!
Mites lättämatkan hinnoittelu ja maksaminen? Useinhan Keitele-museo on halunnut sen etukäteen tilille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 09, 2010, 09:04:53 » |
|
Junassa voi maksaa. Keitele-Museon sivulla ei tällä hetkellä ole tästä ajosta ilmoitusta. Saamani alustavan hinnaston mukaan esim. Kalvitsa-Otavan satama-Kalvitsa olisi menopaluuna 30e.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha-Pekka Kurvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2010, 16:51:38 » |
|
Olisiko jollakulla tietoa siitä ajetaako tuo juna pääradalla, sillä siellä ei oikein sallita museojunia jos ne ei ole varustettu kulunvalvontalaitteilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2010, 18:00:58 » |
|
Olisiko jollakulla tietoa siitä ajetaako tuo juna pääradalla, sillä siellä ei oikein sallita museojunia jos ne ei ole varustettu kulunvalvontalaitteilla.
Ehkä tähän provoon ei pitäisi vastata, mutta savonradalla voidaan museojunalla liikennöidä junana vaikkei siinä olisikaan JKV-laitteistoa. JKV-pakko museojunissa koskee rataosia Helsinki - Kemi ja Helsinki - Vainikkala/Imatra.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 30, 2010, 09:15:59 » |
|
Osaako kukaan tietävämpi sanoa, mistä vuodesta mihin Otavan sataman radalla on kuljetettu matkustajia? Entä milloin viimeisimmän kerran, vaikkapa tilausjunalla? Joku varmaan näitä kyselee lauantaina ajelulla. ....
Resiinassa 1-1991 oli Markku Nummelinin kirjoittama Otavan satamaradan historiikki. Siinä mainitaan että "Vuosittain tapahtui pieniä aikataulumuutoksia, mutta periaatteessa tämä purjehduskautena liikennöinyt junapari kulki samaan aikaan vuodesta 1923 vuoteen 1931." Esimerkkiaikataulussa ajat olivat Otavan satama 10:00--Otava 10:08 ja Otava 11:45--Otavan satama 11:53. Tilausjunista siellä ei artikkeli mainitse ja minä en tiedä senkään vertaa. Nyt vaan kipikapi kirjastoon lukemaan paikallislehtien vuosikertoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 30, 2010, 18:07:51 » |
|
Rupesinkin jo miettimään, että miksi tuollainen radanpätkä on vielä olemassa/käytössä ja kas, radan päässä nököttääkin saha. Käykö tuolla sitten vielä junia, muita kun tilausjunia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2010, 08:32:53 » |
|
Tavaraliikenteestä tietänee joku muu paremmin. Lättähattu on käynyt paikalla viimeksi 2006 parikin kertaa, joskin ei ilmeisesti yleisenä vaan tilauskyytinä http://vaunut.org/kuvat/?m=1&paik=otavan+satama(Tuohon aikaan ei asemarakennukselle asti ajamista katsottu hengenvaaralliseksi, kuten nykyisessä museoliikennettä koskevassa lainsäädännössä.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Kotiniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 01, 2010, 08:36:15 » |
|
Rupesinkin jo miettimään, että miksi tuollainen radanpätkä on vielä olemassa/käytössä ja kas, radan päässä nököttääkin saha. Käykö tuolla sitten vielä junia, muita kun tilausjunia?
Tämähän tässä vähän huolestuttaakin. Kiskot ovat umpiruosteessa: "Vihreän" VR:n kummalliset sohlauksetVersowoodin Otavan sahalla tavarajunaa ei ole näkynyt uusitulla radalla pariin vuoteen.
Sahan tavara kulkee rekka-autoissa pölleinä sahalle, lautoina ja lankkuina maailmalle. Junanvaunuissa Otavan sahan raaka-aine ja lopputuotteet eivät matkaa. Kun Otavan saha pyysi taannoin 25 tavaravaunua lastattavaksi ratapihalle, junayhtiö ei pystynyt toimittamaan Otavaan yhtäkään tavaravaunua. – Ei riitä kalusto, oli junayhtiön selitys. – Eikä rahtihintakaan ole tästä maailmasta, arvioi puolestaan saha.
Sähkö puuttuu, dieselit Kouvolassa
Viimeisin jarru VR:n lastipalvelujen käyttöön on se, että Otavan sahalle ei ole sähköistettyä rataa. VR joutuisi kuulemma ajamaan diesel-veturin Otavaan peräti Kouvolasta saakka! Huono selitys, mutta hyvä veruke! Vaikka yhteiskunta ja yritykset ovat sijoittaneet ratatöihin kymmeniä miljoonia euroja, raideliikennettä hoitava yhtiö ei pysty kilpailemaan tavaraliikenteessä.
Eikö VR:llä ole oikeasti kalustoa vai puuttuuko siltä kuljetuslaskennan osaamista?
Parempi ottaa kevyttä raivauskalustoa mukaan...
|
|
|
tallennettu
|
Aika jännä...
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 01, 2010, 11:54:42 » |
|
Otavan saha on yksi esimerkki jatkuvasti kasvavassa lopetettujen rautatieasiakkaiden listassa. Tänä vuonna mukaan ovat tulleet mm. Kauttuan sokeritehdas ja Riihimäen saha. Nämä ovat niin pieniä asiakkaita, etteivät ne kiinnosta VR:ää, joka strategiansa mukaisesti keskittyy suurasiakkaiden kokojunakuljetuksiin ja Venäjän liikenteeseen. Pienemmille rautatieyrityksille olisi siis yhä suurempaa kysyntää kuljetusmarkkinoilla, mutta eipä sellaisia ole vieläkään näkynyt.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|