........Vaasanradan sähköistys on tästä lyhytnäköisyydestä hyvä esimerkki. Samalla rahalla olisi sähköistetty puolet Hy-Hnk-välistä.
Mitä ihmeen iloa olisi Hyvinkää-Virkkala välin sähköistyksestä? Hy-Hanko välin sähköistys
ei poista dieseltavarajunia sieltä, jollei samalla
päätetä lopettaa tavaraliikennettä Rajamäellä, Nummelassa, Lohjalla, Kirkniemellä, Lappohjan seudulla ja Hangon satamassa.
Jos Sk-Vs väliä ei nyt sähköistettäisi, niin
ei olisi mitään vaihtoehtoista projektia meneillään. Hallitus ei halunnut antaa rahaa ratojen sähköistykseen. Vaasan seudun kunnat valitsivat sähköradan saannin tärkeäksi ja rahoittavat sen ensikädessä. Se, että raha olisi myöhemmin poissa jostain muualta on puhdasta
spekulaatiota. Silloin, kun se menee valtiolta maksuun, on eri hallitus, jolla voi olla eri näkemys liikenneväylien rahoituksesta. Ei se raha niin suuri ole, etteikö se olisi vain
valintakysymys siitä mikä on tärkeintä. Köyhässä Ruotsissa on valittu omat liikenneväylät tärkeäksi ja juuri avattu uusi päärata. Äkkiä rikkaasta Suomesta löytyi rahoja ulkomaisiin kohteisiin joku aika sitten.
Aiempiin kommentteihin: Miten niin viisi junaparia? Ei se ole fakta vaan mahdollinen
valinta. Yhtä hyvin voitaisiin ajaa 12 junaparia vuorokaudessa. Kolmen tunnin välein Sm1-2-juna, yksi pendopari ja väleihin viisi suoraa junaa Helsinkiin tai Jyväskylään. Jos niin ei tehdä, niin se on
valinta sekin. Ei tarvittaisi kuin 1 Sm ajoon ja toinen varalle.
Fakta on, ettei kulkuun voi asettaa Vs-Hpk-Jy pendoparia. Sen sijaan kaikki junavähennykset Sk-Hpk-Jy/Tpe ovat
valintoja. Faktan kanssa niillä on yhtä vähän tekemistä kuin jos sanoisi, ettei "vankka" voi ajaa Savonlinnan ja Pieksämäen välillä Vaasan radan sähköistyksen takia.
Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta lukiessa tulee muistaa, että heidän tehtävänsä on löytää kärpäsiä, kun eivät saa metsästää härkäsiä.
Loppuun vielä vakinarinani: Miksi Suomessa on
valittu, että jos junassa on vähän matkustajia, niin nostetaan lipun hintaa? Miksei niitä voisi ajaa täysinä markkinahintaan?