Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vaasan paanan sähköistys etenee  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #50 : Syyskuu 21, 2010, 10:19:00 »

Kannattaa tutustua myös Valtiontalouden tarkastusviraston raporttiin "Väylähankkeiden toteuttamisen
perustelut", joka on noudettavissa osoitteesta http://www.vtv.fi/files/2357/2112010_Vaylahankkeiden_toteuttamisen_perustelut_NETTI.pdf

- Tomi
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #51 : Syyskuu 21, 2010, 14:20:06 »

Pitäähän sitä nähdä tulevaisuuteen, eiköhän toi öljy lopu jossain vaiheessa tai tulee niin kalliiksi että kannattamatonta käyttää? By the way eihän Seinäjoki-Oulu-väliä kannattais korjata, h/k luokkaa 0.9 30vuotta. KehäII olisi kannattanut rakentaa ensin, hyötysuhde 1,5. 
No jokainen ymmärtää että on olemassa muitakin kriteereitä kun pelkkä H/K-suhde. Infran voisi sen perusteella muuten purkaa Helsinki-Turku-Tamperekolmion ulkopuolelta..
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 838


« Vastaus #52 : Syyskuu 21, 2010, 16:14:02 »

Luettuani koko viestiketjun, niin kyllä vaikuttaa että aika lailla löydään rahaa hukkaan huonokuntoisen radan "piuhoittamiseen", saavutettu hyöty vaikuttaa todella minimaaliselta, vaikuttaa että se voi olla joiltain osin jopa negatiivinen. Tämän takiako sivuilta poistui tässä ketjussa Afrikkalaisen poppamiehen nimeä käyttävä henkilö, kyllä on pikkusieluista, jos tälläisestä asiasta nokkiinsa ottaa. Mutta onhan tuolla pohjanmaalla kautta mailmansivu kaikki ollut paljon isompaa ja hienonpaa kuin muualla Suomessa, eli maakunnassa maakunnan tavalla. Kyllähän tällekkin projektille olisi jossain vaiheessa tullut toteutusvuoronsa, vaikka vielä radan peruskunnostuksen kera, nyt saa varmaan nukkua ruususen untaan tovin aikaa.
 
tallennettu

Skiffari 40
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #53 : Syyskuu 21, 2010, 20:27:24 »

Tässä maassa poliitikan mitta on täsmälleen yksi vaalikausi; jos pääministeri on absolutisti, viinavero nousee 40%, jos seuraava pääministeri haukkaa hapanta siviilissä, viinavero laskee 60%. Samaa heiluriliikettä tulee tapahtumaan maailmantappiin, kunnes joku joskus ymmärtää, että politiikan pitäisi olla huomattavasti kauaskantoisempaa kuin 4 vuotta.

Vaasanradan sähköistys on tästä lyhytnäköisyydestä hyvä esimerkki. Samalla rahalla olisi sähköistetty puolet Hy-Hnk-välistä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #54 : Syyskuu 22, 2010, 09:12:44 »

........Vaasanradan sähköistys on tästä lyhytnäköisyydestä hyvä esimerkki. Samalla rahalla olisi sähköistetty puolet Hy-Hnk-välistä.
Mitä ihmeen iloa olisi Hyvinkää-Virkkala välin sähköistyksestä? Hy-Hanko välin sähköistys ei poista dieseltavarajunia sieltä, jollei samalla päätetä lopettaa tavaraliikennettä Rajamäellä, Nummelassa, Lohjalla, Kirkniemellä, Lappohjan seudulla ja Hangon satamassa.

Jos Sk-Vs väliä ei nyt sähköistettäisi, niin ei olisi mitään vaihtoehtoista projektia meneillään. Hallitus ei halunnut antaa rahaa ratojen sähköistykseen. Vaasan seudun kunnat valitsivat sähköradan saannin tärkeäksi ja rahoittavat sen ensikädessä. Se, että raha olisi myöhemmin poissa jostain muualta on puhdasta spekulaatiota. Silloin, kun se menee valtiolta maksuun, on eri hallitus, jolla voi olla eri näkemys liikenneväylien rahoituksesta. Ei se raha niin suuri ole, etteikö se olisi vain valintakysymys siitä mikä on tärkeintä. Köyhässä Ruotsissa on valittu omat liikenneväylät tärkeäksi ja juuri avattu uusi päärata. Äkkiä rikkaasta Suomesta löytyi rahoja ulkomaisiin kohteisiin joku aika sitten.

Aiempiin kommentteihin: Miten niin viisi junaparia? Ei se ole fakta vaan mahdollinen valinta. Yhtä hyvin voitaisiin ajaa 12 junaparia vuorokaudessa. Kolmen tunnin välein Sm1-2-juna, yksi pendopari ja väleihin viisi suoraa junaa Helsinkiin tai Jyväskylään. Jos niin ei tehdä, niin se on valinta sekin. Ei tarvittaisi kuin 1 Sm ajoon ja toinen varalle.

Fakta on, ettei kulkuun voi asettaa Vs-Hpk-Jy pendoparia. Sen sijaan kaikki junavähennykset Sk-Hpk-Jy/Tpe ovat valintoja. Faktan kanssa niillä on yhtä vähän tekemistä kuin jos sanoisi, ettei "vankka" voi ajaa Savonlinnan ja Pieksämäen välillä Vaasan radan sähköistyksen takia.

Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta lukiessa tulee muistaa, että heidän tehtävänsä on löytää kärpäsiä, kun eivät saa metsästää härkäsiä. 

Loppuun vielä vakinarinani: Miksi Suomessa on valittu, että jos junassa on vähän matkustajia, niin nostetaan lipun hintaa? Miksei niitä voisi ajaa täysinä markkinahintaan?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #55 : Syyskuu 22, 2010, 09:37:06 »

Erinomainen kommentti Eliakselta, kiitos siitä!
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vaasan paanan sähköistys etenee  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina