|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2010, 12:02:25 » |
|
Eikös tämän pitäisi olla pikajuna? Kyllä. No, maanantaina kaikki on mahdollista... Pikajunastakin tulee InterCity - ainakin vahingossa... Uhanalainen laji tuo päiväpikajuna pääkaupunkiseudun suunnalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2010, 14:16:19 » |
|
Huomenissakin muuten jatkuu pk-seudun supistettu liikenne. Lähde: http://www.vr.fi/fi/ -> http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/tulostettavat_aikataulut/lahi_supistettu_liikenne.htmlKerrankin on niin, että meitä Tikkurilan ja Keravan välimaastossa asuvia kansalaisia hemmotellaan: supistettu liikenne tarkoittaa meille ruuhka-aikojen ulkopuolella kaksinkertaista junatarjontaa, eli N-junat kulkevat kuten lauantaisin. Mielenkiintoisia juttuja pisti tänään poikkeusliikenteessä silmään: - ainakin parissa N-junassa oli neljä Sm1/2-runkoa - Helsingin aseman laiturin 1 raidenäytössä luki "N Kerava klo 12.41" ja samaan aikaan raiteen 2 näytössä luki "N Kerava 12.41 lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 1" ja sitten tuli heti perään kuulutus "N-juna Keravalle, lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 3". Kivi, paperi, sakset - kuka siis keksii näiden vinkkien perusteella junan oikean lähtöraiteen? (EDIT: ao. lisäys) Kiinnitinpä lisäksi huomion tähän: Supistetun liikenteen aikataulujen mukaan yhtäkään N-junaa ei ajeta Sm4-kalustolla, kuten tästä pdf:stä selviää: http://www.vr.fi/attachments/tulostettavataikataulut/newfolder_9/newfolder_6/5qWpYIJzq/Hki-Ri.pdf Vertailun vuoksi normiliikenteen aikataulut löytyvät tästä: http://www.vr.fi/attachments/tulostettavataikataulut/newfolder_3/newfolder/newfolder_0/5uKXERfJ5/Hki-Ri_mape.pdf
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2010, 14:33:44 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 27, 2010, 14:43:45 » |
|
Ilmeisesti siksi Sm4 kalustoa ei käytetä, koska nissäkin on vikoja, vaikka VR-yhtymä Oy:n johdon lausuntojen mukaan juuri Sm1-2 kalusto on epäluotetavaa. (Näin ainakin viime keväänä vakuuteltiin.) Tänään yritettiin saada Sm4 junaa H-junaksi 11.48, eipä irroitukset / kytkennät meinanneet onnistua. Juna lähti Sm1 kalustolla n. 15 min hiljasessa. Parhainmillaan samassa Sm4 yksikön välissä oli pari rautatieläistä yrittäen irroitusta.... No kolmen nipusta saatiin kahden yksikön Sm4 juna klo 12.19 Tampereelle. Samoin edellinen Z-juna ajettiin Sm1-2 kalustolla. Ja seuratkaapa, montako Sm1-2 yksikköä on Helsingissä liikkeelläja montako Sm4 ja 5 junia? Suhhteuttakaa havaintonne junien kokonaismääriin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 27, 2010, 16:44:34 » |
|
Ilmeisesti siksi Sm4 kalustoa ei käytetä, koska nissäkin on vikoja, vaikka VR-yhtymä Oy:n johdon lausuntojen mukaan juuri Sm1-2 kalusto on epäluotetavaa. (Näin ainakin viime keväänä vakuuteltiin.) Tänään yritettiin saada Sm4 junaa H-junaksi 11.48, eipä irroitukset / kytkennät meinanneet onnistua. Kuten kuka tahansa talvisin nelkkujen kytkentöjä seurannut tietänee, niissä on vähän tarpeettoman paljon epäluotettavuutta kytkeytymisessä (taitaa muuten olla sama päätykytkin kuin Pendossa...). N-junissa ei luonnollisesti nelkkuja näkynyt, koska niitä ajettiin enemmän tai vähemmän kiinteissä kolmen tai neljän yksikön letkoissa, eikä normaalit kalustonkiertosuunnitelmat täten olleet käytössä. Pistetään väliin positiivinen myöhästymisuutinen: omakohtaisten havaintojen mukaan aamun S 80 oli noin suurin piirtein about yhden minuutin myöhässä Helsingissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 27, 2010, 17:34:52 » |
|
Taisi olla jälkimmäisessä linkissä muutamat -> (K)-junat Sm4 kalustolla, verraten N-juniin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 27, 2010, 17:56:13 » |
|
Tänään Helsingistä 16.01>16.07 lähteneessä N:ssä oli kaksi yksikköä. 16.11 > 16.15 lähteneessä N:ssä oli viisi! 16.21 taisi olla 4 yks. Jotenki jäi sellainen tuntuma, että kolme yksikköä olisi ollut sopivampi määrä kaikkiin näihin juniin ja viisi kertaa tunnissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 27, 2010, 20:33:38 » |
|
- Helsingin aseman laiturin 1 raidenäytössä luki "N Kerava klo 12.41" ja samaan aikaan raiteen 2 näytössä luki "N Kerava 12.41 lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 1" ja sitten tuli heti perään kuulutus "N-juna Keravalle, lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 3". Kivi, paperi, sakset - kuka siis keksii näiden vinkkien perusteella junan oikean lähtöraiteen?
Olisiko kyseessä ollut tilanne, jossa klo 12.51 N-juna oli lähdössä poikkeuksellisesti raiteelta 3? MIKU-järjestelmä kuuluttaa poikkeukset (jos lähtöaika ja/tai -raide poikkeavat tai juna on peruttu) myös 10 minuuttia ennakkoon. Tänään aamulla Saviolla tuli ensin kuulutus "N-juna Helsinkiin, lähtöaika on muuttunut. Arvioitu lähtöaika on klo 6.42 raiteelta 4.", ja heti sen jälkeen toinen kuulutus "N-juna Keravalta Helsinkiin on peruttu.". Hieman sen jälkeen N-juna saapui raiteelle 4. Seuraava klo 6.48 lähtevä juna oli peruttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 27, 2010, 21:21:55 » |
|
Olisiko kyseessä ollut tilanne, jossa klo 12.51 N-juna oli lähdössä poikkeuksellisesti raiteelta 3?
Ei ollut. Kyllä nämä kaikki infot/kuulutukset -ainakin normaaliälyllä varustetun ihmisen- tuli ymmärtää siten, että ne koskivat nimenomaan N-junaa, joka lähtee Helsingistä klo 12.41. Sehän siitä vielä puuttuisikin, että "M-juna Martinlaaksoon on peruttu. Uusi juna on M-juna Vantaankoskelle", tai "I-juna Tikkurilaan, lähtöaika on muuttunut. Uusi lähtöaika on mennyt jo". Tältä tuo infosirkus siis tänään tuntui, vaikkei se allekirjoittanutta sinänsä koskenutkaan. (EDIT: ao. lisäys) On muuten harvinaisen hölmösti ylläpito nyt paitsi otsikoinut, myös irroittanut tämän ketjun alkuperäisestä kontekstistaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 27, 2010, 21:39:12 » |
|
Olisiko kyseessä ollut tilanne, jossa klo 12.51 N-juna oli lähdössä poikkeuksellisesti raiteelta 3?
Ei ollut. Kyllä nämä kaikki infot/kuulutukset -ainakin normaaliälyllä varustetun ihmisen- tuli ymmärtää siten, että ne koskivat nimenomaan N-junaa, joka lähtee Helsingistä klo 12.41. Sehän siitä vielä puuttuisikin, että "M-juna Martinlaaksoon on peruttu. Uusi juna on M-juna Vantaankoskelle", tai "I-juna Tikkurilaan, lähtöaika on muuttunut. Uusi lähtöaika on mennyt jo". Tältä tuo infosirkus siis tänään tuntui, vaikkei se allekirjoittanutta sinänsä koskenutkaan. Eipä olekaan omalle kohdalle vielä sattunut, että MIKU kuuluttaisi eri tavalla kuin raidenäytöt kertovat. Ehkä sekin sitten on mahdollista. Siihen olen monet kerrat törmännyt, että kuulutus ei koske ensimmäistä vaan vasta seuraavaa junaa. Se kyllä varmasti sekoittaa matkustajat. 10 minuutin ennakkokuulutus sopii kaukoliikenteeseen, mutta pitäisi ehdottomasti saada pois lähiliikenteestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 27, 2010, 23:50:43 » |
|
Onkohan tietoa, kuinka hyvin nämä uudet ja hienot Sm5:t toimivat tositoimissa talvisissa olosuhteissa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 28, 2010, 01:59:10 » |
|
Olisiko kyseessä ollut tilanne, jossa klo 12.51 N-juna oli lähdössä poikkeuksellisesti raiteelta 3?
Ei ollut. Kyllä nämä kaikki infot/kuulutukset -ainakin normaaliälyllä varustetun ihmisen- tuli ymmärtää siten, että ne koskivat nimenomaan N-junaa, joka lähtee Helsingistä klo 12.41. Sehän siitä vielä puuttuisikin, että "M-juna Martinlaaksoon on peruttu. Uusi juna on M-juna Vantaankoskelle", tai "I-juna Tikkurilaan, lähtöaika on muuttunut. Uusi lähtöaika on mennyt jo". Tältä tuo infosirkus siis tänään tuntui, vaikkei se allekirjoittanutta sinänsä koskenutkaan. Eipä olekaan omalle kohdalle vielä sattunut, että MIKU kuuluttaisi eri tavalla kuin raidenäytöt kertovat. Ehkä sekin sitten on mahdollista. Siihen olen monet kerrat törmännyt, että kuulutus ei koske ensimmäistä vaan vasta seuraavaa junaa. Se kyllä varmasti sekoittaa matkustajat. 10 minuutin ennakkokuulutus sopii kaukoliikenteeseen, mutta pitäisi ehdottomasti saada pois lähiliikenteestä. Tulkitsisin Mikon kommentin vattuiluna Liik enne vira stoa kohtaan. Eli todellisuudessa kyse on saattanut ollut todellakin seuraavaksi lähtevän N-junan kuulutuksesta ja kylttien tarkoittama N-juna on sitten ollut lähdössä raiteelta 3. Niin kauan kuin M. Nyman ei ole kertonut, mistä N-juna sitten lopulta lähti, asia kannattaa tulkita epävarmaksi. Koska meille ei nyt sanottu, että raide 2 olisi ollut tyhjä, arvaan junan lähteneen sieltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 28, 2010, 09:13:50 » |
|
Tulkitsisin Mikon kommentin vattuiluna Liik enne vira stoa kohtaan. Eli todellisuudessa kyse on saattanut ollut todellakin seuraavaksi lähtevän N-junan kuulutuksesta ja kylttien tarkoittama N-juna on sitten ollut lähdössä raiteelta 3. Niin kauan kuin M. Nyman ei ole kertonut, mistä N-juna sitten lopulta lähti, asia kannattaa tulkita epävarmaksi. Koska meille ei nyt sanottu, että raide 2 olisi ollut tyhjä, arvaan junan lähteneen sieltä.
Tällä kertaa en kuittaillut millekään instanssille. Raide 2 muuten oli tyhjä liikkuvasta kalustosta eilen mainittuna aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 28, 2010, 11:56:46 » |
|
Tällä hetkellä flirttaillaan sitten oikein kunnolla. Tarjolla rantaradan puolella kahdella Sm5-yksiköllä liikennöitäviä M-junia liikenteen supistamisen vuoksi. Sama ilmiö havaittiin jo maanantaina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|