Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: VR jumissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« : Tammikuu 13, 2011, 20:11:19 »

Kello 21.05 tulee TV 1:lä A-talk jossa aiheena VR. "VR jumissa. Vieraina ministeri Anu Vehviläinen, toimitusjohtaja Mikael Aro, veturinkuljettaja Pentti Kala ja kansanedustaja Markus Mustajärvi". Tästähän hyllytettiin VET Vallin (ent.kansanedusta) ja otettiin VET Kala tilalle.           http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011011313004055_uu.shtml       
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2011, 21:00:35 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #1 : Tammikuu 13, 2011, 21:30:30 »

Uusinta huomenna pe klo 13.45.
tallennettu
Hannu Haitto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2011, 10:14:41 »

Ulkoistaminen ja kilpailuttaminen on eräs keino saada säästöjä mutta se ei vaan yksinkertaisesti sovi joka paikkaan. Markkinatalous ja voiton maksimointi ajaa tulosyksiköt tilanteeseen jossa kunnossapito hankkii materiaalia joka on mahdollisimman halpaa ja josta saadaan paras kate, kestävyys ja toimivuus tulevat vasta katteen jälkeen. Sama koskee henkilöstökuluista saatavia säästöjä, osaaminen ja ammattitaito eivät niinkään ratkaise kuin kustannukset, kilpailuttamalla saadaan töihin halvin toimija mutta ei välttämättä paras, osaavin tai tehokkain.

Kun yhdistetään kilpailutuksella valittu halvin henkilöstö ja halvimmat kunnossapidon materiaalit niin jokainen voi siitä päätellä mikä on lopputulos.

Kilpailuttamisella ja toiminnan suorituskyvyn tehostamisella saadaan hyvinä hetkinä (optimioloissa, pilvi poudalla  Iskee silmää )säästöjä mutta poikkeusoloissa (esim talvioloissa9  saadut säästöt hupenevat tappioina monin kertaisena. Pitäisi pystyä suunnittelemaan toiminta sellaiseksi että se kestää toimintaympäristön vaihteluita paremmin ja näin saavutettaisiin säästöjä esim 3-5 vuoden aikaikkunassa. Varsinkaan VR:llä ei kannata säätää toimintaa kvarttaali tasolla.

Kuten veturinkuljettaja Kala sanoi haastattelussa aikataulujen olevan laadittu huippunopeuksien mukaan niin niissä ei ole silloin mahdollisuuksia kiriä myöhästymisiä kiinni. Aikataulut tulisi laatia niin että niissä pysyminen olisi mahdollista talvikelillä ja luultavammin samat ajoajat kelpaisivat asiakkaille myös kesäisin. Ainakin näin parannettaisiin asiakastyytyväisyyttä ja samalla paranisi työntekijöiden  työhyvinvointi. rataverkolla, kalustolla ja henkilöstöllä on tietty suorituskyky jota ei voida ylittää vaikka kuinka haluttaisiin. Suorituskyvyn rajan ylittyminen näkyy huonona palveluna ja myöhästelyinä. Vanhan kansan sananlaskukin sanoo että " 6 tuuman paska ei mahdu 3 tuuman putkeen" VR:n johtdolta kaivattaisiin hieman enemmän nöyryyttä ja ottaa pari raksia pakkia, kuten Kala sanoi.

Jokainen televisioluvan maksanut henkilö varmaan on huomannut miten YLE tehosti toimintaa ulkoistamalla ja yhtiöittämällä, maksut ovat lievästi sanottuna nousseet ja YLE OY:n henkilöstöä on irtisanottu.

Onneksi tälle kaaokselle on löytynyt maksajat, veronmaksajat.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2011, 11:21:10 »

Noinhan tuo on. Viraston oven edessä on kulun estävä lumikasa ja viereisessä talossa rautakauppa. Virkailija menee kauppaan ostamaan lumilapion ja saa potkut kun hankintaa ei oltu kilpailutettu.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2011, 13:33:05 »

Nähtävissä hetken aikaa myös Yle Areenassa:
http://areena.yle.fi/ohjelma/d708b5be43dca6f6f52e883c8f90d8b9
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: VR jumissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina