Helsingistä Imatralle tänään perjantaina lähtevä pikajunavuoro P 103 kello 9 on peruttu. Matkustajat ohjataan seuraavaan junayhteyteen. Myös pikajunavuoro 118 Imatralta Helsinkiin kello 14 on peruttu. VR:n mukaan syynä on kalustopula. Se taas johtuu huoltotilanteesta, kun poikkeuksellisen paljon kalustoa on jään, lumen ja pakkasen takia varikolla, kertoi VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari
Myös aamun Pendolino Jyväskylästä Helsinkiin peruuntui.
Kaukojunaliikenteessä oli aamupäivälle ilmoitettu myöhästymisiä, muun muassa aamun Intecity-juna Imatralta Helsinkiin oli VR:n mukaan puoli tuntia myöhässä aikataulustaan.
http://www.esaimaa.fi/Online/2011/02/11/Imatran+junavuoroja+peruuntuu+kalustopulan+takia/2011110526860/4Vr on peruuttanut perjantaina yhdeksältä aamulla Helsingistä Imatralle lähteneen junan kalustopulan vuoksi. Myös Imatralta Helsinkiin iltapäivällä matkaava pikajunavuoro on peruttu.
Kalustopula johtuu talviolosuhteista. Imatran ja Helsingin välillä kulkeva kalusto on siirretty muille linjoille, koska pendolinoja on jouduttu muualla poistamaan liikenteestä. Joensuun ja Helsingin välillä matkaavat junat kulkevat normaalisti.
Vr:n mukaan viikonlopun aikana Imatran pikajunavuorot kulkevat taas normaalisti. Vr:n junat ovat myös myöhästelleet tänä aamuna.
Ensimmäisenä junavuorojen peruutuksista kertoi nettisivuillaan Etelä-Saimaa -lehti.
http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/02/kalustopula_peruutti_imatran_junavuorot_2356318.htmlOn melko mielenkiintoista, että VR peruu tällaisesta syystä junia, joiden ajamiseen sille on määritelty palveluvelvoite vastineeksi VR:n monopoliaseman säilyttämisestä matkustajaliikenteessä. Mikä se sellainen palveluvelvoite on jos sitä ei tarvitse noudattaa mikäli liikennöitsijän liiketaloudellinen etu sitä vaatii?
Voinee myös ihmetellä VR:n tiedotusta: "Vr:n mukaan viikonlopun aikana Imatran pikajunavuorot kulkevat taas normaalisti.". P103/P118 -junaparin kulkupäivät ovat kuitenkin ma-pe. Mitähän tuo normaali kulkeminen siis tarkoittaa?
- Tomi
edit: P103/118 kulkupäivät ma-pe